REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić tarczę sprzęgłową?

Jakubowski Ryszard
Wymiana zużytych elementów wymaga sporej ilości czasu
Wymiana zużytych elementów wymaga sporej ilości czasu

REKLAMA

REKLAMA

Tarcza sprzęgłowa w każdym silniku, w którym występuje tzw. sprzęgło suche, czyli w ogromnej większości silników samochodowych jest umieszczona w tzw. koszu pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem, który najczęściej jest integralną częścią kosza na stałe z nim połączoną.

Nieco inaczej wygląda to w przypadku sprzęgieł wielotarczowych i podwójnych, ale w takie prawie nigdy nie były wyposażone silniki pojazdów uchodzących dziś za zabytkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Do wymiany tarczy sprzęgłowej konieczne jest wyjęcie z samochodu silnika, lub skrzyni biegów. Tylko w niektórych typach aut, najczęściej wyposażonych w bardzo duże silniki, dostęp do sprzęgła jest możliwy po zdjęciu specjalnych osłon lub elementów obudowy koła zamachowego.

Zobacz też: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?

Po uzyskaniu swobodnego dostępu do koła zamachowego należy odkręcić od niego kosz sprzęgła wraz z dociskiem. Tarcza sprzęgła znajduje się albo w koszu sprzęgła razem z zaciskiem, albo wewnątrz koła zamachowego. W każdym przypadku jej usunięcie i założenie na jej miejsce nowej jest łatwe. Należy pamiętać, aby starannie oczyścić zarówno koło zamachowe, jak i kosz sprzęgła z pyłu pochodzącego ze ścierających się elementów sprzęgła, głównie z okładzin tarczy sprzęgłowej.

REKLAMA

Gdy pył ten jest twardo zbity i wciśnięty w różne zakamarki, a sprzęgło wykazywało przed wymianą tendencje do ślizgania się, trzeba znaleźć i usunąć przyczynę wycieku oleju z silnika lub skrzyni biegów i usunąć ją, nawet gdy wyciek ten nie pozostawił innych śladów poza tłustymi, ciemnoszarymi kawałkami zbrylonego pyłu. Następnie starannie umyć benzyną ekstrakcyjną, czterochloroetylenem lub podobnie działającymi zmywaczami przynajmniej te miejsca, z którymi stykają się okładziny tarczy sprzęgłowej, zarówno na kole zamachowym jak i na docisku sprzęgła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli nie można znaleźć nawet najmniejszego wycieku oleju, tłuste zanieczyszczenie sprzęgła może mieć przyczynę w niepotrzebnym lub nadmiernym nasmarowaniu elementów rozrusznika albo wieńca zębatego na kole zamachowym.

Montaż tarczy

Po włożeniu tarczy sprzęgłowej na miejsce dokładnie w takim położeniu jak tarcza usunięta i wstępnym, lekkim dokręceniu kosza sprzęgła do koła zamachowego należy ustawić tarczę idealnie centrycznie, co możliwi potem łatwe połączenie silnika ze skrzynią biegów. Można to wykonać nawet przy pomocy stalowego trzpienia, który da się wsunąć w otwór wielowpustowy w tarczy sprzęgła, albo za pomocą starego wałka sprzęgłowego. Następnie dokręcić silnie wszystkie śruby, mocujące kosz sprzęgła do koła zamachowego.

Zobacz też: Jak postępować z dociskową tarczą sprzęgła z kilkoma sprężynami i „łapkami”?

Podczas prac przy sprzęgle można łatwo wykryć i wymienić wszystkie uszkodzone lub zużyte elementy docisku sprzęgła, łożyska wyciskowego itp, a nawet wymienić wieniec zębaty koła zamachowego, gdyby był zużyty ponad miarę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA