REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co robić, gdy rozpadnie się przegub napędowy w aucie z przednim napędem?

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Rozsypanie się przegubu napędowego jest poważną awarią, której usunięcie w trasie jest prawie niemożliwe bez zapasowych części, specjalistycznych narzędzi i talentu mechanika.

Awarię przegubu napędowego w aucie z przednim napędem zdiagnozować jest bardzo łatwo. Po prostu nagle stracimy napęd, bowiem układ dyferencjału jest tak skonstruowany, że nie jest w stanie napędzać tylko jednego koła. Należy wtedy jak najszybciej zatrzymać auto na poboczu, dalsza jazda, nawet "na luzie" jest bardzo niebezpieczna.

REKLAMA

Ale co zrobić, gdy wezwana pomoc drogowa deklaruje przyjazd najwcześniej za kilka godzin? Trzeba przygotować samochód do holowania.

Zobacz też: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Jazda z półośką podpartą tylko z jednej strony jest dużym ryzykiem. W skrajnym wypadku może ona nawet spaść na jezdnię, zaczepić o coś i wtedy nie tylko mechanicy, ale i blacharze będą mieli ręce pełne roboty. Trzeba więc półośkę zdemontować, albo przynajmniej podwiesić, aby nie miała szans na opadnięcie. Najpierw zdejmujemy koło z strony, po której rozpadł się przegub.

Ponieważ dalsze prace będą wykonywane pod samochodem, należy maksymalnie zabezpieczyć go przed zsunięciem z podnośnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu koła należy dokonać oględzin. Jeżeli uszkodzeniu uległ przegub po stronie skrzyni biegów, aby móc samochód holować, półośkę trzeba odłączyć od piasty koła. Ponieważ w różnych typach samochodów są stosowane różne rozwiązania, bez sporej wiedzy o przegubach napędowych i ich budowie lepiej się za tę pracę nie zabierać.

Zobacz też: Ford Escort: jak wymienić osłonę przegubu?

REKLAMA

Jeżeli awarii uległ przegub po stronie koła, trzeba najpierw zdjąć z niego gumową osłonę (flanszę). Zwykle zostaje ona przy takiej awarii podarta lub zniszczona, więc ze zdjęciem nie powinno być problemów. Następnie podnieść wolny koniec półosi do góry i podwiązać go kawałkiem mocnego sznurka lub drutu, aby był jak najdalej od piasty.

W niektórych samochodach przegub po stronie skrzyni biegów ma taką konstrukcję, że można albo wyciągnąć go ze skrzyni biegów, albo bez użycia narzędzi z niego wyciągnąć półośkę .

Cały czas pamiętamy o tym, aby nie wykonywać gwałtownych ruchów – grozi to obsunięciem się samochodu z podłożonych pod niego przedmiotów, co dla osoby pracującej pod nim może mieć tragiczne następstwa.

Po podwieszeniu lub wyjęciu półośki trzeba przeprowadzić prosty test. Obracając tarczą hamulcową lub bębnem, należy sprawdzić, czy resztki przegubu, które mogły pozostać przy piaście o nic nie zaczepiają i nie zablokują koła. Przy obracaniu piastą nie powinno być słychać żadnych stuków czy zgrzytów, nawet bardzo cichych. Jeśli trudno obrócić samą piastą, można przykręcić koło i spróbować nim obrócić.

Zobacz też: Renault 19: wymiana przegubu napędowego

Jeżeli test wypadł pomyślnie, można założyć i dokręcić koło, posprzątać narzędzia, umyć ręce i postarać się o pomoc innego kierowcy, który zechce zaholować uszkodzone auto do najbliższego warsztatu. Jeżeli zdarzy się inaczej – można próbować znaleźć i usunąć przyczynę tych stuków. To zadanie należy do nieprzyjemnych, ponieważ przeguby napędowe potrzebują do pracy dużej ilości smaru, a ten zwykle jest czarny od zanieczyszczeń.

Nie wolno holować samochodu, jeśli istnieje cień podejrzenia, że resztki przegubu mogą zablokować koło.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA