Jakie są zasady konserwacji pojazdów zabytkowych?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Ponieważ pojazdy zabytkowe po ich odnowieniu nie są najczęściej intensywnie eksploatowane, należy zadbać o ich należytą konserwację. Dotyczy to głównie elementów silnika, które nie mogą być zakonserwowane trwale, tak jak blachy karoseryjne i elementy podwozia oraz zewnętrzne podzespoły układu napędowego.
REKLAMA
Wszystkie zabiegi konserwacyjne sprowadzają się do odizolowania powierzchni metalowych od wpływów atmosferycznych. Dzięki temu nie jest możliwe, a w każdym razie jest bardzo utrudnione, tworzenie się ognisk korozji. Aby nie powstały one w cylindrach, należy zlikwidować możliwość powstawania jakiejkolwiek wymiany powietrza pomiędzy wnętrzem silnika i atmosferą. Korzystne byłoby znalezienie takiego położenia wału korbowego, przy którym wszystkie zawory są zamknięte. Najczęściej jest to niemożliwe, dlatego należy odciąć dopływ powietrza do wnętrza silnika przez gaźnik, układ wydechowy i odpowietrzenie skrzyni korbowej, nawet w najprostszy sposób, to jest przez ich zatkanie i uszczelnienie folią polietylenową.
Zobacz także: Jak wymieniać okładziny cierne tarczy sprzęgła?
Najkorzystniej jest, gdy pojazd podczas przerw w eksploatacji znajduje się w suchym, ogrzewanym garażu. Stwierdzono jednak doświadczalnie, że w sytuacji, gdy taki pojazd jest eksploatowany zimą, ulega znacznie wolniej wpływom atmosferycznym, gdy znajduje się w garażu zimnym lub nawet na wolnym powietrzu. Do ciepłego garażu można go wstawić dopiero po dokładnym umyciu całej karoserii, a zwłaszcza wszystkich elementów podwozia.
Konserwację powłok lakierniczych najlepiej przeprowadzić przez woskowanie na gorąco. Po rozgrzaniu się blach karoseryjnych w czasie tego procesu ujawnią się prawie wszystkie mikrospękania powłoki lakierniczej, często widoczne dopiero w bardzo dużym powiększeniu. Wypełni je gorący wosk, wypierając z nich wilgoć, która zwykle w takich miejscach gromadzi się, inicjując powstanie ogniska korozji.
Zobacz także: Jak wymieniać resory i sprężyny?
Do zabiegów konserwujących pojazd trudno zaliczyć mycie go szamponami woskującymi lub woskowanie na zimno. Są to jedynie zabiegi upiększające, a ponieważ nakładany wosk bardzo często ma postać emulsji wodnej, nie jest w stanie wyprzeć wilgoci ze wszystkich szczelin lakieru. Co gorsza – zamyka te szczeliny utrudniając jej naturalne odparowanie.
REKLAMA
REKLAMA