REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kupić używane auto? – określenie stanu technicznego podzespołów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Naistotniejsze usterki auta można rozpoznać po towarzyszącym im symptomach, fot. Fotolia
Naistotniejsze usterki auta można rozpoznać po towarzyszącym im symptomach, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód jest maszyną, składającą się z kilku różnych zespołów, w skład których wchodzi kilkadziesiąt różnych podzespołów. Szybkie określenie ich aktualnego stanu i stopnia zużycia nie jest więc możliwe. Konieczny jest do tego ich demontaż.

Tak szczegółowe badanie stanu poszczególnych zespołów i podzespołów pojazdu nie jest najczęściej konieczne podczas oględzin poprzedzających jego kupno. Najistotniejsze usterki można rozpoznać po towarzyszących im symptomach.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podczas jazdy trudno jest utrzymać prosty tor jazdy, przednie koła mają stale lub przy pewnych prędkościach tendencję do „trzepotania” odczuwalnego na kierownicy, można mieć pewność o usterkach zawieszenia przedniego, albo układu kierowniczego.

Zobacz też: Jakie są przyczyny nagle pojawiającego się nadmiernego zużycia paliwa?

Jeżeli z rury wydechowej rozgrzanego silnika, pracującego pod dużym obciążeniem wydobywa się biały lub białawy dym, silnik kwalifikuje się do remontu z uwagi na duże luzy między tłokami i ściankami cylindrów.

REKLAMA

Czarny dym w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym sygnalizuje spadek ciśnienia w cylindrach, niewłaściwe ciśnienie wtrysku lub uszkodzenia rozpylaczy, zwane popularnie „laniem wtrysków”. W przypadku silnika z zapłonem iskrowym objaw ten świadczy prawie zawsze o bardzo rozregulowanym gaźniku, zwłaszcza o zbyt wysokim poziomie paliwa, lub o częściowym utonięciu pływaka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach, której nie można zlikwidować nawet bardzo starannym ustawieniem kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku oraz regulacją składu mieszanki w gaźniku wynikać może z nieszczelności zaworów, wypalenia przylgni itp.

Klekotanie tłoków w cylindrach, które brzmi inaczej, niż klekot zaworów ze zbyt dużymi luzami i jest słyszane głownie podczas pracy silnika na wolnych obrotach, świadczy o dużym zużyciu tulei cylindrów.

Zobacz też: Dlaczego silnik zgasł podczas jazdy i nie daje się uruchomić?

Utrudniony rozruch zimnego silnika czterosuwowego w niskich i bardzo niskich temperaturach przy sprawnym gaźniku i zapłonie, lub przy w pełni sprawnej aparaturze wtryskowej, może być w większości przypadków symptomem nieszczelności zaworów lub ich zbyt małego luzu, co powoduje ich niedomykanie się.

Pisk opon podczas pokonywania nawet łagodnych zakrętów i w czasie nawet niezbyt silnego hamowania świadczy o wadliwie ustawionej lub uszkodzonej awaryjnie geometrii przedniego zawieszenia.

Głośna praca wału napędowego, najlepiej słyszalna podczas jazdy siłą rozpędu, świadczy o luzach w jego przegubach, dużym zużyciu łożysk w skrzyni biegów i tylnym moście, a czasem także w środkowym wsporniku wału, jeżeli taki jest zastosowany.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA