REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co robić, gdy rozpadnie się przegub napędowy w aucie z przednim napędem?

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rozsypanie się przegubu napędowego jest poważną awarią, której usunięcie w trasie jest prawie niemożliwe bez zapasowych części, specjalistycznych narzędzi i talentu mechanika.

Awarię przegubu napędowego w aucie z przednim napędem zdiagnozować jest bardzo łatwo. Po prostu nagle stracimy napęd, bowiem układ dyferencjału jest tak skonstruowany, że nie jest w stanie napędzać tylko jednego koła. Należy wtedy jak najszybciej zatrzymać auto na poboczu, dalsza jazda, nawet "na luzie" jest bardzo niebezpieczna.

REKLAMA

REKLAMA

Ale co zrobić, gdy wezwana pomoc drogowa deklaruje przyjazd najwcześniej za kilka godzin? Trzeba przygotować samochód do holowania.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Jazda z półośką podpartą tylko z jednej strony jest dużym ryzykiem. W skrajnym wypadku może ona nawet spaść na jezdnię, zaczepić o coś i wtedy nie tylko mechanicy, ale i blacharze będą mieli ręce pełne roboty. Trzeba więc półośkę zdemontować, albo przynajmniej podwiesić, aby nie miała szans na opadnięcie. Najpierw zdejmujemy koło z strony, po której rozpadł się przegub.

REKLAMA

Ponieważ dalsze prace będą wykonywane pod samochodem, należy maksymalnie zabezpieczyć go przed zsunięciem z podnośnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu koła należy dokonać oględzin. Jeżeli uszkodzeniu uległ przegub po stronie skrzyni biegów, aby móc samochód holować, półośkę trzeba odłączyć od piasty koła. Ponieważ w różnych typach samochodów są stosowane różne rozwiązania, bez sporej wiedzy o przegubach napędowych i ich budowie lepiej się za tę pracę nie zabierać.

Zobacz też: Ford Escort: jak wymienić osłonę przegubu?

Jeżeli awarii uległ przegub po stronie koła, trzeba najpierw zdjąć z niego gumową osłonę (flanszę). Zwykle zostaje ona przy takiej awarii podarta lub zniszczona, więc ze zdjęciem nie powinno być problemów. Następnie podnieść wolny koniec półosi do góry i podwiązać go kawałkiem mocnego sznurka lub drutu, aby był jak najdalej od piasty.

W niektórych samochodach przegub po stronie skrzyni biegów ma taką konstrukcję, że można albo wyciągnąć go ze skrzyni biegów, albo bez użycia narzędzi z niego wyciągnąć półośkę .

Cały czas pamiętamy o tym, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów – grozi to obsunięciem się samochodu z podłożonych pod niego przedmiotów, co dla osoby pracującej pod nim może mieć tragiczne następstwa.

Po podwieszeniu lub wyjęciu półośki trzeba przeprowadzić prosty test. Obracając tarczą hamulcową lub bębnem, należy sprawdzić, czy resztki przegubu, które mogły pozostać przy piaście o nic nie zaczepiają i nie zablokują koła. Przy obracaniu piastą nie powinno być słychać żadnych stuków czy zgrzytów, nawet bardzo cichych. Jeśli trudno obrócić samą piastą, można przykręcić koło i spróbować nim obrócić.

Zobacz też: Renault 19: wymiana przegubu napędowego

Jeżeli test wypadł pomyślnie, można założyć i dokręcić koło, posprzątać narzędzia, umyć ręce i postarać się o pomoc innego kierowcy, który zechce zaholować uszkodzone auto do najbliższego warsztatu. Jeżeli zdarzy się inaczej – można próbować znaleźć i usunąć przyczynę tych stuków. To zadanie należy do nieprzyjemnych, ponieważ przeguby napędowe potrzebują do pracy dużej ilości smaru, a ten zwykle jest czarny od zanieczyszczeń.

Nie wolno holować samochodu, jeśli istnieje cień podejrzenia, że resztki przegubu mogą zablokować koło.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA