REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Każdy pojazd wymaga okresowych przeglądów, podczas których są wykonywane takie czynności obsługowe, jak wymiana filtru powietrza i oleju w silniku. W przypadku samochodów zabytkowych zakres czynności obsługowych jest o wiele większy. Wynika to zarówno z jakości materiałów, użytych do budowy takiego auta, jak i z rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie w tamtych latach stosowano. 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

Dlatego wszystkie prace okresowe przy samochodach powinny być wykonywane w terminach, przewidzianych w instrukcjach obsługi. Jeżeli instrukcja jest niedostępna, należy stosować się do pewnych uniwersalnych reguł, które owocują pozytywnymi rezultatami nawet w przypadku, gdy odbiegają one od zasad, przyjętych przez producenta danego modelu pojazdu.

Najważniejszą czynnością obsługową w każdym pojeździe jest smarowanie trących o siebie części. Okresowemu smarowaniu podlegają zwłaszcza przeguby napędowe, w tym przeguby krzyżakowe półosiek i wałów napędowych. Należy smarować je przynajmniej raz na rok i nie rzadziej, niż co 15 - 20 000 kilometrów. Przeguby homokinetyczne wymagają częstszego uzupełniania smaru w osłonach, najlepiej co 10000 km, przy czym smar ten należy w całości wymieniać na czysty co 25 - 30 000 kilometrów.

REKLAMA

Mniej więcej co 10 000 km lub częściej należy smarować wszystkie bez wyjątku elementy układu kierowniczego, takie jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych i przekładnie kierownicze, z których największej troski wymagają tzw. maglownice. W tym samym czasie smaruje się także linki hamulca postojowego, cięgła i przeguby systemu zmiany biegów, równocześnie redukując zauważone w nich luzy. Podobnie często lub częściej należy zwilżać specjalnym olejem, lub ostatecznie zwykłym olejem silnikowym filcowy języczek smarujący krzywkę przerywacza w aparacie zapłonowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

Olej w silniku powinien być wymieniany co 10 - 12 000 km. Zbyt częste wymiany nie są wskazane. Współcześnie produkowane oleje są o wiele lepsze, niż te, które stosowano trzydzieści temu. Dlatego okres między wymianami może być wydłużony prawie dwukrotnie w stosunku do przewidzianego przez producenta silnika. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju może być dla silnika niebezpieczna z uwagi na zanieczyszczenie filtrów, pogarszające cyrkulację, a tym samym smarowanie najważniejszych elementów silnika.

Olej przekładniowy wymienia się bardzo rzadko. Podawany w instrukcjach przebieg pomiędzy wymianami, zwykle wynoszący 15 lub 20 000 km może być bez żadnego ryzyka zwiększony dwu- a nawet trzykrotnie.

Podczas okresowej obsługi samochodu należy także sprawdzić poprawność ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku, skontrolować regulacje gaźnika, sprawdzić stan i naciąg paska klinowego oraz odszukać i zlokalizować ewentualne wycieki olejów i innych płynów technologicznych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA