Jak wyregulować gaźnik bez specjalistycznego stanowiska diagnostycznego?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do regulowania gaźnika w warunkach domowych może przystąpić jedynie osoba dysponująca pewnym doświadczeniem, która zna jego budowę i wie, jak posługiwać się jego urządzeniami regulacyjnymi.
Pierwszą i zarazem jedną z najważniejszych czynności jest ustawienie poziomu paliwa w komorze pływakowej. Instrukcje obsługi najczęściej podają pośredni sposób, polegający na ustawieniu odpowiedniej odległości pływaka od pokrywy gaźnika, trzymanej w odpowiednim położeniu. W części gaźników, pływak podczas sprawdzania tego parametru, powinien swobodnie zwisać przy trzymanej pionowo pokrywie, w innych – powinien opierać się całym ciężarem na iglicy zaworka paliwowego.
Zobacz też: Silnik wielopaliwowy - co to jest?
REKLAMA
W obu przypadkach należy przygotować płytkę wzorcową z twardego tworzywa, np. z metaplexu, o grubości równej prawidłowej odległości pływaka od pokrywy komory pływakowej. Płytka taka powinna dać się w sunąć swobodnie między nią a pływak, ale bez luzu. Pływak powinien ją bardzo lekko, delikatnie dotykać. Regulacje przeprowadza się, zależnie od typu gaźnika, albo przez bardzo ostrożne doginanie i odginanie odpowiedniej blaszki regulacyjnej przy osi obrotu pływaka, albo przez dobieranie uszczelek pomiędzy obudową zaworka iglicowego i pokrywą komory pływakowej.
Przedtem należy obejrzeć pływak, czy nie ma wgnieceń i uszkodzeń, następnie osłuchać go, czy wewnątrz niego nie znajdują się resztki cyny po nieudolnym lutowaniu jego połówek oraz czy nie ma w nim paliwa. Warto także zważyć pływak na wadze laboratoryjnej. Jeżeli jest cięższy od wartości podanej w instrukcji, albo jeżeli ma jakiekolwiek wgniecenia, należy zastąpić go nowym. Niewielkie zmniejszenie wagi pływaka, w granicach kilku setnych części grama, można uzyskać przez ostrożne i równomierne zeskrobywanie cyny, łączącej jego połówki.
Zobacz też: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?
REKLAMA
Po złożeniu gaźnika i podłączeniu przewodu paliwa oraz założeniu filtra powietrza można przystąpić do regulacji składu mieszanki na wolnych obrotach. Silnik musi być przy tym rozgrzany do normalnej temperatury pracy. Regulację przeprowadza się specjalną śrubą regulacyjną tak, aby uzyskać jak największe obroty. Następnie luzuje się śrubę zderzakową przepustnicy tak, aby zmniejszyć te obroty do poziomu, przy którym silnik będzie przejawiał tendencję do lekko niestabilnej pracy.
Należy wówczas ponownie poszukać takiego położenia śruby regulacyjnej składu mieszanki wolnych obrotów, przy którym silnik zacznie równo pracować i jego obroty wzrosną. Po kilku kolejnych próbach można uzyskać takie ustawienie, w którym śruba regulacji składu mieszanki będzie maksymalnie wkręcona przy przepustnicy niemal zupełnie zamkniętej, a silnik będzie pracował stabilnie, bez tendencji do gaśnięcia. Ustawienie to jest najbliższe ideałowi.
REKLAMA
REKLAMA