REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych?

Jakubowski Ryszard
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia
Jak usuwać poważne usterki w układzie hamulcowym pojazdów zabytkowych? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Układ hamulcowy pojazdu należy, obok kierowniczego, do najbardziej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Dlatego należy jak najszybciej usuwać zauważone usterki, nawet najdrobniejsze, a także wymieniać w porę klocki lub szczęki hamulcowe oraz sprawdzać przynajmniej raz na rok stan przewodów hamulcowych, zwłaszcza elastycznych.

W przypadku konieczności wymiany przewodów elastycznych można je zastąpić przewodami produkowanymi współcześnie, pod warunkiem, że ich końcówki posiadają identyczne gwinty, jak przewody stare oraz podobną długość. Wielkość sześciokąta tych końcówek nie ma żadnego znaczenia. Podczas poszukiwania nowych przewodów trzeba mieć przy sobie stary przewód dla porównania.

REKLAMA

Przewody sztywne można zastąpić produkowanymi obecnie przewodami półsztywnymi, które nie są fabrycznie kształtowane pod kątem danego modelu. Można je swobodnie, samodzielnie dowolnie wyginać, pamiętając jednak o tym, aby zgięcia miały możliwie największy promień dla uniknięcia możliwości załamania, co może zmniejszyć lub całkowicie zamknąć przepływ płynu hamulcowego.

Zobacz także: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

REKLAMA

W przypadku trudności z kupnem sztywnych przewodów o odpowiednich końcówkach można je przełożyć z przewodów starych. Czynność ta wymaga jednak sporej wprawy i dużej staranności wykonania, dlatego warto wcześniej poćwiczyć na kawałkach niepotrzebnego przewodu.

Przewody hamulcowe w większości przypadków uszczelniają się na łączówkach (złączkach) przez dociśnięcie ich specjalnie ukształtowanych końców do powierzchni stożkowych wewnątrz łączówek. Aby to zrobić, trzeba przygotować prosty przyrząd. Do jego wykonania będą potrzebne dwa niewielkie kawałki tekstolitu lub bardzo twardego drewna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Silniki dwusuwowe: konstrukcja, zasada działania, historia

Po ich złączeniu należy wywiercić na płaszczyźnie ich styku otwór o średnicy minimalnie mniejszej, niż zewnętrzna średnica przewodu hamulcowego. Dzięki temu będzie on tkwił między nimi jak w imadle, ale nie zostanie zgnieciony. Następnie należy rozwiercić jeden z końców tego otworu na głębokość około 4-5 mm wiertłem o średnicy około 10 mm. Powstanie stożkowe wgłębienie, które będzie formą do kształtowania zakończenia przewodu. Konieczny będzie jeszcze bolec o średnicy minimalnie mniejszej od średnicy stożkowego zagłębienia, o końcu zeszlifowanym lub zatoczonym w kształcie stożka pasującego do kształtu tego zagłębienia. Może to być punktak.

Zobacz także: Jak kupić używane auto? – sprawdzenie karoserii

Po zamocowaniu w wykonanym uchwycie przewodu hamulcowego z odciętą końcówką tak, aby nie wystawał więcej niż 1 mm ponad stożkowe zagłębienie uchwytu przy pomocy bolca i bardzo lekkiego młotka ukształtować koniec rurki przewodu hamulcowego tak, aby wypełnił całą szerokość wspomnianego zagłębienia, jednocześnie nie dopuszczając do spękania jego obrzeży. Staranne wykonanie gwarantuje, że takie zakończenie przewodu hamulcowego nie będzie jakością i funkcjonalnością ustępowało fabrycznemu zakończeniu i taki przewód będzie mógł być eksploatowany latami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA