REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak naprawić zawieszenie przednich kół w aucie zabytkowym?

Jakubowski Ryszard
Najczęstszym awariom ulegają tuleje metalowo gumowe, dzięki którym hałasy z kół nie są przenoszone bezpośrednio na karoserię lub ramę pojazdu
Najczęstszym awariom ulegają tuleje metalowo gumowe, dzięki którym hałasy z kół nie są przenoszone bezpośrednio na karoserię lub ramę pojazdu

REKLAMA

REKLAMA

Stan, w jakim znajduje się zawieszenie przednich kół pojazdu zabytkowego ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego wszystkie zauważone usterki należy jak najszybciej usunąć.

Najczęstszym awariom ulegają tuleje metalowo gumowe, dzięki którym hałasy z kół nie są przenoszone bezpośrednio na karoserię lub ramę pojazdu. Tuleje te są dostatecznie elastyczne aby wytłumić niepożądane drgania wahaczy i współpracujących z nimi zwrotnic.

REKLAMA

Guma, która pełni w nich rolę elementy tłumiącego, po pewnym okresie użytkowania traci swoje właściwości wskutek procesów zmęczeniowych, a także parcieje i wykrusza się w wyniku starzenia, wskutek czego w zawieszeniu pojawia się duży luz, objawiający się między innymi głośnymi stukami metalicznymi. Tuleje takie należy wymienić jak najszybciej na nowe. Nie jest to zabieg łatwy.

Zobacz też: Alfa Romeo 166: wymiana tulei w zwrotnicy tylnej. Poradnik    

REKLAMA

Po wymontowaniu z samochodu wahacza z uszkodzonymi tulejami należy usunąć z niego stare. Najlepiej zrobić to przy użyciu prasy i odpowiednich trzpieni. Można także wybić starą tuleję przy pomocy stalowej rurki o średnicy nie większej, niż jej zewnętrzna średnica, natomiast większej niż wewnętrzna średnica jej zewnętrznej części, lub dopasowanego trzpienia, wykonanego z twardej stali.

W domowych warunkach można próbować usunąć tuleję przy pomocy przyrządu, wykonanego ze śruby o średnicy równej wewnętrznej średnicy usuwanej tulei i dwóch odpowiednio dopasowanych tulejek. Metoda ta nie w każdych warunkach jest skuteczna. Czasem pomaga rozgrzanie usuwanej tulei i jej najbliższego otoczenia w gorącej kąpieli olejowej. Jednak najlepiej czynność usuwania tulei i wciskania nowych powierzyć odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.

Zobacz też: Ford Escort: wymiana tulei metalowo - gumowych w tylnej belce

Gdy nie są dostępne tuleje metalowo-gumowe do danego typu i modelu pojazdu, bardzo często można je zastąpić identycznymi, ale z zupełnie innej marki. Trzeba jednak znać wszystkie wymiary tulei oryginalnej lub mieć ją jako wzór przy dobieraniu tulei zastępczych.

Podczas dokręcania sworzni, współpracujących z tulejami metalowo-gumowymi pojazd musi całym ciężarem spoczywać na kołach. Ich dokręcenie przy uniesionych kołach znacznie skróci okres ich użytkowania.

Naprawa zwrotnic w większości starych typów aut sprowadza się do wymiany zużytych tulei i sworzni na nowe oraz wzajemne ich dopasowanie przez rozwiercenie tulei po ich wciśnięciu na miejsce. Konieczne są do tego odpowiednie narzędzia oraz sporo wiedzy fachowej, popartej doświadczeniem i wprawą w wykonywaniu tego rodzaju napraw. Prace te lepiej powierzyć do wykonania odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA