REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić przeguby napędowe w półosiach i w wale napędowym?

Jakubowski Ryszard
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeguby napędowe na półosiach i wale napędowym, jeżeli są odpowiednio i w porę smarowane, wytrzymują bardzo długo i ich wymianę przeprowadza się raz na kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy już pojawią się w nich luzy, powodujące hałaśliwą pracę lub szarpanie podczas ruszania.

W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe. Łatwiejsze do wymiany są przeguby homokinetyczne, choć praca z nimi nie należy do przyjemności – przeguby tego typu najczęściej pracują zanurzone w smarze i smar ten zwykle jest bardzo zanieczyszczony, czarny i łatwo wnika w pory skóry rąk.

REKLAMA

Wymiana takich przegubów polega na zdjęciu zabezpieczeń, którymi są najczęściej pierścienie Segera, z ich sworzni, wypchnięciu palcami sworzni, zdjęciu przegubu, założeniu nowego przegubu po usunięciu starego smaru, założeniu zabezpieczeń na sworznie i nałożenia odpowiedniej, dużej porcji świeżego smaru. Do zdjęcia i założenia pierścieni Segera są niezbędne specjalne szczypce, ale przy pewnej wprawie można je zdejmować i zakładać przy pomocy zwykłych płaskoszczypów i płaskiego wkrętaka.

Zobacz też: Jak wymienić przegub napędowy?

REKLAMA

Wymiana przegubów krzyżakowych jest bardziej skomplikowana. Tkwią one w specjalnych uchwytach o kształcie zaokrąglonej litery Y i najwygodniej jest wymieniać je razem z tymi uchwytami jako jeden element. Podczas wymiany należy nie zapominać o tym, iż tego rodzaju przeguby mają pewną istotną wadę: wałek bierny, czyli napędzany za pośrednictwem takiego przegubu obraca się nie jednostajnie, lecz skokowo.

W przypadku dwóch przegubów, pracujących na przeciwległych końcach wałka, np. na końcach półosi lub wału napędowego należy je tak montować, aby ta skoki się kompensowały, czyli jeżeli oś po stronie napędu jednego z nich jest pionowa, to oś po stronie wałka przenoszącego napęd powinna być pozioma. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego osłony przegubów są takie ważne?

Mówić inaczej – osie przegubów krzyżakowych połączone na sztywno do wałka pośredniczącego w napędzie, czyli do półośki, lub do wału napędowego w przypadku napędu na tylną oś, powinny być wzajemnie prostopadłe. Dzięki temu uniknie się szarpnięć i drgań w układzie napędowym, przenoszonych na koła, a tym samym na cały pojazd.

Wspomniane uchwyty do przegubów krzyżakowych są najczęściej osadzone na wałkach za pośrednictwem suwliwych połączeń wieloklinowych, co pozwala na dowolne wydłużanie się i skracanie odległości pomiędzy blokiem napędowym i kołami lub między skrzynią biegów i tylnym mostem, a w przypadku łamanego tylnego mostu także między mechanizmem różnicowym i kołami. Połączenia te powinny być nasmarowane i zabezpieczone przed zanieczyszczeniami odpowiednimi osłonami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA