Jak postępować z linką prędkościomierza?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Dawniej, kiedy końcówki pancerzy linek prędkościomierzy i ich nakrętki były wykonywane z metalu, linki pracowały najczęściej prawidłowo, bezgłośnie i płynnie. W przypadku plastikowych nakrętek bezgłośna praca linek nie należy do częstych zjawisk. Powodem jest deformacja nakrętek w wyniku ich zbyt silnego dokręcenia, połączona często z powiększeniem otworów, w których tkwią końcówki ich pancerzy. Wskutek tego końcówki te są luźne i mogą swobodnie przemieszczać się w niewielkim zakresie zamiast tkwić nieruchomo w swoich gniazdach.
REKLAMA
Co gorsza, deformacja nakrętek umożliwia swobodne przemieszczanie się pancerza linki wzdłuż niej, nawet na odcinku kilku milimetrów, co jest źródłem zarówno mało płynnej pracy prędkościomierza, jak i nieprzyjemnego terkotania. Usterkę tę można usunąć owijając końcówki pancerza kilkakrotnie taśmą klejącą, izolacyjną lub nawet plastrem przylepcem z apteczki samochodowej tak, aby nakrętka wsuwała się na nie bardzo ciasno, bez najmniejszego luzu. Należy tak postąpić z obiema końcówkami.
Zobacz także: Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?
Taki zabieg całkowicie likwiduje możliwość swobodnego przemieszczania się pancerza i powstające z tego powodu hałasy. Nie eliminuje to jednak wszystkich hałasów, których źródłem jest wirująca linka. Szczególnie denerwujące jest jej terkotanie. Można je szybko usunąć przez napełnienie wnętrza pancerza gęstym smarem. Należy przy tym pamiętać, że nadmiar smaru prawdopodobnie zostanie wypchnięty z pancerza i przedostanie się do wnętrza prędkościomierza, fałszując jego wskazania nawet o kilkaset procent.
Smar należy wtłoczyć jedynie od dołu do jej dolnej połowy, zaś samą linkę jedynie natrzeć tym samym smarem na całej długości, zważając aby było go jak najmniej w pobliżu odrzutnika oleju, który ma postać niewielkiego krążka i jest wciśnięty na linkę wewnątrz jej końcówki po stronie prędkościomierza. Nie wszystkie linki mają takie rozwiązanie.
Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?
Drgania wskazówki prędkościomierza pochodzą z dwóch źródeł związanych z linką. Albo sama linka jest źle poprowadzona i ma sporo niepotrzebnych łuków i zgięć, albo awarii uległ jej napęd, znajdujący się w skrzyni biegów w pobliżu jednego z końców jej głównego wałka, albo w pobliżu miejsca, do którego mocuje się przegub wału napędowego. Jeżeli napęd linki można zdemontować bez rozbierania skrzyni biegów, można wymienić go na pełnosprawny. Jeżeli nie, z wymianą trzeba zaczekać do najbliższej naprawy skrzyni biegów.
REKLAMA
REKLAMA