REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować gaźnik bez specjalistycznego stanowiska diagnostycznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Regulacja gaźnika w warunkach domowych
Regulacja gaźnika w warunkach domowych

REKLAMA

REKLAMA

Od prawidłowego wyregulowania gaźnika zależy zarówno poprawna i zarazem ekonomiczna praca silnika, jak i łatwość jego rozruchu. Perfekcyjne wyregulowanie gaźnika bez odpowiedniego stanowiska diagnostycznego z urządzeniem do badania składu spalin jest niemal niemożliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Do regulowania gaźnika w warunkach domowych może przystąpić jedynie osoba dysponująca pewnym doświadczeniem, która zna jego budowę i wie, jak posługiwać się jego urządzeniami regulacyjnymi.

Pierwszą i zarazem jedną z najważniejszych czynności jest ustawienie poziomu paliwa w komorze pływakowej. Instrukcje obsługi najczęściej podają pośredni sposób, polegający na ustawieniu odpowiedniej odległości pływaka od pokrywy gaźnika, trzymanej w odpowiednim położeniu. W części gaźników, pływak podczas sprawdzania tego parametru, powinien swobodnie zwisać przy trzymanej pionowo pokrywie, w innych – powinien opierać się całym ciężarem na iglicy zaworka paliwowego.

Zobacz też: Silnik wielopaliwowy - co to jest?

REKLAMA

W obu przypadkach należy przygotować płytkę wzorcową z twardego tworzywa, np. z metaplexu, o grubości równej prawidłowej odległości pływaka od pokrywy komory pływakowej. Płytka taka powinna dać się w sunąć swobodnie między nią a pływak, ale bez luzu. Pływak powinien ją bardzo lekko, delikatnie dotykać. Regulacje przeprowadza się, zależnie od typu gaźnika, albo przez bardzo ostrożne doginanie i odginanie odpowiedniej blaszki regulacyjnej przy osi obrotu pływaka, albo przez dobieranie uszczelek pomiędzy obudową zaworka iglicowego i pokrywą komory pływakowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedtem należy obejrzeć pływak, czy nie ma wgnieceń i uszkodzeń, następnie osłuchać go, czy wewnątrz niego nie znajdują się resztki cyny po nieudolnym lutowaniu jego połówek oraz czy nie ma w nim paliwa. Warto także zważyć pływak na wadze laboratoryjnej. Jeżeli jest cięższy od wartości podanej w instrukcji, albo jeżeli ma jakiekolwiek wgniecenia, należy zastąpić go nowym. Niewielkie zmniejszenie wagi pływaka, w granicach kilku setnych części grama, można uzyskać przez ostrożne i równomierne zeskrobywanie cyny, łączącej jego połówki.

Zobacz też: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Po złożeniu gaźnika i podłączeniu przewodu paliwa oraz założeniu filtra powietrza można przystąpić do regulacji składu mieszanki na wolnych obrotach. Silnik musi być przy tym rozgrzany do normalnej temperatury pracy. Regulację przeprowadza się specjalną śrubą regulacyjną tak, aby uzyskać jak największe obroty. Następnie luzuje się śrubę zderzakową przepustnicy tak, aby zmniejszyć te obroty do poziomu, przy którym silnik będzie przejawiał tendencję do lekko niestabilnej pracy.

Należy wówczas ponownie poszukać takiego położenia śruby regulacyjnej składu mieszanki wolnych obrotów, przy którym silnik zacznie równo pracować i jego obroty wzrosną. Po kilku kolejnych próbach można uzyskać takie ustawienie, w którym śruba regulacji składu mieszanki będzie maksymalnie wkręcona przy przepustnicy niemal zupełnie zamkniętej, a silnik będzie pracował stabilnie, bez tendencji do gaśnięcia. Ustawienie to jest najbliższe ideałowi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA