REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

Jakubowski Ryszard
Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Fot. Fotolia
Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Wiele zmian, nawet z pozoru drobnych, może doprowadzić do utraty statusu pojazdu zabytkowego i wynikających z tego przywilejów.

Pojazd zabytkowy powinien w największym stopniu być podobny do oryginału, który kilkadziesiąt lat temu opuścił taśmą montażową fabryki. Oznacza to w praktyce, że wszelkie zmiany jego zewnętrznego wyglądu przez dodawanie spojlerów, owiewek itp. są niedopuszczalne. Tak samo nie jest dopuszczalna wymiana oryginalnych felg na alufelgi czy zakładanie na koła nowocześnie wyglądających kołpaków. Plany wymiany opon diagonalnych lub opasanych na radialne na wszelki wypadek warto skonsultować z konserwatorem zabytków.

REKLAMA

Są pojazdy, których produkcję zakończono na wiele lat przed pojawieniem się w powszechnym użytku opon radialnych. Tak samo nie można wymienić starych, nie zawsze wygodnych foteli na nowoczesne, modne dziś „kubełkowe”. Nie jest wskazana wymiana oryginalnej kierownicy na „rajdową” oraz zastąpienie wyłączników elektrycznych starego typu na nowoczesne, klawiszowe lub uchylne (hebelkowe).

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

REKLAMA

Stosunkowo największe zmiany można dokonywać w drobnym osprzęcie silnika. zwłaszcza w układzie chłodzenia i wydechowym, choć zastąpienie oryginalnej chłodnicy czy nagrzewnicy podobną może być przez konserwatora zabytków uznane za zmianę zbyt daleko idącą. W większości przypadków dziś są nie do zdobycia oryginalne elementy układu wydechowego, dlatego można stosować dorabiane tłumiki i łączące je elementy rury wydechowej.

Ciężko również o oryginalne obicia tapicerskie foteli i ścianek w kabinie. Zamawiając je u tapicera warto zadbać, aby jak najmniej różniły się od oryginalnych, a użyty do ich wykonania materiał był w miarę możliwości taki, jak oryginalny, z zachowaniem gatunku, wzoru, gramatury itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest wskazane instalowanie nowoczesnego sprzętu audio z odtwarzaczem CD. W czasach, gdy powstawały pojazdy dziś uważane za zabytkowe, za szczyt techniki uznawano proste, monofoniczne radia tranzystorowe, czasem połączone z odtwarzaczami kaset. Starsze auta, takie jak „Warszawa” nawet w wersji 223, były w niektórych przypadkach fabrycznie wyposażane w lampowe radia o nazwie „Żerań”, dziś będące rarytasami o wielkiej wartości muzealnej. 

Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Podobnie w przypadku „Syreny” nie było możliwe stosowanie innych odbiorników, jak tylko dostosowanych do zasilania z plusem na obudowie. W praktyce z produkowanych w Polsce odbiorników tranzystorowych tylko pierwszy model radia „Safari” posiadał odpowiedni przełącznik, umożliwiający dostosowanie go do dowolnej biegunowości zasilania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA