REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Co to oznacza dla firm i kierowców?
Badanie techniczne 2025 – zapłacisz nawet 3 razy więcej za spóźnienie. Sprawdź, co się zmienia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

rozwiń >

Czy diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny online?

Od 1 czerwca 2024 roku diagnosta ma obowiązek zgłosić poważne usterki pojazdu do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). W wyniku takiego zgłoszenia może dojść do elektronicznego zatrzymania dowodu rejestracyjnego, ale wyłącznie w przypadkach określonych przepisami – np. w razie zagrożenia bezpieczeństwa lub środowiska (art. 132 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym).

REKLAMA

Najczęstsze usterki skutkujące zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego:

Rodzaj usterki

Opis / Konsekwencje

Pęknięty przewód hamulcowy lub wyciek

Brak skuteczności hamowania lub ryzyko awarii

Nieskuteczne hamulce

Nierównomierne działanie, brak działania na jedno koło

Luz lub awaria układu kierowniczego

Zagrożenie stabilności i prowadzenia pojazdu

Pęknięta szyba w polu widzenia kierowcy

Znaczne ograniczenie widoczności

Pęknięcia konstrukcji (rama/podłużnice)

Poważne zagrożenie bezpieczeństwa

Zaawansowana korozja elementów nośnych

Osłabienie strukturalne pojazdu

Nadmierna emisja spalin

Przekroczenie norm i zagrożenie dla środowiska

Tabela jest zgodna z art. 132 ust.1 Prawa o ruchu drogowym i praktyką SKP.

Zatrzymanie dowodu odbywa się zdalnie, bez fizycznego odbierania dokumentu. Dowód jest blokowany w systemie. Policja, ITD i systemy OCR na drogach widzą to natychmiast, co może zaskoczyć kierowcę przy kontroli lub kolizji.

Konsekwencje dla kierowcy:

  • natychmiastowa konieczność naprawy usterki i ponownego badania,
  • zakaz eksploatacji pojazdu do czasu odzyskania ważności dowodu,
  • potencjalna odmowa wypłaty odszkodowania z OC lub AC w razie kolizji.

Ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku?

Stawki bez zmian obowiązują od 2004 roku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Rodzaj pojazduCena brutto

Samochód osobowy

98 zł

Samochód osobowy z LPG/CNG

162 zł

Samochód ciężarowy do 3,5 t

98 zł

Motocykl

63 zł

Motorower

51 zł

Sprowadzony z zagranicy

99 zł + 63 zł

Czy spóźnienie z badaniem technicznym oznacza karę?

REKLAMA

Choć obecnie nie ma ustawowych kar za spóźnione badanie techniczne (poza mandatem przy kontroli), Ministerstwo Infrastruktury rozważa wprowadzenie automatycznych opłat karnych. Projekt zakłada, że opłata byłaby naliczana bezpośrednio w stacjach diagnostycznych – w zależności od długości opóźnienia.

To jednak na razie wyłącznie projekt legislacyjny, który nie wszedł jeszcze w życie. Szczegóły takie jak wysokość kar i termin wdrożenia są nadal przedmiotem konsultacji. Jednak w przestrzeni publicznej pojawiają się już konkretne propozycje:

OpóźnienieProponowana karaSkutek

Do 7 dni

100% standardowej stawki

Koszt podwójny

Do 3 tygodni

200% stawki

Koszt potrójny

Powyżej 90 dni

300% stawki

Dodatkowy koszt + ryzyko blokady

Przykład: za osobówkę z LPG zapłacisz nie 162 zł, ale nawet 486 zł, jeśli przegapisz termin o kilka miesięcy. Dla firm z flotą pojazdów to realne, powtarzalne obciążenie.

Czy rząd planuje podwyższenie cen przeglądów w 2025 roku?

Z oficjalnych komunikatów wynika, że stawki nie zostały zmienione, ale środowisko branżowe oraz Ministerstwo Infrastruktury prowadzą rozmowy o podwyżkach rzędu 30–40%. Zmiany mogą zostać wprowadzone rozporządzeniem, bez szerokich konsultacji społecznych.

Szacunkowe stawki po podwyżce:

Rodzaj pojazduObecna cenaPo podwyżce o 40%

Samochód osobowy

98 zł

ok. 137,20 zł

Samochód z instalacją LPG/CNG

162 zł

ok. 226,80 zł

Samochód ciężarowy do 3,5 t

98 zł

ok. 137,20 zł

Motocykl

63 zł

ok. 88,20 zł

Wzrost kosztów dotknie szczególnie firmy transportowe i logistyczne, które eksploatują kilkadziesiąt lub kilkaset pojazdów rocznie.

Czy badanie techniczne w 2025 roku obejmuje nowe elementy?

Najgłośniejszą propozycją zmian jest wprowadzenie kontroli filtra DPF w autach z silnikiem Diesla za pomocą tzw. licznika cząstek stałych (PN). Urządzenie to mierzy, czy filtr faktycznie działa.

REKLAMA

Obecnie jednak liczniki PN nie są obowiązkowe w stacjach kontroli pojazdów – nie ma przepisów nakładających taki wymóg. Wdrożenie tych urządzeń jest na etapie planowania, a daty wejścia w życie jeszcze nie ustalono. Branża SKP protestuje ze względu na koszty – jedno urządzenie kosztuje około 70 tys. zł.

Dopóki przepisy nie zostaną uchwalone, badanie emisji w 2025 roku nadal odbywa się przy użyciu dymomierza – co oznacza, że nie wykrywa on skutecznie usuniętego DPF w nowszych pojazdach.

Co to oznacza dla kierowców?

W 2025 roku przegląd techniczny pojazdów z silnikiem Diesla nadal odbywa się na zasadach sprzed zmian. Diagnosta ma obowiązek użyć dymomierza, jednak to urządzenie jest często nieskuteczne w przypadku nowszych silników, co pozwala na przechodzenie przeglądu autom z usuniętym DPF. Po wejściu w życie nowych przepisów, wykrycie usuniętego DPF będzie niemal pewne, a konsekwencją będzie negatywny wynik badania i kosztowna naprawa.

Kiedy trzeba wykonać badanie techniczne?

Przegląd techniczny pojazdu musi być wykonany przed upływem ważności poprzedniego badania. Nawet jednodniowe opóźnienie może skutkować karą, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego lub brakiem wypłaty odszkodowania po kolizji. W 2025 roku nie zmieniają się ogólne terminy obowiązujące właścicieli pojazdów, ale pojawi się jedna ważna nowość: badanie będzie można wykonać nawet 30 dni przed terminem, bez skracania ważności kolejnego przeglądu. To ułatwienie szczególnie istotne dla firm zarządzających flotą.

Typ pojazduTermin kolejnego badania

Nowe auto osobowe

Po 3 latach, potem po 2, a następnie co rok

Pojazdy starsze niż 5 lat

Co roku

Samochody z LPG/CNG

Co roku – niezależnie od wieku

Pojazdy flotowe

Zgodnie z powyższym – brak odrębnych przepisów, ale wyższe ryzyko sankcji

Projekt zmian przewiduje również, że przegląd będzie można wykonać do 30 dni przed terminem, bez utraty ważności.

Co obejmuje badanie techniczne pojazdu w 2025 roku?

Choć zakres przeglądu technicznego pojazdów pozostaje formalnie bez większych zmian, w 2025 roku diagności mają większe uprawnienia i obowiązek dokładniejszej kontroli. Poniżej znajdziesz szczegółowy opis elementów, które są poddawane ocenie.

  • Układ hamulcowy, kierowniczy i zawieszenie – sprawdzana jest skuteczność hamowania, stan przewodów i zacisków, luz na przekładni kierowniczej oraz stan amortyzatorów i wahaczy.
  • Oświetlenie zewnętrzne i sygnały – diagnosta oceni poprawność działania reflektorów, świateł stop, pozycyjnych, kierunkowskazów oraz sprawność klaksonu.
  • Szyby, pasy i fotele – kontrolowany jest stan szyb (czy nie mają pęknięć), działanie pasów bezpieczeństwa oraz stabilność i mocowanie foteli.
  • Emisja spalin – pomiar poziomu spalin w pojazdach benzynowych i wysokoprężnych. Przekroczenie dopuszczalnych norm skutkuje negatywnym wynikiem badania.
  • Ogumienie i karoseria – ogólny stan opon (bieżnik, pęknięcia) oraz brak ostrych krawędzi, korozji lub uszkodzeń blacharskich, które mogą zagrażać bezpieczeństwu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. Czy muszę mieć przy sobie dowód rejestracyjny na przeglądzie?

Tak. Diagnosta potrzebuje dowodu rejestracyjnego do weryfikacji numeru VIN i danych pojazdu. Bez tego dokumentu nie przeprowadzi badania.

2. Czy muszę mieć gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy?

Zgodnie z rozporządzeniem o zakresie badań, brak gaśnicy lub trójkąta ostrzegawczego jest kwalifikowany jako usterka drobna (UD). Usterki drobne nie są podstawą do wydania negatywnego wyniku badania. Diagnosta powinien odnotować brak w zaświadczeniu, ale nie może z tego powodu odmówić wydania pozytywnej decyzji o dopuszczeniu pojazdu do ruchu.

3. Ile mam czasu na naprawę po negatywnym wyniku?

Po negatywnym wyniku badania technicznego masz 14 dni na usunięcie usterki i ponowne badanie. W tym czasie płacisz tylko za weryfikację naprawionego elementu, a nie za cały przegląd.

4. Co to jest wirtualne zatrzymanie dowodu?

To elektroniczna blokada dokumentu w systemie CEP, która sprawia, że Twój pojazd jest wycofany z ruchu, nawet jeśli masz fizyczny dowód. To rozwiązanie stosowane przy stwierdzeniu usterek zagrażających bezpieczeństwu.

5. Czy ceny przeglądów na pewno wzrosną?

Podwyżki nie są jeszcze oficjalne, ale presja branży i plany rządu są sygnałem, że ceny mogą zostać podniesione w 2025 roku. Prawdopodobna podwyżka wyniesie 30–40%.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA