REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmniejszyć lub zlikwidować poślizg paska klinowego?

Jakubowski Ryszard
 Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia
Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy w silniku samochodowym służy do napędzania kilku urządzeń, stanowiących jego osprzęt, takich jak pompa wodna, wentylator chłodnicy i prądnica lub alternator.

REKLAMA

Pasek zbyt luźny lub długo używany ma tendencję do ślizganie się po kółkach pasowych, co może prowadzić do pogorszenia chłodzenia silnika, a prawie zawsze owocuje niepełnym ładowaniem akumulatora lub brakiem ładowania przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu. Dlatego należy zawsze dbać o to, aby było on należycie naciągnięty. Regulację tego parametru przeprowadza się najczęściej przez odpowiednie odchylanie prądnicy lub alternatora po zluzowaniu śrub mocujących to urządzenie. Można sobie przy tym pomóc, z zachowaniem ostrożności, niewielką dźwignią, np małą łyżką dom opon, wkładając ją pomiędzy korpus silnika i obudowę urządzenia.

REKLAMA

Prawidłowy naciąg paska poznaje się po tym, iż po bardzo silnym naciśnięciu JEDNYM PALCEM w środku jego najdłuższego wolnego odcinka, na jego zewnętrzny bok można uzyskać ugięcie rzędu 10 do 15 mm. Pasek zbyt silnie naciągnięty zużywa się szybko i może pęknąć w każdej chwili, ale także znacznie przyspiesza zużycie łożysk w urządzeniach, które są za jego pomocą napędzane.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

REKLAMA

W przypadku stwierdzenia poślizgu paska, gdy zakres regulacji osiągnął maksimum i nie można go bardziej naciągnąć, można doraźnie ratować sytuację, nacierając go podczas pracy, z zachowaniem daleko idącej ostrożności i bez większego docisku, kawałkiem kalafonii balsamicznej, lub sypiąc sproszkowaną kalafonię pod niego w najniżej położonym kółku pasowym. Zabieg ten, pomimo iż pozwala na wydłużenie pracy paska klinowego za każdym razem o kilkadziesiąt minut do 2-3 godzin, zwiększa hałaśliwość pracy silnika, objawiającą się nienaturalnym, głośnym, lekko modulowanym piskiem, który ustępuje prawie zupełnie po kilku, a najpóźniej po kilkunastu minutach.

Kalafonia powoduje dość znaczne zwiększenie współczynnika tarcia pomiędzy gumą paska a metalem kółek pasowych, jest przy tym całkowicie dla nich i dla paska obojętna. Podczas nacierania i potem w czasie pracy, topi się pod wpływem ciepła i wnika częściowo w mikropory paska i kółek, wypełniając je, dzięki czemu wydłuża się okres, zanim pasek zacznie się ponownie ślizgać. Opisany zabieg pozwala na kontynuowanie eksploatacji pojazdu do czasu wymiany zużytego paska na nowy. W skrajnych przypadkach może to nastąpić nawet po kilku dniach, po przejechaniu nawet 1000 km.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Nie wolno nadużywać kalafonii, Jej nadmiar w formie okruchów może przedostać się do wnętrza alternatora lub prądnicy oraz do innych urządzeń, zakłócając ich pracę. Kalafonię można łatwo usunąć przy pomocy alkoholu, np. denaturatu, w którym się doskonale rozpuszcza.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA