REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozbyć się zaparowywania i zamarzania tylnej, niepodgrzewanej szyby?

Jakubowski Ryszard
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach, produkowanych już kilkadziesiąt lat temu, podgrzewana tylna szyba należała do luksusów dostępnych głównie w katalogach oraz dla najbogatszych. Tylna szyba zimą lub w chłodne dni była prawie zawsze zaparowana, co znacznie ograniczało kierowcy widoczność do tyłu.

Aby nie dopuścić do zaparowania, a co gorsza – do zamarzania tylnej szyby - stosowano przeróżne mniej lub bardziej skuteczne sposoby. Zaparowywaniu szyb, a raczej pokrywaniu się ich powierzchni mikroskopijnymi kropelkami wody, co znacznie zmniejszało ich przejrzystość, przeciwdziałały różne preparaty o właściwościach hydrofobijnych, np. niektóre szampony samochodowe, w tym nieprodukowany już od dawna znakomity „Roksol S”.

REKLAMA

REKLAMA

Para oczywiście nadal skraplała się na szybie, ale powstająca z niej woda natychmiast spływała i szyba wyglądała jak czysta. W miarę skutecznym sposobem na zamarzanie szyb samochodowych było nacieranie ich przekrojonym ziemniakiem lub płóciennym woreczkiem wypełnionym solą kuchenną. Sporo było w tym magii i wiary w cuda, ale sposoby te musiały dawać jakieś rezultaty, skoro je stosowano.

Zobacz też: Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

Najskuteczniejszym sposobem, jaki dotąd wymyślono, aby tylna szyba nie pokrywała się skroploną parą wodną, jest zainstalowanie nadmuchu powietrza na nią. Dawniej w sprzedaży były specjalne wiatraczki – wentylatorki napędzane niewielkim silniczkiem elektrycznym, które na zimę instalowało się w pobliżu tylnej szyby, zaś latem służyły do chłodzenia twarzy kierowcy, jako że wówczas o klimatyzacji w samochodzie nikt nawet nie marzył. Dziś nadmuch powietrza na tylną szybę może zapewnić zwykły wentylator z domowego komputera, o średnicy około 10-12 cm, dostosowany do zasilania 12V.

REKLAMA

Należy dorobić do niego specjalny uchwyt, pozwalający na zamocowanie go do półki pod tylną szybą na wysokości co najmniej kilku cm nad ta półką, mniej więcej w okolicy jej środka i dostatecznie daleko od oparć siedzeń pasażerskich, aby pracujący wiatraczek nie wciągał ich włosów. Zasila się go z instalacji pokładowej samochodu, podłączając do tego bezpiecznika, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu stacyjki, lub do przewodu zasilającego tylne światła pozycyjne, dzięki czemu nie jest konieczne instalowanie dodatkowego wyłącznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Wiatraczek przy tylnej szybie nie zagwarantuje jednak, że podczas silnych mrozów ona nie zamarznie, choć wytwarzany przez niego strumień powietrza jest w stanie ją częściowo rozmrozić już po kilkunastu minutach jazdy. Znacznie szybciej zrobi to zwykły, nawet najtańszy odmrażacz do szyb, a przy jego braku – nawet bezbarwny denaturat. Co ciekawe, nie rozmrozi szyby płyn do spryskiwaczy, nawet gdy jest on przeznaczony do pracy przy minus 28 stopniach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA