REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak postępować z linką prędkościomierza?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Linka prędkościomierza jest bardzo czuła na najmniejsze usterki. Fot. Fotolia
Linka prędkościomierza jest bardzo czuła na najmniejsze usterki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Linka prędkościomierza jest jednym z tych elementów samochodu, bez których można się obejść i nie przejmować się ich awariami. Jest jednocześnie elementem bardzo czułym na najmniejsze usterki, a efekty jej złej pracy są dla kierowcy najczęściej bardzo denerwujące.

REKLAMA

Dawniej, kiedy końcówki pancerzy linek prędkościomierzy i ich nakrętki były wykonywane z metalu, linki pracowały najczęściej prawidłowo, bezgłośnie i płynnie. W przypadku plastikowych nakrętek bezgłośna praca linek nie należy do częstych zjawisk. Powodem jest deformacja nakrętek w wyniku ich zbyt silnego dokręcenia, połączona często z powiększeniem otworów, w których tkwią końcówki ich pancerzy. Wskutek tego końcówki te są luźne i mogą swobodnie przemieszczać się w niewielkim zakresie zamiast tkwić nieruchomo w swoich gniazdach.

REKLAMA

Co gorsza, deformacja nakrętek umożliwia swobodne przemieszczanie się pancerza linki wzdłuż niej, nawet na odcinku kilku milimetrów, co jest źródłem zarówno mało płynnej pracy prędkościomierza, jak i nieprzyjemnego terkotania. Usterkę tę można usunąć owijając końcówki pancerza kilkakrotnie taśmą klejącą, izolacyjną lub nawet plastrem przylepcem z apteczki samochodowej tak, aby nakrętka wsuwała się na nie bardzo ciasno, bez najmniejszego luzu. Należy tak postąpić z obiema końcówkami.

Zobacz także: Co zrobić po zgubieniu kluczyka w samochodzie bez blokady kierownicy?

Taki zabieg całkowicie likwiduje możliwość swobodnego przemieszczania się pancerza i powstające z tego powodu hałasy. Nie eliminuje to jednak wszystkich hałasów, których źródłem jest wirująca linka. Szczególnie denerwujące jest jej terkotanie. Można je szybko usunąć przez napełnienie wnętrza pancerza gęstym smarem. Należy przy tym pamiętać, że nadmiar smaru prawdopodobnie zostanie wypchnięty z pancerza i przedostanie się do wnętrza prędkościomierza, fałszując jego wskazania nawet o kilkaset procent.

Smar należy wtłoczyć jedynie od dołu do jej dolnej połowy, zaś samą linkę jedynie natrzeć tym samym smarem na całej długości, zważając aby było go jak najmniej w pobliżu odrzutnika oleju, który ma postać niewielkiego krążka i jest wciśnięty na linkę wewnątrz jej końcówki po stronie prędkościomierza. Nie wszystkie linki mają takie rozwiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jakie paliwo stosować w pojazdach zabytkowych?

Drgania wskazówki prędkościomierza pochodzą z dwóch źródeł związanych z linką. Albo sama linka jest źle poprowadzona i ma sporo niepotrzebnych łuków i zgięć, albo awarii uległ jej napęd, znajdujący się w skrzyni biegów w pobliżu jednego z końców jej głównego wałka, albo w pobliżu miejsca, do którego mocuje się przegub wału napędowego. Jeżeli napęd linki można zdemontować bez rozbierania skrzyni biegów, można wymienić go na pełnosprawny. Jeżeli nie, z wymianą trzeba zaczekać do najbliższej naprawy skrzyni biegów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA