REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co robić, gdy rozpadnie się przegub napędowy w aucie z przednim napędem?

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rozsypanie się przegubu napędowego jest poważną awarią, której usunięcie w trasie jest prawie niemożliwe bez zapasowych części, specjalistycznych narzędzi i talentu mechanika.

Awarię przegubu napędowego w aucie z przednim napędem zdiagnozować jest bardzo łatwo. Po prostu nagle stracimy napęd, bowiem układ dyferencjału jest tak skonstruowany, że nie jest w stanie napędzać tylko jednego koła. Należy wtedy jak najszybciej zatrzymać auto na poboczu, dalsza jazda, nawet "na luzie" jest bardzo niebezpieczna.

REKLAMA

Ale co zrobić, gdy wezwana pomoc drogowa deklaruje przyjazd najwcześniej za kilka godzin? Trzeba przygotować samochód do holowania.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Jazda z półośką podpartą tylko z jednej strony jest dużym ryzykiem. W skrajnym wypadku może ona nawet spaść na jezdnię, zaczepić o coś i wtedy nie tylko mechanicy, ale i blacharze będą mieli ręce pełne roboty. Trzeba więc półośkę zdemontować, albo przynajmniej podwiesić, aby nie miała szans na opadnięcie. Najpierw zdejmujemy koło z strony, po której rozpadł się przegub.

Ponieważ dalsze prace będą wykonywane pod samochodem, należy maksymalnie zabezpieczyć go przed zsunięciem z podnośnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu koła należy dokonać oględzin. Jeżeli uszkodzeniu uległ przegub po stronie skrzyni biegów, aby móc samochód holować, półośkę trzeba odłączyć od piasty koła. Ponieważ w różnych typach samochodów są stosowane różne rozwiązania, bez sporej wiedzy o przegubach napędowych i ich budowie lepiej się za tę pracę nie zabierać.

Zobacz też: Ford Escort: jak wymienić osłonę przegubu?

REKLAMA

Jeżeli awarii uległ przegub po stronie koła, trzeba najpierw zdjąć z niego gumową osłonę (flanszę). Zwykle zostaje ona przy takiej awarii podarta lub zniszczona, więc ze zdjęciem nie powinno być problemów. Następnie podnieść wolny koniec półosi do góry i podwiązać go kawałkiem mocnego sznurka lub drutu, aby był jak najdalej od piasty.

W niektórych samochodach przegub po stronie skrzyni biegów ma taką konstrukcję, że można albo wyciągnąć go ze skrzyni biegów, albo bez użycia narzędzi z niego wyciągnąć półośkę .

Cały czas pamiętamy o tym, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów – grozi to obsunięciem się samochodu z podłożonych pod niego przedmiotów, co dla osoby pracującej pod nim może mieć tragiczne następstwa.

Po podwieszeniu lub wyjęciu półośki trzeba przeprowadzić prosty test. Obracając tarczą hamulcową lub bębnem, należy sprawdzić, czy resztki przegubu, które mogły pozostać przy piaście o nic nie zaczepiają i nie zablokują koła. Przy obracaniu piastą nie powinno być słychać żadnych stuków czy zgrzytów, nawet bardzo cichych. Jeśli trudno obrócić samą piastą, można przykręcić koło i spróbować nim obrócić.

Zobacz też: Renault 19: wymiana przegubu napędowego

Jeżeli test wypadł pomyślnie, można założyć i dokręcić koło, posprzątać narzędzia, umyć ręce i postarać się o pomoc innego kierowcy, który zechce zaholować uszkodzone auto do najbliższego warsztatu. Jeżeli zdarzy się inaczej – można próbować znaleźć i usunąć przyczynę tych stuków. To zadanie należy do nieprzyjemnych, ponieważ przeguby napędowe potrzebują do pracy dużej ilości smaru, a ten zwykle jest czarny od zanieczyszczeń.

Nie wolno holować samochodu, jeśli istnieje cień podejrzenia, że resztki przegubu mogą zablokować koło.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA