REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

Jakubowski Ryszard
Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Fot. Fotolia
Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Panująca moda na tuningowanie aut nie powinna w żadnym wypadku dotyczyć oldtimerów. Wiele zmian, nawet z pozoru drobnych, może doprowadzić do utraty statusu pojazdu zabytkowego i wynikających z tego przywilejów.

Pojazd zabytkowy powinien w największym stopniu być podobny do oryginału, który kilkadziesiąt lat temu opuścił taśmą montażową fabryki. Oznacza to w praktyce, że wszelkie zmiany jego zewnętrznego wyglądu przez dodawanie spojlerów, owiewek itp. są niedopuszczalne. Tak samo nie jest dopuszczalna wymiana oryginalnych felg na alufelgi czy zakładanie na koła nowocześnie wyglądających kołpaków. Plany wymiany opon diagonalnych lub opasanych na radialne na wszelki wypadek warto skonsultować z konserwatorem zabytków.

REKLAMA

Są pojazdy, których produkcję zakończono na wiele lat przed pojawieniem się w powszechnym użytku opon radialnych. Tak samo nie można wymienić starych, nie zawsze wygodnych foteli na nowoczesne, modne dziś „kubełkowe”. Nie jest wskazana wymiana oryginalnej kierownicy na „rajdową” oraz zastąpienie wyłączników elektrycznych starego typu na nowoczesne, klawiszowe lub uchylne (hebelkowe).

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

REKLAMA

Stosunkowo największe zmiany można dokonywać w drobnym osprzęcie silnika. zwłaszcza w układzie chłodzenia i wydechowym, choć zastąpienie oryginalnej chłodnicy czy nagrzewnicy podobną może być przez konserwatora zabytków uznane za zmianę zbyt daleko idącą. W większości przypadków dziś są nie do zdobycia oryginalne elementy układu wydechowego, dlatego można stosować dorabiane tłumiki i łączące je elementy rury wydechowej.

Ciężko również o oryginalne obicia tapicerskie foteli i ścianek w kabinie. Zamawiając je u tapicera warto zadbać, aby jak najmniej różniły się od oryginalnych, a użyty do ich wykonania materiał był w miarę możliwości taki, jak oryginalny, z zachowaniem gatunku, wzoru, gramatury itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest wskazane instalowanie nowoczesnego sprzętu audio z odtwarzaczem CD. W czasach, gdy powstawały pojazdy dziś uważane za zabytkowe, za szczyt techniki uznawano proste, monofoniczne radia tranzystorowe, czasem połączone z odtwarzaczami kaset. Starsze auta, takie jak „Warszawa” nawet w wersji 223, były w niektórych przypadkach fabrycznie wyposażane w lampowe radia o nazwie „Żerań”, dziś będące rarytasami o wielkiej wartości muzealnej. 

Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych

Podobnie w przypadku „Syreny” nie było możliwe stosowanie innych odbiorników, jak tylko dostosowanych do zasilania z plusem na obudowie. W praktyce z produkowanych w Polsce odbiorników tranzystorowych tylko pierwszy model radia „Safari” posiadał odpowiedni przełącznik, umożliwiający dostosowanie go do dowolnej biegunowości zasilania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA