REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Każdy pojazd wymaga okresowych przeglądów, podczas których są wykonywane takie czynności obsługowe, jak wymiana filtru powietrza i oleju w silniku. W przypadku samochodów zabytkowych zakres czynności obsługowych jest o wiele większy. Wynika to zarówno z jakości materiałów, użytych do budowy takiego auta, jak i z rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie w tamtych latach stosowano. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

REKLAMA

Dlatego wszystkie prace okresowe przy samochodach powinny być wykonywane w terminach, przewidzianych w instrukcjach obsługi. Jeżeli instrukcja jest niedostępna, należy stosować się do pewnych uniwersalnych reguł, które owocują pozytywnymi rezultatami nawet w przypadku, gdy odbiegają one od zasad, przyjętych przez producenta danego modelu pojazdu.

Najważniejszą czynnością obsługową w każdym pojeździe jest smarowanie trących o siebie części. Okresowemu smarowaniu podlegają zwłaszcza przeguby napędowe, w tym przeguby krzyżakowe półosiek i wałów napędowych. Należy smarować je przynajmniej raz na rok i nie rzadziej, niż co 15 - 20 000 kilometrów. Przeguby homokinetyczne wymagają częstszego uzupełniania smaru w osłonach, najlepiej co 10000 km, przy czym smar ten należy w całości wymieniać na czysty co 25 - 30 000 kilometrów.

Mniej więcej co 10 000 km lub częściej należy smarować wszystkie bez wyjątku elementy układu kierowniczego, takie jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych i przekładnie kierownicze, z których największej troski wymagają tzw. maglownice. W tym samym czasie smaruje się także linki hamulca postojowego, cięgła i przeguby systemu zmiany biegów, równocześnie redukując zauważone w nich luzy. Podobnie często lub częściej należy zwilżać specjalnym olejem, lub ostatecznie zwykłym olejem silnikowym filcowy języczek smarujący krzywkę przerywacza w aparacie zapłonowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

REKLAMA

Olej w silniku powinien być wymieniany co 10 - 12 000 km. Zbyt częste wymiany nie są wskazane. Współcześnie produkowane oleje są o wiele lepsze, niż te, które stosowano trzydzieści temu. Dlatego okres między wymianami może być wydłużony prawie dwukrotnie w stosunku do przewidzianego przez producenta silnika. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju może być dla silnika niebezpieczna z uwagi na zanieczyszczenie filtrów, pogarszające cyrkulację, a tym samym smarowanie najważniejszych elementów silnika.

Olej przekładniowy wymienia się bardzo rzadko. Podawany w instrukcjach przebieg pomiędzy wymianami, zwykle wynoszący 15 lub 20 000 km może być bez żadnego ryzyka zwiększony dwu- a nawet trzykrotnie.

Podczas okresowej obsługi samochodu należy także sprawdzić poprawność ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku, skontrolować regulacje gaźnika, sprawdzić stan i naciąg paska klinowego oraz odszukać i zlokalizować ewentualne wycieki olejów i innych płynów technologicznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA