REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić przeguby napędowe w półosiach i w wale napędowym?

Jakubowski Ryszard
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia
W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeguby napędowe na półosiach i wale napędowym, jeżeli są odpowiednio i w porę smarowane, wytrzymują bardzo długo i ich wymianę przeprowadza się raz na kilkaset tysięcy kilometrów. Kiedy już pojawią się w nich luzy, powodujące hałaśliwą pracę lub szarpanie podczas ruszania.

W samochodach są stosowane dwa rodzaje przegubów: krzyżakowe, czyli Cardana, i homokinetyczne czyli zawiasowe. Łatwiejsze do wymiany są przeguby homokinetyczne, choć praca z nimi nie należy do przyjemności – przeguby tego typu najczęściej pracują zanurzone w smarze i smar ten zwykle jest bardzo zanieczyszczony, czarny i łatwo wnika w pory skóry rąk.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana takich przegubów polega na zdjęciu zabezpieczeń, którymi są najczęściej pierścienie Segera, z ich sworzni, wypchnięciu palcami sworzni, zdjęciu przegubu, założeniu nowego przegubu po usunięciu starego smaru, założeniu zabezpieczeń na sworznie i nałożenia odpowiedniej, dużej porcji świeżego smaru. Do zdjęcia i założenia pierścieni Segera są niezbędne specjalne szczypce, ale przy pewnej wprawie można je zdejmować i zakładać przy pomocy zwykłych płaskoszczypów i płaskiego wkrętaka.

Zobacz też: Jak wymienić przegub napędowy?

Wymiana przegubów krzyżakowych jest bardziej skomplikowana. Tkwią one w specjalnych uchwytach o kształcie zaokrąglonej litery Y i najwygodniej jest wymieniać je razem z tymi uchwytami jako jeden element. Podczas wymiany należy nie zapominać o tym, iż tego rodzaju przeguby mają pewną istotną wadę: wałek bierny, czyli napędzany za pośrednictwem takiego przegubu obraca się nie jednostajnie, lecz skokowo.

REKLAMA

W przypadku dwóch przegubów, pracujących na przeciwległych końcach wałka, np. na końcach półosi lub wału napędowego należy je tak montować, aby ta skoki się kompensowały, czyli jeżeli oś po stronie napędu jednego z nich jest pionowa, to oś po stronie wałka przenoszącego napęd powinna być pozioma. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Dlaczego osłony przegubów są takie ważne?

Mówić inaczej – osie przegubów krzyżakowych połączone na sztywno do wałka pośredniczącego w napędzie, czyli do półośki, lub do wału napędowego w przypadku napędu na tylną oś, powinny być wzajemnie prostopadłe. Dzięki temu uniknie się szarpnięć i drgań w układzie napędowym, przenoszonych na koła, a tym samym na cały pojazd.

Wspomniane uchwyty do przegubów krzyżakowych są najczęściej osadzone na wałkach za pośrednictwem suwliwych połączeń wieloklinowych, co pozwala na dowolne wydłużanie się i skracanie odległości pomiędzy blokiem napędowym i kołami lub między skrzynią biegów i tylnym mostem, a w przypadku łamanego tylnego mostu także między mechanizmem różnicowym i kołami. Połączenia te powinny być nasmarowane i zabezpieczone przed zanieczyszczeniami odpowiednimi osłonami.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA