Jak naprawić zawieszenie przednich kół w aucie zabytkowym?
REKLAMA
REKLAMA
Najczęstszym awariom ulegają tuleje metalowo gumowe, dzięki którym hałasy z kół nie są przenoszone bezpośrednio na karoserię lub ramę pojazdu. Tuleje te są dostatecznie elastyczne aby wytłumić niepożądane drgania wahaczy i współpracujących z nimi zwrotnic.
REKLAMA
Guma, która pełni w nich rolę elementy tłumiącego, po pewnym okresie użytkowania traci swoje właściwości wskutek procesów zmęczeniowych, a także parcieje i wykrusza się w wyniku starzenia, wskutek czego w zawieszeniu pojawia się duży luz, objawiający się między innymi głośnymi stukami metalicznymi. Tuleje takie należy wymienić jak najszybciej na nowe. Nie jest to zabieg łatwy.
Zobacz też: Alfa Romeo 166: wymiana tulei w zwrotnicy tylnej. Poradnik
REKLAMA
Po wymontowaniu z samochodu wahacza z uszkodzonymi tulejami należy usunąć z niego stare. Najlepiej zrobić to przy użyciu prasy i odpowiednich trzpieni. Można także wybić starą tuleję przy pomocy stalowej rurki o średnicy nie większej, niż jej zewnętrzna średnica, natomiast większej niż wewnętrzna średnica jej zewnętrznej części, lub dopasowanego trzpienia, wykonanego z twardej stali.
W domowych warunkach można próbować usunąć tuleję przy pomocy przyrządu, wykonanego ze śruby o średnicy równej wewnętrznej średnicy usuwanej tulei i dwóch odpowiednio dopasowanych tulejek. Metoda ta nie w każdych warunkach jest skuteczna. Czasem pomaga rozgrzanie usuwanej tulei i jej najbliższego otoczenia w gorącej kąpieli olejowej. Jednak najlepiej czynność usuwania tulei i wciskania nowych powierzyć odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.
Zobacz też: Ford Escort: wymiana tulei metalowo - gumowych w tylnej belce
Gdy nie są dostępne tuleje metalowo-gumowe do danego typu i modelu pojazdu, bardzo często można je zastąpić identycznymi, ale z zupełnie innej marki. Trzeba jednak znać wszystkie wymiary tulei oryginalnej lub mieć ją jako wzór przy dobieraniu tulei zastępczych.
Podczas dokręcania sworzni, współpracujących z tulejami metalowo-gumowymi pojazd musi całym ciężarem spoczywać na kołach. Ich dokręcenie przy uniesionych kołach znacznie skróci okres ich użytkowania.
Naprawa zwrotnic w większości starych typów aut sprowadza się do wymiany zużytych tulei i sworzni na nowe oraz wzajemne ich dopasowanie przez rozwiercenie tulei po ich wciśnięciu na miejsce. Konieczne są do tego odpowiednie narzędzia oraz sporo wiedzy fachowej, popartej doświadczeniem i wprawą w wykonywaniu tego rodzaju napraw. Prace te lepiej powierzyć do wykonania odpowiednio wyposażonemu warsztatowi mechanicznemu.
REKLAMA
REKLAMA