Jak w gaźniku działa urządzenie wzbogacające mieszankę podczas rozruchu zimnego silnika?
REKLAMA
REKLAMA
W prymitywnych gaźnikach motocyklowych zatapiano na chwilę pływak, co powodowało wlanie porcji paliwa do kolektora dolotowego. W rozbudowanych gaźnikach instaluje się specjalne urządzenie wzbogacające (rozruchowe), zwane popularnie „ssaniem”.
REKLAMA
Włączenie urządzenia rozruchowego otwiera w gaźniku dodatkowy kanał powietrzny, do którego jest doprowadzane paliwo dozowane przez dyszę o dużej średnicy, bardzo często z pominięciem głównej dyszy gaźnika. Paliwo to jest mieszane z powietrzem w specjalnej niewielkiej komorze, skąd tak wytworzona mieszanka o bardzo dużej zawartości składnika palnego jest zasysana przez silnik z kanału, którego wylot znajduje się pomiędzy przepustnicą a wlotem kolektora dolotowego.
Zasady sterowania gaźnikiem
Kierowca nie ma często prawie żadnego wpływu na ilość i skład mieszanki paliwowo-powietrznej, wytwarzanej przez urządzenie rozruchowe. W wielu gaźnikach jest możliwe dwustopniowe ręczne sterowanie nim. W pierwszej pozycji do silnika jest dostarczana maksymalna ilość wzbogaconej mieszanki, w drugiej – pewna jej część. Powoduje to pewną oszczędność paliwa, ponieważ z chwilą gdy silnik zacznie pracować, nie jest konieczne aż tak obfite podawanie do jego cylindrów paliwa, jak do momentu jego rozruchu.
Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?
W tej pozycji urządzenia rozruchowego część paliwa przedostaje się przez dyszę wolnych obrotów do gardzieli gaźnika i tam powstaje już mieszanka o składzie odpowiednim do pracy silnika na wolnych obrotach, którą dodatkowo wzbogaca tuż za przepustnicą mieszanka dostarczana w ograniczonej ilości przez urządzenie rozruchowe. Gdy silnik nieco się podgrzeje i będzie w miarę stabilnie pracował na wolnych obrotach, należy całkowicie wyłączyć urządzenie rozruchowe, aby zbyt duża ilość podawanego do cylindrów paliwa nie powodowała spłukiwania filmu olejowego ze ścianek cylindrów, a także, w skrajnym przypadku, nie doprowadziła do zawilgocenia izolatorów świec zapłonowych, czyli do tzw. zalania silnika i jego unieruchomienia.
Zobacz też: Jak oczyścić gaźnik?
W przypadku zalania silnika, np. w wyniku zbyt długiej pracy urządzenia rozruchowego gaźnika, należy pomału otworzyć maksymalnie przepustnicę, a następnie próbować uruchomić silnik rozrusznikiem w cyklach kilkunastosekundowych z co najmniej kilkusekundowymi przerwami, aby zapobiec szybkiemu rozładowaniu akumulatora. Szybkie otwarcie przepustnicy w niektórych gaźnikach uruchamia pompkę przyspieszającą, która wstrzykuje porcję paliwa do kolektora ssącego, co może przedłużyć czas rozruchu silnika lub nawet go uniemożliwić.
REKLAMA
REKLAMA