Jak wymieniać przewody hamulcowe?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Czasem zachodzi potrzeba wymiany skorodowanych lub przetartych sztywnych przewodów hamulcowych lub uszkodzonych albo parciejących przewodów elastycznych. Są do tego potrzebne w zasadzie jedynie dwa klucze służące do luzowania przeciwnakrętek przy złączach, oraz płaski wkrętak i płaskoszczypy do odginania i doginania różnego rodzaju uchwytów i innych elementów podtrzymujących przewody. Najlepsze są specjalne klucze oczkowe przecięte, przeznaczone do prac przy układach hamulcowych i wtryskowych.
REKLAMA
Przy rozkręcaniu złączy należy zachować dużą ostrożność, aby nie uszkodzić dobrych elementów układu hamulcowego i nie zniszczyć sześciokątnych złączy ani przeciwnakrętek, o co bardzo łatwo przy zastosowaniu niewłaściwych, zużytych lub uszkodzonych kluczy. Jeżeli uda się rozłączyć przewody lub odłączyć od cylinderków albo pompy hamulcowej, można uszkodzony zastąpić dobrym, najlepiej oryginalnym lub - w zastępstwie – podobnym, pochodzącym z innego modelu lub nawet typu samochodu, o ile jego długość oraz gwinty złączek będą pasowały do już istniejących w naprawianym pojeździe.
Zobacz też: Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach
O szczelność takiego połączenia w zasadzie można się nie martwić – ogromna większość przewodów hamulcowych na całym świecie ma bardzo podobny system uszczelniania, polegający na dociskaniu specjalnie ukształtowanego końca rurki do stożka we wnętrzu złącza. Jedynie złącza przewodów elastycznych po stronie cylinderków hamulcowych są często uszczelniane specjalnymi podkładkami, wykonanymi np ze zmiękczonej miedzi.
W przypadku, gdy zdobycie oryginalnego lub zastępczego sztywnego przewodu hamulcowego jest niemożliwe z uwagi np. na rodzaj gwintów w jego złączach, można taki przewód wykonać samodzielnie, wykorzystując złącza zdjęte ze starego, uszkodzonego. Wystarczy, po założeniu tych złączy na rurkę, uformować odpowiednio jej zakończenia, na kształt przypominający dyfuzory dętych instrumentów blaszanych takich jak puzon czy trąbka.
Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym?
Podczas montowania i dokręcania złączy przewodów hamulcowych należy pamiętać, aby ich nie uszkodzić, zwłaszcza nie powyginać bez potrzeby i nie załamać podczas dokręcania przeciwnakrętek. Przewody elastyczne powinny być tak dokręcane, aby nie uległy nawet najmniejszemu skręceniu osiowemu i innym deformacjom. Przewody sztywne w miejscach mocowania do karoserii przed dogięciem blach je mocujących warto okręcić cienką gumą lub nałożyć na nie rurkę igielitową odpowiedniej średnicy (rozciętą wzdłuż), co uchroni je przed przetarciem.
Po zakończeniu prac starannie odpowietrzyć układ hamulcowy.
REKLAMA
REKLAMA