REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozbyć się zaparowywania i zamarzania tylnej, niepodgrzewanej szyby?

Jakubowski Ryszard
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność
Zamarzające i parujące szyby poważnie ograniczają widoczność

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach, produkowanych już kilkadziesiąt lat temu, podgrzewana tylna szyba należała do luksusów dostępnych głównie w katalogach oraz dla najbogatszych. Tylna szyba zimą lub w chłodne dni była prawie zawsze zaparowana, co znacznie ograniczało kierowcy widoczność do tyłu.

Aby nie dopuścić do zaparowania, a co gorsza – do zamarzania tylnej szyby - stosowano przeróżne mniej lub bardziej skuteczne sposoby. Zaparowywaniu szyb, a raczej pokrywaniu się ich powierzchni mikroskopijnymi kropelkami wody, co znacznie zmniejszało ich przejrzystość, przeciwdziałały różne preparaty o właściwościach hydrofobijnych, np. niektóre szampony samochodowe, w tym nieprodukowany już od dawna znakomity „Roksol S”.

REKLAMA

Para oczywiście nadal skraplała się na szybie, ale powstająca z niej woda natychmiast spływała i szyba wyglądała jak czysta. W miarę skutecznym sposobem na zamarzanie szyb samochodowych było nacieranie ich przekrojonym ziemniakiem lub płóciennym woreczkiem wypełnionym solą kuchenną. Sporo było w tym magii i wiary w cuda, ale sposoby te musiały dawać jakieś rezultaty, skoro je stosowano.

Zobacz też: Usprawnienia, wykonywane samodzielnie przez użytkowników, które mogą dyskwalifikować pojazd jako stricte zabytkowy

REKLAMA

Najskuteczniejszym sposobem, jaki dotąd wymyślono, aby tylna szyba nie pokrywała się skroploną parą wodną, jest zainstalowanie nadmuchu powietrza na nią. Dawniej w sprzedaży były specjalne wiatraczki – wentylatorki napędzane niewielkim silniczkiem elektrycznym, które na zimę instalowało się w pobliżu tylnej szyby, zaś latem służyły do chłodzenia twarzy kierowcy, jako że wówczas o klimatyzacji w samochodzie nikt nawet nie marzył. Dziś nadmuch powietrza na tylną szybę może zapewnić zwykły wentylator z domowego komputera, o średnicy około 10-12 cm, dostosowany do zasilania 12V.

Należy dorobić do niego specjalny uchwyt, pozwalający na zamocowanie go do półki pod tylną szybą na wysokości co najmniej kilku cm nad ta półką, mniej więcej w okolicy jej środka i dostatecznie daleko od oparć siedzeń pasażerskich, aby pracujący wiatraczek nie wciągał ich włosów. Zasila się go z instalacji pokładowej samochodu, podłączając do tego bezpiecznika, na którym pojawia się napięcie dopiero po włączeniu stacyjki, lub do przewodu zasilającego tylne światła pozycyjne, dzięki czemu nie jest konieczne instalowanie dodatkowego wyłącznika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak podłączyć programator wycieraczek w pojeździe do tego niedostosowanym?

Wiatraczek przy tylnej szybie nie zagwarantuje jednak, że podczas silnych mrozów ona nie zamarznie, choć wytwarzany przez niego strumień powietrza jest w stanie ją częściowo rozmrozić już po kilkunastu minutach jazdy. Znacznie szybciej zrobi to zwykły, nawet najtańszy odmrażacz do szyb, a przy jego braku – nawet bezbarwny denaturat. Co ciekawe, nie rozmrozi szyby płyn do spryskiwaczy, nawet gdy jest on przeznaczony do pracy przy minus 28 stopniach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

REKLAMA

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

REKLAMA

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA