REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Prawo jazdy seniorów: Od 1 lipca 2025 możesz je stracić. Sprawdź nowe zasady!
Seniorzy za kółkiem pod lupą. Po 70. roku życia tylko z nowym orzeczeniem lekarskim?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Prawo jazdy seniorów 2025 – najważniejsze zmiany

Zgodnie z zakładaną nowelizacją przepisów każdy kierowca, który ukończył 65 lat i nadal chce prowadzić pojazd, musi odbywać okresowe badania lekarskie co 5 lat. Obowiązek ten dotyczyć będzie przede wszystkim kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B, a także wyższych kategorii (C, D i C+E). Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, biorąc pod uwagę naturalne procesy starzenia się organizmu.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze zmiany to:

  • Obowiązek odnawiania prawa jazdy co 5 lat po ukończeniu 65. roku życia, na podstawie pozytywnego orzeczenia lekarskiego.
  • Wymagane zaświadczenie od lekarza medycyny pracy lub innego uprawnionego lekarza.
  • Możliwość skrócenia ważności prawa jazdy na podstawie indywidualnej opinii lekarskiej, jeśli stan zdrowia kierowcy tego wymaga.

Jakie badania po 65., 75. i 80. roku życia? Sprawdź obowiązki według wieku

Poniżej przedstawiamy szczegółowe wymagania dotyczące badań lekarskich, które miąłby w przyszłości wejść w życie, w zależności od wieku kierowcy.

Wiek kierowcy

Wymagania po 1 lipca 2025

65–74 lata

Badania lekarskie co 5 lat (badanie ogólne): na ich podstawie podejmowana jest decyzja o przedłużeniu prawa jazdy.

75+ lat

Badania co 2 lata: obowiązkowo okulistyczne i neurologiczne; możliwe skrócenie ważności dokumentu na podstawie opinii lekarza specjalisty.

80+ lat (zalecenie)

Rekomendowana coroczna kontrola zdolności do prowadzenia pojazdu zgodnie z indywidualnymi potrzebami i stanem zdrowia.

Wymagane Badania Lekarskie dla Seniorów

  • Dla kierowców po 65. roku życia: Wymagane będzie ogólne badanie lekarskie obejmujące ocenę wzroku, słuchu, ciśnienia krwi, koordynacji ruchowej oraz ogólnego stanu psychofizycznego.
  • Dla kierowców po 75. roku życia: Dodatkowo konieczna będzie szczegółowa opinia od okulisty (ocena pola widzenia, ostrości wzroku, widzenia zmierzchowego) oraz neurologa (ocena sprawności układu nerwowego, refleksu, funkcji poznawczych).
  • W przypadku wykrycia chorób przewlekłych: Lekarz będzie mógł zlecić badania uzupełniające u specjalistów (np. diabetologa, kardiologa), aby ocenić ich wpływ na zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów.

Badania te wykonywać będzie trzeba odpłatnie w ośrodkach medycyny pracy lub u lekarzy posiadających odpowiednie uprawnienia. Standardowy koszt badania to zazwyczaj od 150 do 250 zł.

REKLAMA

Czy seniorzy mogą stracić prawo jazdy przez brak badań?

Nowe przepisy nie wprowadzają automatycznej utraty prawa jazdy po 75. roku życia czy po 65. roku życia. Jest to jednak warunkowe:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Jeśli kierowca-senior nie przedstawi aktualnych badań w wyznaczonym terminie, jego dokument traci ważność w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK), co uniemożliwia legalne prowadzenie pojazdów.
  • Lekarz na podstawie wyników badań może orzec czasowe ograniczenie (np. prowadzenie tylko w ciągu dnia, w określonej strefie) lub, w uzasadnionych przypadkach, całkowitą niezdolność do prowadzenia pojazdów, jeśli istnieją medyczne przeciwwskazania.

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Wbrew powielanym w mediach społecznościowych informacjom, żadne nowe przepisy nie nakładają obowiązku przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich dla kierowców po 65. roku życia od 1 lipca 2025 roku. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 r. (Dz.U. 2025 poz. 696), które weszło w życie 30 czerwca 2025 roku, dotyczy wyłącznie zasad egzaminowania i kwalifikacji egzaminatorów, a nie kierowców-seniorów.

Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie potwierdziło, że nie planuje wprowadzania nowych obowiązkowych badań lekarskich dla prywatnych kierowców ze względu na wiek. Również propozycja Komisji Europejskiej dotycząca częstszych badań po 70. roku życia została odrzucona przez Parlament Europejski, a Polska nie wdraża tej reformy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA