REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Każdy pojazd wymaga okresowych przeglądów, podczas których są wykonywane takie czynności obsługowe, jak wymiana filtru powietrza i oleju w silniku. W przypadku samochodów zabytkowych zakres czynności obsługowych jest o wiele większy. Wynika to zarówno z jakości materiałów, użytych do budowy takiego auta, jak i z rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie w tamtych latach stosowano. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

REKLAMA

Dlatego wszystkie prace okresowe przy samochodach powinny być wykonywane w terminach, przewidzianych w instrukcjach obsługi. Jeżeli instrukcja jest niedostępna, należy stosować się do pewnych uniwersalnych reguł, które owocują pozytywnymi rezultatami nawet w przypadku, gdy odbiegają one od zasad, przyjętych przez producenta danego modelu pojazdu.

Najważniejszą czynnością obsługową w każdym pojeździe jest smarowanie trących o siebie części. Okresowemu smarowaniu podlegają zwłaszcza przeguby napędowe, w tym przeguby krzyżakowe półosiek i wałów napędowych. Należy smarować je przynajmniej raz na rok i nie rzadziej, niż co 15 - 20 000 kilometrów. Przeguby homokinetyczne wymagają częstszego uzupełniania smaru w osłonach, najlepiej co 10000 km, przy czym smar ten należy w całości wymieniać na czysty co 25 - 30 000 kilometrów.

Mniej więcej co 10 000 km lub częściej należy smarować wszystkie bez wyjątku elementy układu kierowniczego, takie jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych i przekładnie kierownicze, z których największej troski wymagają tzw. maglownice. W tym samym czasie smaruje się także linki hamulca postojowego, cięgła i przeguby systemu zmiany biegów, równocześnie redukując zauważone w nich luzy. Podobnie często lub częściej należy zwilżać specjalnym olejem, lub ostatecznie zwykłym olejem silnikowym filcowy języczek smarujący krzywkę przerywacza w aparacie zapłonowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

REKLAMA

Olej w silniku powinien być wymieniany co 10 - 12 000 km. Zbyt częste wymiany nie są wskazane. Współcześnie produkowane oleje są o wiele lepsze, niż te, które stosowano trzydzieści temu. Dlatego okres między wymianami może być wydłużony prawie dwukrotnie w stosunku do przewidzianego przez producenta silnika. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju może być dla silnika niebezpieczna z uwagi na zanieczyszczenie filtrów, pogarszające cyrkulację, a tym samym smarowanie najważniejszych elementów silnika.

Olej przekładniowy wymienia się bardzo rzadko. Podawany w instrukcjach przebieg pomiędzy wymianami, zwykle wynoszący 15 lub 20 000 km może być bez żadnego ryzyka zwiększony dwu- a nawet trzykrotnie.

Podczas okresowej obsługi samochodu należy także sprawdzić poprawność ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku, skontrolować regulacje gaźnika, sprawdzić stan i naciąg paska klinowego oraz odszukać i zlokalizować ewentualne wycieki olejów i innych płynów technologicznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA