REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie części i podzespoły samochodu zabytkowego najczęściej ulegają awariom?

Jakubowski Ryszard
Najczęściej uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia i silniki; fot. Fotolia
Najczęściej uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia i silniki; fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.

1. Najczęściej uszkodzeniom ulegają elementy zawieszenia i silniki. Awarie zdarzają się średnio co 14 000 km dla dolnych elementów zawieszenia i co 22 000 km dla elementów górnych.
2. Nieco rzadziej zdarzają się uszkodzenia sprzęgła niezawinione przez użytkownika. Podobna jest częstotliwość awarii urządzeń elektrycznych
3. Najmniejszą awaryjnością odznaczają się skrzynie biegów i przekładnie główne oraz mechanizmy różnicowe. Minimalnie większą awaryjność od nich wykazują wały i przeguby napędowe.
4. Wytrzymałość elementów układu rozrządu jest bardzo wysoka. Najkrócej pracują w nich koła zębate i łańcuchy, wytrzymując średnio około 34 000 km.
5. Awarie uszczelnień i elementów układu wydechowego zdarzają się mniej więcej z częstotliwością awarii silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

REKLAMA

Podczas tych badań stwierdzono, że najwięcej awarii zdarza się w samochodach o przebiegu 30 - 40 000 kilometrów. Następny „niebezpieczny” okres eksploatacji samochodu występuje po przejechaniu 60 000 kilometrów, kiedy obok uszkodzeń mechanicznych, wynikających z wad wykonawczych i wad materiałowych pojawiają się także usterki o podłożu starzeniowym.

Interesujące jest także, że aż 63% uszkodzeń samochodu ma w tym okresie podłoże stricte tribologiczne, przy czym występują one przeważnie w słabych ogniwach układów mechanicznych. Tak więc na awaryjność pojazdów, produkowanych na początku II połowy XX wieku, główny wpływ miały procesy tribologiczne i dziś, podczas napraw i remontów samochodów, pochodzących z tamtych lat należy przede wszystkim zajmować się częściami i elementami, których owe procesy dotyczą bezpośrednio.

Oczywiście nie można wykluczyć równoległego występowania innych usterek, a zwłaszcza wynikających z niestarannego wykonania i montażu zespołów i podzespołów, niedokładnie przeprowadzonych procesów technologicznych, w tym obróbki cieplnej itp. Usterki te, z uwagi na bardzo długi okres eksploatacji pojazdu zabytkowego, prawdopodobnie ujawniły się wiele lat temu i zostały wówczas usunięte.

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę trudnego rozruchu silnika gorącego?

Jeżeli jednak pojazd nie był eksploatowany, ponieważ dla ówczesnego właściciela stanowił lokatę kapitału, lub był eksploatowany bardzo rzadko i jego średni roczny przebieg wynosił około 1000-2000 km, należy liczyć się z możliwością wystąpienia tych usterek w każdej chwili. Podobnie trzeba brać pod uwagę możliwość wystąpienia awarii w wyniku procesów tribologicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA