REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Jakubowski Ryszard
Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Fot. Fotolia
Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

W produkowanych pół wieku temu pojazdach stosowano bardzo różne, często wymyślne i skomplikowane, układy zawieszenia mające zapewnić maksymalnie komfortową i bezpieczną jazdę. Wspólnym elementem prawie wszystkich były tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami. One też najczęściej ulegały uszkodzeniom i awariom, a ich wymiana tylko z pozoru była czynnością prostą.

REKLAMA

Zadaniem tulei metalowo-gumowych było takie połączenie z karoserią elementów zawieszenia współpracujących z kołem, czyli najczęściej wahaczy, aby podczas pracy jak najmniej hałasów i stuków było przenoszonych z koła i jego piasty na karoserię. Wypełniające tuleje gumy podlegały zarówno procesom starzeniowym, jak i uszkodzeniom mechanicznym i przez to wymagały okresowej wymiany. Aby sprawdzić, czy są one nadal w dobrym stanie, nie wystarczają same oględziny.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Należy w tym celu podnieść i oprzeć na solidnych podporach, np na kobyłkach, przód lub tył samochodu, a następnie, chwytając oburącz w pionie za koło, próbować je przechylać w płaszczyźnie pionowej. Wyczuwalne, a często także słyszalne stuki, świadczą o istnieniu luzów w zawieszeniu. W przypadku kół przednich mogą to być albo uszkodzone tuleje metalowo-gumowe wahaczy, albo wytarte sworznie zwrotnicy. W przypadku kolumn McPhersona luzy te mogą także być wynikiem ich zużycia lub uszkodzeń. Można to stwierdzić jedynie poprzez oględziny. Przydatna będzie pomoc drugiej osoby, która podczas przechylania koła będzie mogła obserwować wszystkie elementy zawieszenia i zauważyć, które z nich wykazują luzy.

Opisany sposób pozwala jedynie na stwierdzenie luzów w zawieszeniu i w łożyskowaniu kół. Aby stwierdzić, czy łożyska w kołach nie są nadmiernie zużyte, należy przechylać delikatnie i z wyczuciem koło w różnych płaszczyznach. Luzy łożysk będą wyczuwalne w każdej pozycji koła, luzy w elementach zawieszenia głównie podczas prób kołysania kołem przy pionowym układzie rąk. Dla upewnienia się, które elementy uległy usterce, konieczne będą dokładne oględziny wszystkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W podobny sposób bada się luzy w zawieszeniu kół tylnych. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, są one zawieszone albo na niezależnych wahaczach, albo na wspólnej osi, która może być zamocowana jedynie do dwóch podłużnych resorów (np. w Fiacie 125p), a jej prawidłowe położenie zapewniają dwa drążki, podparte zwykle po stronie karoserii na tulejach metalowo-gumowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA