REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakubowski Ryszard
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ozdobą starych pojazdów są lśniące chromem zderzaki, listwy, klamki, wloty powietrza do komory silnika, kołpaki na koła lub nawet całe felgi. O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć.

Nałożony galwanicznie chrom stanowi bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jeśli powłoka została wykonana poprawnie. Niestety, bardzo często chromowanie prowadzono metodą oszczędnościową, bez przestrzegania obowiązujących norm, co prowadziło w najlepszym wypadku do szybkiego matowienia powłoki, a w najgorszym – do jej odpadania już po 2-3 latach eksploatacji pojazdu.

REKLAMA

Elementy, z których powłoka galwaniczna odpadła w całości lub we fragmentach, dla odzyskania dawnej świetności muszą zostać poddane profesjonalnej obróbce w dobrej firmie, specjalizującej się w galwanotechnice. Przedtem trzeba wyrównać różne wżery i kratery po ogniskach korozji, które nie zostaną zniwelowane cieniutką, mierzącą około 20 mikrometrów powłoką galwaniczną.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

REKLAMA

Zabieg ten nie może być wykonany za pomocą szpachlówki. Jak i czym go wykonać, należy uzgodnić z firmą, która podejmie się dalszych prac galwanizerskich. Często wystarczy wyrównywanie ubytków w procesie cynowania ogniowego (na gorąco). Są jednak i inne technologie, które znają firmy i laboratoria zajmujące się galwanotechniką, a które dają zaskakujące i bardzo pozytywne rezultaty.

Zmatowiałym lub lekko porysowanym powierzchniom chromowanym można dość łatwo przywrócić poprzedni wygląd przez polerowanie. Nie jest wskazane usuwanie głębszych rys przez szlifowanie uszkodzonej powierzchni nawet bardzo drobnoziarnistym papierem ściernym. Powłoka galwaniczna jest bardzo cienka i bardzo łatwo ją zetrzeć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

REKLAMA

Zabieg polerowania najlepiej przeprowadzić po zdemontowaniu polerowanego elementu z samochodu, korzystając z filcowej, wielowarstwowej tarczy polerskiej, założonej na polerkę lub zwykła szlifierkę. Do polerowania najlepiej stosować wyłącznie zieloną półsuchą pastę polerską (bardzo drobnoziarnistą), która jest sprzedawana w postaci twardych, najczęściej cylindrycznych bloczków.

Nie używać past półpłynnych, które natychmiast zostają usunięte z tarczy polerskiej siłą odśrodkową. Polerowanie przeprowadzać ostrożnie, bez zbytniego dociskania polerowanego elementu do tarczy, w sposób, uniemożliwiający wyrwanie go z rąk przez szybko wirującą tarczę. Konieczne jest stosowanie maski ochronnej lub przynajmniej okularów ochronnych, gdyż siła odśrodkowa wyrzuca z tarczy polerskiej większe kawałki pasty polerskiej, starte włókna filcu i inne zanieczyszczenia. Polerowane przedmioty rozgrzewają się, więc warto korzystać z rękawic ochronnych.

Zobacz także: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Elementy chromowane, których nie zdemontowano z samochodu, poleruje się ręcznie za pomocą tej samej pasty polerskiej, której używa się do polerowania mechanicznego, nałożonej na dowolną, najlepiej miękką ściereczkę. Można, z zachowaniem ostrożności, polerować większe elementy przy pomocy niewielkiej miękkiej tarczy polerskiej, założonej na wiertarkę elektryczną. Resztki pasty usuwa się benzyną ekstrakcyjną lub podobnie działającym rozpuszczalnikiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA