REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skąd brać części zamienne do pojazdów zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Skąd brać części zamienne do pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia
Skąd brać części zamienne do pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polska jest jednym z nielicznych krajów z nierozwiązywalnym problemem części zamiennych do pojazdów. Kiedyś brakowało ich do aktualnie produkowanych, dziś – do zabytkowych oldtimerów.

O dziwo, łatwiej dziś o nowe części do starych aut niż kiedyś o części do aut będących w normalnej eksploatacji. Często na częściach tych widnieje data produkcji, ściśle odpowiadająca okresowi, kiedy dana część była całkowicie niedostępna nawet dla posiadających dobre stosunki ze sprzedawcami. Abstrahując od polityczno-gospodarczych aspektów motoryzacji można założyć, że w istniejących sklepach, wyspecjalizowanych w danej marce pojazdu, można dziś nabyć sporo części oryginalnych i, niestety, sporo podróbek lub części zastępczych niewiadomego pochodzenia i jakości. Wiele sklepów prowadzi sprzedaż wysyłkową przez internet, uczciwie informując nabywców o pochodzeniu i jakości oferowanych zamienników. Znacznie gorzej jest w przypadku portali aukcyjnych, gdzie najczęściej kupuje się przysłowiowego kota w worku. Oferowane części pochodzą zazwyczaj z rozbieranych na złomowiskach aut, bez żadnej rękojmi i gwarancji, w myśl zasady: wszystko da się zamienić na pieniądze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Jedyna nadzieja miłośników aut zabytkowych w portalach społecznościowych, gdzie hobbyści chętnie pomagają sobie nawzajem, rzadko odnosząc korzyści inne, niż satysfakcja z przyjścia z pomocą komuś o podobnych zainteresowaniach. Bardzo często są proponowane wymiany – dana część za inną o podobnej wartości w pieniądzu.

Doskonałym źródłem części do starych i bardzo starych aut są złomowiska, zwane szrotami. Można na nich nabyć za bardzo przystępną cenę niemal wszystko do prawie każdego auta, które jeszcze niedawno poruszało się po drogach o własnych siłach. Znacznie gorzej jest z częściami do pojazdów przedwojennych, demobilowych z okresu międzywojennego, II wojny światowej i lat tuż po jej zakończeniu. Na szczęście są hobbyści i są zloty, na których można kupować lub wymieniać prawie wszystko do prawie wszystkich pojazdów, zabytkowych i nie tylko.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przeprowadzić remont silnika? – wskazówki ogólne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku części do pojazdów zagranicznych, zwłaszcza sprowadzonych zza oceanu wiele potrzebnych oryginalnych części można kupić przez międzynarodowe portale aukcyjne, przeglądając ich mutacje obsługujące kraje, gdzie dana marka była najpopularniejsza lub najdłużej produkowana. Np. bardzo dużo dobrej jakości nowych części do volkswagena garbusa można kupić przez brazylijski portal e-bay. Przy poszukiwaniach trzeba nieraz wykazać się detektywistycznymi talentami i duża cierpliwością, co zwykle owocuje znalezieniem potrzebnej części.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA