REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać przewody hamulcowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia. Fot. Fotolia
Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia oraz bardzo dużej staranności.

Czasem zachodzi potrzeba wymiany skorodowanych lub przetartych sztywnych przewodów hamulcowych lub uszkodzonych albo parciejących przewodów elastycznych. Są do tego potrzebne w zasadzie jedynie dwa klucze służące do luzowania przeciwnakrętek przy złączach, oraz płaski wkrętak i płaskoszczypy do odginania i doginania różnego rodzaju uchwytów i innych elementów podtrzymujących przewody. Najlepsze są specjalne klucze oczkowe przecięte, przeznaczone do prac przy układach hamulcowych i wtryskowych.

REKLAMA

REKLAMA

Przy rozkręcaniu złączy należy zachować dużą ostrożność, aby nie uszkodzić dobrych elementów układu hamulcowego i nie zniszczyć sześciokątnych złączy ani przeciwnakrętek, o co bardzo łatwo przy zastosowaniu niewłaściwych, zużytych lub uszkodzonych kluczy. Jeżeli uda się rozłączyć przewody lub odłączyć od cylinderków albo pompy hamulcowej, można uszkodzony zastąpić dobrym, najlepiej oryginalnym lub - w zastępstwie – podobnym, pochodzącym z innego modelu lub nawet typu samochodu, o ile jego długość oraz gwinty złączek będą pasowały do już istniejących w naprawianym pojeździe.

Zobacz też: Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

O szczelność takiego połączenia w zasadzie można się nie martwić – ogromna większość przewodów hamulcowych na całym świecie ma bardzo podobny system uszczelniania, polegający na dociskaniu specjalnie ukształtowanego końca rurki do stożka we wnętrzu złącza. Jedynie złącza przewodów elastycznych po stronie cylinderków hamulcowych są często uszczelniane specjalnymi podkładkami, wykonanymi np ze zmiękczonej miedzi.

REKLAMA

W przypadku, gdy zdobycie oryginalnego lub zastępczego sztywnego przewodu hamulcowego jest niemożliwe z uwagi np. na rodzaj gwintów w jego złączach, można taki przewód wykonać samodzielnie, wykorzystując złącza zdjęte ze starego, uszkodzonego. Wystarczy, po założeniu tych złączy na rurkę, uformować odpowiednio jej zakończenia, na kształt przypominający dyfuzory dętych instrumentów blaszanych takich jak puzon czy trąbka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym? 

Podczas montowania i dokręcania złączy przewodów hamulcowych należy pamiętać, aby ich nie uszkodzić, zwłaszcza nie powyginać bez potrzeby i nie załamać podczas dokręcania przeciwnakrętek. Przewody elastyczne powinny być tak dokręcane, aby nie uległy nawet najmniejszemu skręceniu osiowemu i innym deformacjom. Przewody sztywne w miejscach mocowania do karoserii przed dogięciem blach je mocujących warto okręcić cienką gumą lub nałożyć na nie rurkę igielitową odpowiedniej średnicy (rozciętą wzdłuż), co uchroni je przed przetarciem.

Po zakończeniu prac starannie odpowietrzyć układ hamulcowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA