REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?

Jakubowski Ryszard
Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Fot. Fotolia
Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usterki w zawieszeniu kół, zwłaszcza kół przednich, w istotny i bardzo negatywny sposób wpływają na bezpieczeństwo jazdy, dlatego należy je usuwać tak szybko, jak to tylko jest możliwe.

W produkowanych pół wieku temu pojazdach stosowano bardzo różne, często wymyślne i skomplikowane, układy zawieszenia mające zapewnić maksymalnie komfortową i bezpieczną jazdę. Wspólnym elementem prawie wszystkich były tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami. One też najczęściej ulegały uszkodzeniom i awariom, a ich wymiana tylko z pozoru była czynnością prostą.

REKLAMA

Zadaniem tulei metalowo-gumowych było takie połączenie z karoserią elementów zawieszenia współpracujących z kołem, czyli najczęściej wahaczy, aby podczas pracy jak najmniej hałasów i stuków było przenoszonych z koła i jego piasty na karoserię. Wypełniające tuleje gumy podlegały zarówno procesom starzeniowym, jak i uszkodzeniom mechanicznym i przez to wymagały okresowej wymiany. Aby sprawdzić, czy są one nadal w dobrym stanie, nie wystarczają same oględziny.

Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?

REKLAMA

Należy w tym celu podnieść i oprzeć na solidnych podporach, np na kobyłkach, przód lub tył samochodu, a następnie, chwytając oburącz w pionie za koło, próbować je przechylać w płaszczyźnie pionowej. Wyczuwalne, a często także słyszalne stuki, świadczą o istnieniu luzów w zawieszeniu. W przypadku kół przednich mogą to być albo uszkodzone tuleje metalowo-gumowe wahaczy, albo wytarte sworznie zwrotnicy. W przypadku kolumn McPhersona luzy te mogą także być wynikiem ich zużycia lub uszkodzeń. Można to stwierdzić jedynie poprzez oględziny. Przydatna będzie pomoc drugiej osoby, która podczas przechylania koła będzie mogła obserwować wszystkie elementy zawieszenia i zauważyć, które z nich wykazują luzy.

Opisany sposób pozwala jedynie na stwierdzenie luzów w zawieszeniu i w łożyskowaniu kół. Aby stwierdzić, czy łożyska w kołach nie są nadmiernie zużyte, należy przechylać delikatnie i z wyczuciem koło w różnych płaszczyznach. Luzy łożysk będą wyczuwalne w każdej pozycji koła, luzy w elementach zawieszenia głównie podczas prób kołysania kołem przy pionowym układzie rąk. Dla upewnienia się, które elementy uległy usterce, konieczne będą dokładne oględziny wszystkich.

Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

W podobny sposób bada się luzy w zawieszeniu kół tylnych. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, są one zawieszone albo na niezależnych wahaczach, albo na wspólnej osi, która może być zamocowana jedynie do dwóch podłużnych resorów (np. w Fiacie 125p), a jej prawidłowe położenie zapewniają dwa drążki, podparte zwykle po stronie karoserii na tulejach metalowo-gumowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    REKLAMA

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    REKLAMA

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    REKLAMA