REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

W przypadku konieczności wymiany przewodów elastycznych można je zastąpić przewodami produkowanymi współcześnie, pod warunkiem, że ich końcówki posiadają identyczne gwinty, jak przewody stare oraz podobną długość. Wielkość sześciokąta tych końcówek nie ma żadnego znaczenia. Podczas poszukiwania nowych przewodów trzeba mieć przy sobie stary przewód dla porównania.

REKLAMA

Przewody sztywne można zastąpić produkowanymi obecnie przewodami półsztywnymi, które nie są fabrycznie kształtowane pod kątem danego modelu. Można je swobodnie, samodzielnie dowolnie wyginać, pamiętając jednak o tym, aby zgięcia miały możliwie największy promień dla uniknięcia możliwości załamania, co może zmniejszyć lub całkowicie zamknąć przepływ płynu hamulcowego.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

REKLAMA

W przypadku trudności z kupnem sztywnych przewodów o odpowiednich końcówkach można je przełożyć z przewodów starych. Czynność ta wymaga jednak sporej wprawy i dużej staranności wykonania, dlatego warto wcześniej poćwiczyć na kawałkach niepotrzebnego przewodu.

Przewody hamulcowe w większości przypadków uszczelniają się na łączówkach (złączkach) przez dociśnięcie ich specjalnie ukształtowanych końców do powierzchni stożkowych wewnątrz łączówek. Aby to zrobić, trzeba przygotować prosty przyrząd. Do jego wykonania będą potrzebne dwa niewielkie kawałki tekstolitu lub bardzo twardego drewna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Po ich złączeniu należy wywiercić na płaszczyźnie ich styku otwór o średnicy minimalnie mniejszej, niż zewnętrzna średnica przewodu hamulcowego. Dzięki temu będzie on tkwił między nimi jak w imadle, ale nie zostanie zgnieciony. Następnie należy rozwiercić jeden z końców tego otworu na głębokość około 4-5 mm wiertłem o średnicy około 10 mm. Powstanie stożkowe wgłębienie, które będzie formą do kształtowania zakończenia przewodu. Konieczny będzie jeszcze bolec o średnicy minimalnie mniejszej od średnicy stożkowego zagłębienia, o końcu zeszlifowanym lub zatoczonym w kształcie stożka pasującego do kształtu tego zagłębienia. Może to być punktak.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po zamocowaniu w wykonanym uchwycie przewodu hamulcowego z odciętą końcówką tak, aby nie wystawał więcej niż 1 mm ponad stożkowe zagłębienie uchwytu przy pomocy bolca i bardzo lekkiego młotka ukształtować koniec rurki przewodu hamulcowego tak, aby wypełnił całą szerokość wspomnianego zagłębienia, jednocześnie nie dopuszczając do spękania jego obrzeży. Staranne wykonanie gwarantuje, że takie zakończenie przewodu hamulcowego nie będzie jakością i funkcjonalnością ustępowało fabrycznemu zakończeniu i taki przewód będzie mógł być eksploatowany latami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA