REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak badać zmiany zużycia paliwa po przeprowadzeniu różnego rodzaju regulacji gaźnika i zapłonu?

Jakubowski Ryszard
Za pomocą małego zbiornika zastępczego można zbadać zużycie paliwa w samochodzie, fot. Fotolia
Za pomocą małego zbiornika zastępczego można zbadać zużycie paliwa w samochodzie, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aby sprawdzić, czy naprawy i regulacje zapłonu, gaźnika lub wtryskiwaczy przyniosły spodziewane efekty w postaci oszczędności paliwa, wcale nie trzeba czekać, aż wypali się całe paliwo ze zbiornika. Można zastosować zbiornik zastępczy o bardzo małej pojemności.

W czasach, kiedy samochody tej samej marki, a nawet z tej samej serii produkcyjnej bardzo się między sobą różniły, inne było także zużycie paliwa przez nie. Obowiązywał wtedy przepis, nakazujący okresowe badanie zużycia paliwa przez samochody służbowe, co pozwalało na opracowanie indywidualnych norm eksploatacyjnych dla każdego pojazdu osobno. Badanie przeprowadzano za pomocą specjalnego zbiornika paliwa o pojemności kilku litrów, z naniesioną skalą, na której można było odczytać, jak dużo paliwa znajduje się w tym zbiorniku.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak znaleźć przyczynę trudności w uruchomieniu zimnego silnika?

Zbiornik taki podłączano do pompy paliwa, po odłączeniu od niej właściwego zbiornika i zabezpieczeniu, aby nie wyciekło z niego paliwo. Następnie napełniano paliwem zbiornik pomiarowy, wieszano go na jednej z bocznych szyb i samochód przejeżdżał w określonych warunkach (ruch miejski, trasa poza miastem itp) pewien dystans, np. 10 do 20 km. Znając ilość zużytego paliwa obliczano, jakie jest zużycie na 100 km.

Podobnie można zmierzyć w ciągu kilkunastu minut jednostkowe zużycie paliwa w swoim samochodzie. Wystarczy zrobić samodzielnie taki zbiornik pomiarowy o pojemności około 2 litrów, podłączyć go do pompy paliwowej, napełnić dokładnie odmierzoną ilością paliwa i jeździć aż do jego całkowitego zużycia. Następnie ilość zużytego w czasie testu paliwa, wyrażoną w litrach, pomnożyć przez 100 i podzielić przez liczbę przejechanych w czasie testu kilometrów. Otrzymany wynik będzie obrazował, jak dużo paliwa potrzebuje nasze auto na przejechanie 100 km w danych warunkach.

REKLAMA

Przykład – samochód potrzebował 2,2 litra paliwa na przejechanie 38 km. Obliczamy:
2,2 x 100 : 38 = 5,79 Tyle wynosi zużycie paliwa na 100 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie silnika

W ten sposób można bardzo dokładnie zbadać zużycie paliwa po każdej czynności regulacyjnej, co pozwoli na wyregulowanie silnika z dużo większą dokładnością, niż na najlepszym stanowisku pomiarowym, nawet wyposażonym w hamownię podwoziową i superczułą sondę lambda. Oczywiście będzie to wymagało dużo więcej czasu, niż badanie na hamowni, ale koszt będzie znacznie mniejszy, a oszczędności dzięki temu uzyskane w ciągu kilku dni zrekompensują czas, poświęcony testom.

W ten sposób uzyskano oszczędność paliwa ponad 30% w samochodzie Syrena 105 B który zamiast przewidzianych w normie fabrycznej 12 litrów na 100 km, zużywał z pełnym obciążeniem najwyżej 8 litrów, a często mniej (najmniejsze zużycie – 5,7 l/100 km).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA