REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

W przypadku konieczności wymiany przewodów elastycznych można je zastąpić przewodami produkowanymi współcześnie, pod warunkiem, że ich końcówki posiadają identyczne gwinty, jak przewody stare oraz podobną długość. Wielkość sześciokąta tych końcówek nie ma żadnego znaczenia. Podczas poszukiwania nowych przewodów trzeba mieć przy sobie stary przewód dla porównania.

REKLAMA

REKLAMA

Przewody sztywne można zastąpić produkowanymi obecnie przewodami półsztywnymi, które nie są fabrycznie kształtowane pod kątem danego modelu. Można je swobodnie, samodzielnie dowolnie wyginać, pamiętając jednak o tym, aby zgięcia miały możliwie największy promień dla uniknięcia możliwości załamania, co może zmniejszyć lub całkowicie zamknąć przepływ płynu hamulcowego.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

W przypadku trudności z kupnem sztywnych przewodów o odpowiednich końcówkach można je przełożyć z przewodów starych. Czynność ta wymaga jednak sporej wprawy i dużej staranności wykonania, dlatego warto wcześniej poćwiczyć na kawałkach niepotrzebnego przewodu.

REKLAMA

Przewody hamulcowe w większości przypadków uszczelniają się na łączówkach (złączkach) przez dociśnięcie ich specjalnie ukształtowanych końców do powierzchni stożkowych wewnątrz łączówek. Aby to zrobić, trzeba przygotować prosty przyrząd. Do jego wykonania będą potrzebne dwa niewielkie kawałki tekstolitu lub bardzo twardego drewna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Po ich złączeniu należy wywiercić na płaszczyźnie ich styku otwór o średnicy minimalnie mniejszej, niż zewnętrzna średnica przewodu hamulcowego. Dzięki temu będzie on tkwił między nimi jak w imadle, ale nie zostanie zgnieciony. Następnie należy rozwiercić jeden z końców tego otworu na głębokość około 4-5 mm wiertłem o średnicy około 10 mm. Powstanie stożkowe wgłębienie, które będzie formą do kształtowania zakończenia przewodu. Konieczny będzie jeszcze bolec o średnicy minimalnie mniejszej od średnicy stożkowego zagłębienia, o końcu zeszlifowanym lub zatoczonym w kształcie stożka pasującego do kształtu tego zagłębienia. Może to być punktak.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po zamocowaniu w wykonanym uchwycie przewodu hamulcowego z odciętą końcówką tak, aby nie wystawał więcej niż 1 mm ponad stożkowe zagłębienie uchwytu przy pomocy bolca i bardzo lekkiego młotka ukształtować koniec rurki przewodu hamulcowego tak, aby wypełnił całą szerokość wspomnianego zagłębienia, jednocześnie nie dopuszczając do spękania jego obrzeży. Staranne wykonanie gwarantuje, że takie zakończenie przewodu hamulcowego nie będzie jakością i funkcjonalnością ustępowało fabrycznemu zakończeniu i taki przewód będzie mógł być eksploatowany latami.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA