REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są zasady obsługi technicznej pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia
Niewielu mechaników potrafi naprawiać pojazdy zabytkowe, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.

Każdy pojazd wymaga okresowych przeglądów, podczas których są wykonywane takie czynności obsługowe, jak wymiana filtru powietrza i oleju w silniku. W przypadku samochodów zabytkowych zakres czynności obsługowych jest o wiele większy. Wynika to zarówno z jakości materiałów, użytych do budowy takiego auta, jak i z rozwiązań technicznych i technologicznych, jakie w tamtych latach stosowano. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak uzupełnić płyn w układzie chłodzenia po jego wygotowaniu?

REKLAMA

Dlatego wszystkie prace okresowe przy samochodach powinny być wykonywane w terminach, przewidzianych w instrukcjach obsługi. Jeżeli instrukcja jest niedostępna, należy stosować się do pewnych uniwersalnych reguł, które owocują pozytywnymi rezultatami nawet w przypadku, gdy odbiegają one od zasad, przyjętych przez producenta danego modelu pojazdu.

Najważniejszą czynnością obsługową w każdym pojeździe jest smarowanie trących o siebie części. Okresowemu smarowaniu podlegają zwłaszcza przeguby napędowe, w tym przeguby krzyżakowe półosiek i wałów napędowych. Należy smarować je przynajmniej raz na rok i nie rzadziej, niż co 15 - 20 000 kilometrów. Przeguby homokinetyczne wymagają częstszego uzupełniania smaru w osłonach, najlepiej co 10000 km, przy czym smar ten należy w całości wymieniać na czysty co 25 - 30 000 kilometrów.

Mniej więcej co 10 000 km lub częściej należy smarować wszystkie bez wyjątku elementy układu kierowniczego, takie jak zwrotnice, końcówki drążków kierowniczych i przekładnie kierownicze, z których największej troski wymagają tzw. maglownice. W tym samym czasie smaruje się także linki hamulca postojowego, cięgła i przeguby systemu zmiany biegów, równocześnie redukując zauważone w nich luzy. Podobnie często lub częściej należy zwilżać specjalnym olejem, lub ostatecznie zwykłym olejem silnikowym filcowy języczek smarujący krzywkę przerywacza w aparacie zapłonowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jakie oleje silnikowe mogą być używane w niektórych popularnych samochodach, już od dawna nie produkowanych?

REKLAMA

Olej w silniku powinien być wymieniany co 10 - 12 000 km. Zbyt częste wymiany nie są wskazane. Współcześnie produkowane oleje są o wiele lepsze, niż te, które stosowano trzydzieści temu. Dlatego okres między wymianami może być wydłużony prawie dwukrotnie w stosunku do przewidzianego przez producenta silnika. Jednak zbyt rzadka wymiana oleju może być dla silnika niebezpieczna z uwagi na zanieczyszczenie filtrów, pogarszające cyrkulację, a tym samym smarowanie najważniejszych elementów silnika.

Olej przekładniowy wymienia się bardzo rzadko. Podawany w instrukcjach przebieg pomiędzy wymianami, zwykle wynoszący 15 lub 20 000 km może być bez żadnego ryzyka zwiększony dwu- a nawet trzykrotnie.

Podczas okresowej obsługi samochodu należy także sprawdzić poprawność ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku, skontrolować regulacje gaźnika, sprawdzić stan i naciąg paska klinowego oraz odszukać i zlokalizować ewentualne wycieki olejów i innych płynów technologicznych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

REKLAMA

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

REKLAMA

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA