REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować gaźnik bez specjalistycznego stanowiska diagnostycznego?

Jakubowski Ryszard
Regulacja gaźnika w warunkach domowych
Regulacja gaźnika w warunkach domowych

REKLAMA

REKLAMA

Od prawidłowego wyregulowania gaźnika zależy zarówno poprawna i zarazem ekonomiczna praca silnika, jak i łatwość jego rozruchu. Perfekcyjne wyregulowanie gaźnika bez odpowiedniego stanowiska diagnostycznego z urządzeniem do badania składu spalin jest niemal niemożliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Do regulowania gaźnika w warunkach domowych może przystąpić jedynie osoba dysponująca pewnym doświadczeniem, która zna jego budowę i wie, jak posługiwać się jego urządzeniami regulacyjnymi.

Pierwszą i zarazem jedną z najważniejszych czynności jest ustawienie poziomu paliwa w komorze pływakowej. Instrukcje obsługi najczęściej podają pośredni sposób, polegający na ustawieniu odpowiedniej odległości pływaka od pokrywy gaźnika, trzymanej w odpowiednim położeniu. W części gaźników, pływak podczas sprawdzania tego parametru, powinien swobodnie zwisać przy trzymanej pionowo pokrywie, w innych – powinien opierać się całym ciężarem na iglicy zaworka paliwowego.

Zobacz też: Silnik wielopaliwowy - co to jest?

REKLAMA

W obu przypadkach należy przygotować płytkę wzorcową z twardego tworzywa, np. z metaplexu, o grubości równej prawidłowej odległości pływaka od pokrywy komory pływakowej. Płytka taka powinna dać się w sunąć swobodnie między nią a pływak, ale bez luzu. Pływak powinien ją bardzo lekko, delikatnie dotykać. Regulacje przeprowadza się, zależnie od typu gaźnika, albo przez bardzo ostrożne doginanie i odginanie odpowiedniej blaszki regulacyjnej przy osi obrotu pływaka, albo przez dobieranie uszczelek pomiędzy obudową zaworka iglicowego i pokrywą komory pływakowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedtem należy obejrzeć pływak, czy nie ma wgnieceń i uszkodzeń, następnie osłuchać go, czy wewnątrz niego nie znajdują się resztki cyny po nieudolnym lutowaniu jego połówek oraz czy nie ma w nim paliwa. Warto także zważyć pływak na wadze laboratoryjnej. Jeżeli jest cięższy od wartości podanej w instrukcji, albo jeżeli ma jakiekolwiek wgniecenia, należy zastąpić go nowym. Niewielkie zmniejszenie wagi pływaka, w granicach kilku setnych części grama, można uzyskać przez ostrożne i równomierne zeskrobywanie cyny, łączącej jego połówki.

Zobacz też: Jakie oleje stosować w pojazdach zabytkowych przy różnym stopniu zużycia silnika i skrzyni biegów?

Po złożeniu gaźnika i podłączeniu przewodu paliwa oraz założeniu filtra powietrza można przystąpić do regulacji składu mieszanki na wolnych obrotach. Silnik musi być przy tym rozgrzany do normalnej temperatury pracy. Regulację przeprowadza się specjalną śrubą regulacyjną tak, aby uzyskać jak największe obroty. Następnie luzuje się śrubę zderzakową przepustnicy tak, aby zmniejszyć te obroty do poziomu, przy którym silnik będzie przejawiał tendencję do lekko niestabilnej pracy.

Należy wówczas ponownie poszukać takiego położenia śruby regulacyjnej składu mieszanki wolnych obrotów, przy którym silnik zacznie równo pracować i jego obroty wzrosną. Po kilku kolejnych próbach można uzyskać takie ustawienie, w którym śruba regulacji składu mieszanki będzie maksymalnie wkręcona przy przepustnicy niemal zupełnie zamkniętej, a silnik będzie pracował stabilnie, bez tendencji do gaśnięcia. Ustawienie to jest najbliższe ideałowi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA