REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czyścić i polerować powierzchnie chromowane?

Jakubowski Ryszard
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia
O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ozdobą starych pojazdów są lśniące chromem zderzaki, listwy, klamki, wloty powietrza do komory silnika, kołpaki na koła lub nawet całe felgi. O chromowane powierzchnie trzeba się odpowiednio troszczyć.

Nałożony galwanicznie chrom stanowi bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, jeśli powłoka została wykonana poprawnie. Niestety, bardzo często chromowanie prowadzono metodą oszczędnościową, bez przestrzegania obowiązujących norm, co prowadziło w najlepszym wypadku do szybkiego matowienia powłoki, a w najgorszym – do jej odpadania już po 2-3 latach eksploatacji pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Elementy, z których powłoka galwaniczna odpadła w całości lub we fragmentach, dla odzyskania dawnej świetności muszą zostać poddane profesjonalnej obróbce w dobrej firmie, specjalizującej się w galwanotechnice. Przedtem trzeba wyrównać różne wżery i kratery po ogniskach korozji, które nie zostaną zniwelowane cieniutką, mierzącą około 20 mikrometrów powłoką galwaniczną.

Zobacz także: Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?

Zabieg ten nie może być wykonany za pomocą szpachlówki. Jak i czym go wykonać, należy uzgodnić z firmą, która podejmie się dalszych prac galwanizerskich. Często wystarczy wyrównywanie ubytków w procesie cynowania ogniowego (na gorąco). Są jednak i inne technologie, które znają firmy i laboratoria zajmujące się galwanotechniką, a które dają zaskakujące i bardzo pozytywne rezultaty.

REKLAMA

Zmatowiałym lub lekko porysowanym powierzchniom chromowanym można dość łatwo przywrócić poprzedni wygląd przez polerowanie. Nie jest wskazane usuwanie głębszych rys przez szlifowanie uszkodzonej powierzchni nawet bardzo drobnoziarnistym papierem ściernym. Powłoka galwaniczna jest bardzo cienka i bardzo łatwo ją zetrzeć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Zabieg polerowania najlepiej przeprowadzić po zdemontowaniu polerowanego elementu z samochodu, korzystając z filcowej, wielowarstwowej tarczy polerskiej, założonej na polerkę lub zwykła szlifierkę. Do polerowania najlepiej stosować wyłącznie zieloną półsuchą pastę polerską (bardzo drobnoziarnistą), która jest sprzedawana w postaci twardych, najczęściej cylindrycznych bloczków.

Nie używać past półpłynnych, które natychmiast zostają usunięte z tarczy polerskiej siłą odśrodkową. Polerowanie przeprowadzać ostrożnie, bez zbytniego dociskania polerowanego elementu do tarczy, w sposób, uniemożliwiający wyrwanie go z rąk przez szybko wirującą tarczę. Konieczne jest stosowanie maski ochronnej lub przynajmniej okularów ochronnych, gdyż siła odśrodkowa wyrzuca z tarczy polerskiej większe kawałki pasty polerskiej, starte włókna filcu i inne zanieczyszczenia. Polerowane przedmioty rozgrzewają się, więc warto korzystać z rękawic ochronnych.

Zobacz także: Jak docierać silnik – nowy i po remoncie?

Elementy chromowane, których nie zdemontowano z samochodu, poleruje się ręcznie za pomocą tej samej pasty polerskiej, której używa się do polerowania mechanicznego, nałożonej na dowolną, najlepiej miękką ściereczkę. Można, z zachowaniem ostrożności, polerować większe elementy przy pomocy niewielkiej miękkiej tarczy polerskiej, założonej na wiertarkę elektryczną. Resztki pasty usuwa się benzyną ekstrakcyjną lub podobnie działającym rozpuszczalnikiem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA