REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

W przypadku konieczności wymiany przewodów elastycznych można je zastąpić przewodami produkowanymi współcześnie, pod warunkiem, że ich końcówki posiadają identyczne gwinty, jak przewody stare oraz podobną długość. Wielkość sześciokąta tych końcówek nie ma żadnego znaczenia. Podczas poszukiwania nowych przewodów trzeba mieć przy sobie stary przewód dla porównania.

REKLAMA

REKLAMA

Przewody sztywne można zastąpić produkowanymi obecnie przewodami półsztywnymi, które nie są fabrycznie kształtowane pod kątem danego modelu. Można je swobodnie, samodzielnie dowolnie wyginać, pamiętając jednak o tym, aby zgięcia miały możliwie największy promień dla uniknięcia możliwości załamania, co może zmniejszyć lub całkowicie zamknąć przepływ płynu hamulcowego.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

W przypadku trudności z kupnem sztywnych przewodów o odpowiednich końcówkach można je przełożyć z przewodów starych. Czynność ta wymaga jednak sporej wprawy i dużej staranności wykonania, dlatego warto wcześniej poćwiczyć na kawałkach niepotrzebnego przewodu.

REKLAMA

Przewody hamulcowe w większości przypadków uszczelniają się na łączówkach (złączkach) przez dociśnięcie ich specjalnie ukształtowanych końców do powierzchni stożkowych wewnątrz łączówek. Aby to zrobić, trzeba przygotować prosty przyrząd. Do jego wykonania będą potrzebne dwa niewielkie kawałki tekstolitu lub bardzo twardego drewna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Po ich złączeniu należy wywiercić na płaszczyźnie ich styku otwór o średnicy minimalnie mniejszej, niż zewnętrzna średnica przewodu hamulcowego. Dzięki temu będzie on tkwił między nimi jak w imadle, ale nie zostanie zgnieciony. Następnie należy rozwiercić jeden z końców tego otworu na głębokość około 4-5 mm wiertłem o średnicy około 10 mm. Powstanie stożkowe wgłębienie, które będzie formą do kształtowania zakończenia przewodu. Konieczny będzie jeszcze bolec o średnicy minimalnie mniejszej od średnicy stożkowego zagłębienia, o końcu zeszlifowanym lub zatoczonym w kształcie stożka pasującego do kształtu tego zagłębienia. Może to być punktak.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po zamocowaniu w wykonanym uchwycie przewodu hamulcowego z odciętą końcówką tak, aby nie wystawał więcej niż 1 mm ponad stożkowe zagłębienie uchwytu przy pomocy bolca i bardzo lekkiego młotka ukształtować koniec rurki przewodu hamulcowego tak, aby wypełnił całą szerokość wspomnianego zagłębienia, jednocześnie nie dopuszczając do spękania jego obrzeży. Staranne wykonanie gwarantuje, że takie zakończenie przewodu hamulcowego nie będzie jakością i funkcjonalnością ustępowało fabrycznemu zakończeniu i taki przewód będzie mógł być eksploatowany latami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA