Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?
REKLAMA
REKLAMA
W produkowanych pół wieku temu pojazdach stosowano bardzo różne, często wymyślne i skomplikowane, układy zawieszenia mające zapewnić maksymalnie komfortową i bezpieczną jazdę. Wspólnym elementem prawie wszystkich były tuleje metalowo-gumowe, zwane popularnie silentblokami. One też najczęściej ulegały uszkodzeniom i awariom, a ich wymiana tylko z pozoru była czynnością prostą.
REKLAMA
Zadaniem tulei metalowo-gumowych było takie połączenie z karoserią elementów zawieszenia współpracujących z kołem, czyli najczęściej wahaczy, aby podczas pracy jak najmniej hałasów i stuków było przenoszonych z koła i jego piasty na karoserię. Wypełniające tuleje gumy podlegały zarówno procesom starzeniowym, jak i uszkodzeniom mechanicznym i przez to wymagały okresowej wymiany. Aby sprawdzić, czy są one nadal w dobrym stanie, nie wystarczają same oględziny.
Zobacz także: Jak i kiedy wymieniać łożyska w prądnicach i alternatorach?
REKLAMA
Należy w tym celu podnieść i oprzeć na solidnych podporach, np na kobyłkach, przód lub tył samochodu, a następnie, chwytając oburącz w pionie za koło, próbować je przechylać w płaszczyźnie pionowej. Wyczuwalne, a często także słyszalne stuki, świadczą o istnieniu luzów w zawieszeniu. W przypadku kół przednich mogą to być albo uszkodzone tuleje metalowo-gumowe wahaczy, albo wytarte sworznie zwrotnicy. W przypadku kolumn McPhersona luzy te mogą także być wynikiem ich zużycia lub uszkodzeń. Można to stwierdzić jedynie poprzez oględziny. Przydatna będzie pomoc drugiej osoby, która podczas przechylania koła będzie mogła obserwować wszystkie elementy zawieszenia i zauważyć, które z nich wykazują luzy.
Opisany sposób pozwala jedynie na stwierdzenie luzów w zawieszeniu i w łożyskowaniu kół. Aby stwierdzić, czy łożyska w kołach nie są nadmiernie zużyte, należy przechylać delikatnie i z wyczuciem koło w różnych płaszczyznach. Luzy łożysk będą wyczuwalne w każdej pozycji koła, luzy w elementach zawieszenia głównie podczas prób kołysania kołem przy pionowym układzie rąk. Dla upewnienia się, które elementy uległy usterce, konieczne będą dokładne oględziny wszystkich.
Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?
W podobny sposób bada się luzy w zawieszeniu kół tylnych. W zależności od rozwiązania konstrukcyjnego, są one zawieszone albo na niezależnych wahaczach, albo na wspólnej osi, która może być zamocowana jedynie do dwóch podłużnych resorów (np. w Fiacie 125p), a jej prawidłowe położenie zapewniają dwa drążki, podparte zwykle po stronie karoserii na tulejach metalowo-gumowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.