Jak kupić używane auto? – określenie stanu technicznego podzespołów
REKLAMA
REKLAMA
Tak szczegółowe badanie stanu poszczególnych zespołów i podzespołów pojazdu nie jest najczęściej konieczne podczas oględzin poprzedzających jego kupno. Najistotniejsze usterki można rozpoznać po towarzyszących im symptomach.
REKLAMA
Jeżeli podczas jazdy trudno jest utrzymać prosty tor jazdy, przednie koła mają stale lub przy pewnych prędkościach tendencję do „trzepotania” odczuwalnego na kierownicy, można mieć pewność o usterkach zawieszenia przedniego, albo układu kierowniczego.
Zobacz też: Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?
Jeżeli z rury wydechowej rozgrzanego silnika, pracującego pod dużym obciążeniem wydobywa się biały lub białawy dym, silnik kwalifikuje się do remontu z uwagi na duże luzy między tłokami i ściankami cylindrów.
REKLAMA
Czarny dym w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym sygnalizuje spadek ciśnienia w cylindrach, niewłaściwe ciśnienie wtrysku lub uszkodzenia rozpylaczy, zwane popularnie „laniem wtrysków”. W przypadku silnika z zapłonem iskrowym objaw ten świadczy prawie zawsze o bardzo rozregulowanym gaźniku, zwłaszcza o zbyt wysokim poziomie paliwa, lub o częściowym utonięciu pływaka.
Nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach, której nie można zlikwidować nawet bardzo starannym ustawieniem kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku oraz regulacją składu mieszanki w gaźniku wynikać może z nieszczelności zaworów, wypalenia przylgni itp.
Klekotanie tłoków w cylindrach, które brzmi inaczej, niż klekot zaworów ze zbyt dużymi luzami i jest słyszane głownie podczas pracy silnika na wolnych obrotach, świadczy o dużym zużyciu tulei cylindrów.
Zobacz też: Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?
Utrudniony rozruch zimnego silnika czterosuwowego w niskich i bardzo niskich temperaturach przy sprawnym gaźniku i zapłonie, lub przy w pełni sprawnej aparaturze wtryskowej, może być w większości przypadków symptomem nieszczelności zaworów lub ich zbyt małego luzu, co powoduje ich niedomykanie się.
Pisk opon podczas pokonywania nawet łagodnych zakrętów i w czasie nawet niezbyt silnego hamowania świadczy o wadliwie ustawionej lub uszkodzonej awaryjnie geometrii przedniego zawieszenia.
Głośna praca wału napędowego, najlepiej słyszalna podczas jazdy siłą rozpędu, świadczy o luzach w jego przegubach, dużym zużyciu łożysk w skrzyni biegów i tylnym moście, a czasem także w środkowym wsporniku wału, jeżeli taki jest zastosowany.
REKLAMA
REKLAMA