REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozbyć się zaparowywania i zamarzania tylnej, niepodgrzewanej szyby?

Jakubowski Ryszard
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach, produkowanych już kilkadziesiąt lat temu, podgrzewana tylna szyba należała do luksusów dostępnych głównie w katalogach oraz dla najbogatszych. Tylna szyba zimą lub w chłodne dni była prawie zawsze zaparowana, co znacznie ograniczało kierowcy widoczność do tyłu.

Aby nie dopuścić do zaparowania, a co gorsza – do zamarzania tylnej szyby - stosowano przeróżne mniej lub bardziej skuteczne sposoby. Zaparowywaniu szyb, a raczej pokrywaniu się ich powierzchni mikroskopijnymi kropelkami wody, co znacznie zmniejszało ich przejrzystość, przeciwdziałały różne preparaty o właściwościach hydrofobijnych, np. niektóre szampony samochodowe, w tym nieprodukowany już od dawna znakomity „Roksol S”.

REKLAMA

Para oczywiście nadal skraplała się na szybie, ale powstająca z niej woda natychmiast spływała i szyba wyglądała jak czysta. W miarę skutecznym sposobem na zamarzanie szyb samochodowych było nacieranie ich przekrojonym ziemniakiem lub płóciennym woreczkiem wypełnionym solą kuchenną. Sporo było w tym magii i wiary w cuda, ale sposoby te musiały dawać jakieś rezultaty, skoro je stosowano.

Zobacz też: Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

REKLAMA

Najskuteczniejszym sposobem, jaki dotąd wymyślono, aby tylna szyba nie pokrywała się skroploną parą wodną, jest zainstalowanie nadmuchu powietrza na nią. Dawniej w sprzedaży były specjalne wiatraczki – wentylatorki napędzane niewielkim silniczkiem elektrycznym, które na zimę instalowało się w pobliżu tylnej szyby, zaś latem służyły do chłodzenia twarzy kierowcy, jako że wówczas o klimatyzacji w samochodzie nikt nawet nie marzył. Dziś nadmuch powietrza na tylną szybę może zapewnić zwykły wentylator z domowego komputera, o średnicy około 10-12 cm, dostosowany do zasilania 12V.

Należy dorobić do niego specjalny uchwyt, pozwalający na zamocowanie go do półki pod tylną szybą na wysokości co najmniej kilku cm nad ta półką, mniej więcej w okolicy jej środka i dostatecznie daleko od oparć siedzeń pasażerskich, aby pracujący wiatraczek nie wciągał ich włosów. Zasila się go z instalacji pokładowej samochodu, podłączając do tego bezpiecznika, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu stacyjki, lub do przewodu zasilającego tylne światła pozycyjne, dzięki czemu nie jest konieczne instalowanie dodatkowego wyłącznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Wiatraczek przy tylnej szybie nie zagwarantuje jednak, że podczas silnych mrozów ona nie zamarznie, choć wytwarzany przez niego strumień powietrza jest w stanie ją częściowo rozmrozić już po kilkunastu minutach jazdy. Znacznie szybciej zrobi to zwykły, nawet najtańszy odmrażacz do szyb, a przy jego braku – nawet bezbarwny denaturat. Co ciekawe, nie rozmrozi szyby płyn do spryskiwaczy, nawet gdy jest on przeznaczony do pracy przy minus 28 stopniach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA