REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ozdobą starych pojazdów są lśniące chromem zderzaki, listwy, klamki, wloty powietrza do komory silnika, kołpaki na koła lub nawet całe felgi. O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć.

Nałożony galwanicznie chrom stanowi bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jeśli powłoka została wykonana poprawnie. Niestety, bardzo często chromowanie prowadzono metodą oszczędnościową, bez przestrzegania obowiązujących norm, co prowadziło w najlepszym wypadku do szybkiego matowienia powłoki, a w najgorszym – do jej odpadania już po 2-3 latach eksploatacji pojazdu.

REKLAMA

Elementy, z których powłoka galwaniczna odpadła w całości lub we fragmentach, dla odzyskania dawnej świetności muszą zostać poddane profesjonalnej obróbce w dobrej firmie, specjalizującej się w galwanotechnice. Przedtem trzeba wyrównać różne wżery i kratery po ogniskach korozji, które nie zostaną zniwelowane cieniutką, mierzącą około 20 mikrometrów powłoką galwaniczną.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

REKLAMA

Zabieg ten nie może być wykonany za pomocą szpachlówki. Jak i czym go wykonać, należy uzgodnić z firmą, która podejmie się dalszych prac galwanizerskich. Często wystarczy wyrównywanie ubytków w procesie cynowania ogniowego (na gorąco). Są jednak i inne technologie, które znają firmy i laboratoria zajmujące się galwanotechniką, a które dają zaskakujące i bardzo pozytywne rezultaty.

Zmatowiałym lub lekko porysowanym powierzchniom chromowanym można dość łatwo przywrócić poprzedni wygląd przez polerowanie. Nie jest wskazane usuwanie głębszych rys przez szlifowanie uszkodzonej powierzchni nawet bardzo drobnoziarnistym papierem ściernym. Powłoka galwaniczna jest bardzo cienka i bardzo łatwo ją zetrzeć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

REKLAMA

Zabieg polerowania najlepiej przeprowadzić po zdemontowaniu polerowanego elementu z samochodu, korzystając z filcowej, wielowarstwowej tarczy polerskiej, założonej na polerkę lub zwykła szlifierkę. Do polerowania najlepiej stosować wyłącznie zieloną półsuchą pastę polerską (bardzo drobnoziarnistą), która jest sprzedawana w postaci twardych, najczęściej cylindrycznych bloczków.

Nie używać past półpłynnych, które natychmiast zostają usunięte z tarczy polerskiej siłą odśrodkową. Polerowanie przeprowadzać ostrożnie, bez zbytniego dociskania polerowanego elementu do tarczy, w sposób, uniemożliwiający wyrwanie go z rąk przez szybko wirującą tarczę. Konieczne jest stosowanie maski ochronnej lub przynajmniej okularów ochronnych, gdyż siła odśrodkowa wyrzuca z tarczy polerskiej większe kawałki pasty polerskiej, starte włókna filcu i inne zanieczyszczenia. Polerowane przedmioty rozgrzewają się, więc warto korzystać z rękawic ochronnych.

Zobacz także: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Elementy chromowane, których nie zdemontowano z samochodu, poleruje się ręcznie za pomocą tej samej pasty polerskiej, której używa się do polerowania mechanicznego, nałożonej na dowolną, najlepiej miękką ściereczkę. Można, z zachowaniem ostrożności, polerować większe elementy przy pomocy niewielkiej miękkiej tarczy polerskiej, założonej na wiertarkę elektryczną. Resztki pasty usuwa się benzyną ekstrakcyjną lub podobnie działającym rozpuszczalnikiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA