REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić przeguby napędowe w półosiach i w wale napędowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeguby napędowe na półosiach i wale napędowym, jeżeli są odpowiednio i w porę smarowane, wytrzymują bardzo długo i ich wymianę przeprowadza się raz na kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy już pojawią się w nich luzy, powodujące hałaśliwą pracę lub szarpanie podczas ruszania.

W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe. Łatwiejsze do wymiany są przeguby homokinetyczne, choć praca z nimi nie należy do przyjemności – przeguby tego typu najczęściej pracują zanurzone w smarze i smar ten zwykle jest bardzo zanieczyszczony, czarny i łatwo wnika w pory skóry rąk.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana takich przegubów polega na zdjęciu zabezpieczeń, którymi są najczęściej pierścienie Segera, z ich sworzni, wypchnięciu palcami sworzni, zdjęciu przegubu, założeniu nowego przegubu po usunięciu starego smaru, założeniu zabezpieczeń na sworznie i nałożenia odpowiedniej, dużej porcji świeżego smaru. Do zdjęcia i założenia pierścieni Segera są niezbędne specjalne szczypce, ale przy pewnej wprawie można je zdejmować i zakładać przy pomocy zwykłych płaskoszczypów i płaskiego wkrętaka.

Zobacz też: Jak wymienić przegub napędowy?

Wymiana przegubów krzyżakowych jest bardziej skomplikowana. Tkwią one w specjalnych uchwytach o kształcie zaokrąglonej litery Y i najwygodniej jest wymieniać je razem z tymi uchwytami jako jeden element. Podczas wymiany należy nie zapominać o tym, iż tego rodzaju przeguby mają pewną istotną wadę: wałek bierny, czyli napędzany za pośrednictwem takiego przegubu obraca się nie jednostajnie, lecz skokowo.

REKLAMA

W przypadku dwóch przegubów, pracujących na przeciwległych końcach wałka, np. na końcach półosi lub wału napędowego należy je tak montować, aby ta skoki się kompensowały, czyli jeżeli oś po stronie napędu jednego z nich jest pionowa, to oś po stronie wałka przenoszącego napęd powinna być pozioma. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego osłony przegubów są takie ważne?

Mówić inaczej – osie przegubów krzyżakowych połączone na sztywno do wałka pośredniczącego w napędzie, czyli do półośki, lub do wału napędowego w przypadku napędu na tylną oś, powinny być wzajemnie prostopadłe. Dzięki temu uniknie się szarpnięć i drgań w układzie napędowym, przenoszonych na koła, a tym samym na cały pojazd.

Wspomniane uchwyty do przegubów krzyżakowych są najczęściej osadzone na wałkach za pośrednictwem suwliwych połączeń wieloklinowych, co pozwala na dowolne wydłużanie się i skracanie odległości pomiędzy blokiem napędowym i kołami lub między skrzynią biegów i tylnym mostem, a w przypadku łamanego tylnego mostu także między mechanizmem różnicowym i kołami. Połączenia te powinny być nasmarowane i zabezpieczone przed zanieczyszczeniami odpowiednimi osłonami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA