REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

Jakubowski Ryszard
Wymiana zużytych elementów wymaga sporej ilości czasu
Wymiana zużytych elementów wymaga sporej ilości czasu

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza sprzęgłowa w każdym silniku, w którym występuje tzw. sprzęgło suche, czyli w ogromnej większości silników samochodowych jest umieszczona w tzw. koszu pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem, który najczęściej jest integralną częścią kosza na stałe z nim połączoną.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku sprzęgieł wielotarczowych i podwójnych, ale w takie prawie nigdy nie były wyposażone silniki pojazdów uchodzących dziś za zabytkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Do wymiany tarczy sprzęgłowej konieczne jest wyjęcie z samochodu silnika, lub skrzyni biegów. Tylko w niektórych typach aut, najczęściej wyposażonych w bardzo duże silniki, dostęp do sprzęgła jest możliwy po zdjęciu specjalnych osłon lub elementów obudowy koła zamachowego.

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Po uzyskaniu swobodnego dostępu do koła zamachowego należy odkręcić od niego kosz sprzęgła wraz z dociskiem. Tarcza sprzęgła znajduje się albo w koszu sprzęgła razem z zaciskiem, albo wewnątrz koła zamachowego. W każdym przypadku jej usunięcie i założenie na jej miejsce nowej jest łatwe. Należy pamiętać, aby starannie oczyścić zarówno koło zamachowe, jak i kosz sprzęgła z pyłu pochodzącego ze ścierających się elementów sprzęgła, głównie z okładzin tarczy sprzęgłowej.

REKLAMA

Gdy pył ten jest twardo zbity i wciśnięty w różne zakamarki, a sprzęgło wykazywało przed wymianą tendencje do ślizgania się, trzeba znaleźć i usunąć przyczynę wycieku oleju z silnika lub skrzyni biegów i usunąć ją, nawet gdy wyciek ten nie pozostawił innych śladów poza tłustymi, ciemnoszarymi kawałkami zbrylonego pyłu. Następnie starannie umyć benzyną ekstrakcyjną, czterochloroetylenem lub podobnie działającymi zmywaczami przynajmniej te miejsca, z którymi stykają się okładziny tarczy sprzęgłowej, zarówno na kole zamachowym jak i na docisku sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nie można znaleźć nawet najmniejszego wycieku oleju, tłuste zanieczyszczenie sprzęgła może mieć przyczynę w niepotrzebnym lub nadmiernym nasmarowaniu elementów rozrusznika albo wieńca zębatego na kole zamachowym.

Montaż tarczy

Po włożeniu tarczy sprzęgłowej na miejsce dokładnie w takim położeniu jak tarcza usunięta i wstępnym, lekkim dokręceniu kosza sprzęgła do koła zamachowego należy ustawić tarczę idealnie centrycznie, co możliwi potem łatwe połączenie silnika ze skrzynią biegów. Można to wykonać nawet przy pomocy stalowego trzpienia, który da się wsunąć w otwór wielowpustowy w tarczy sprzęgła, albo za pomocą starego wałka sprzęgłowego. Następnie dokręcić silnie wszystkie śruby, mocujące kosz sprzęgła do koła zamachowego.

Zobacz też: Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?

Podczas prac przy sprzęgle można łatwo wykryć i wymienić wszystkie uszkodzone lub zużyte elementy docisku sprzęgła, łożyska wyciskowego itp, a nawet wymienić wieniec zębaty koła zamachowego, gdyby był zużyty ponad miarę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA