REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?

Jakubowski Ryszard
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Fot. Fotolia
Układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, więc nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na to, że układ hamulcowy ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, nie są dopuszczalne w nim nawet najmniejsze usterki. Należy je niezwłocznie usunąć.

Do najczęściej spotykanych usterek układu hamulcowego należy wyciekanie płynu hamulcowego przez nieszczelne gumki na tłoczkach hamulcowych i w pompie hamulcowej. Wycieki można stwierdzić dwojako: albo po szybkich ubytkach płynu hamulcowego, co może nie mieć żadnego związku z tłoczkami i gumkami, albo po podłożeniu na noc arkuszy papieru pod wszystkie koła i w okolicy pompy hamulcowej. Nieszczelności można także wykryć podczas oględzin wewnętrznych stron felg bez potrzeby zdejmowania ich z piast. Jeżeli są pokryte warstwą zawilgoconego kurzu, prawdopodobnie istnieje w danym kole jakaś nieszczelność.

REKLAMA

REKLAMA

Aby stwierdzić, czy zawilgocenie pochodzi z płynu hamulcowego, czy ze smaru wyciekającego z łożyska koła, należy silnie docisnąć do niego papierową chusteczkę do nosa, a następnie poddać ją szybkiemu badaniu organoleptycznemu. Smar zmieszany z kurzem nie ma prawie żadnego zapachu, a na chusteczce pozostawia ślad wyłącznie w miejscu, w którym była ona dociskana do felgi. Płyn hamulcowy ma wyczuwalny, choć bardzo słaby zapach alkoholu, a plama pozostawiona na chusteczce może mieć tendencję do powolnego powiększania się, najczęściej nierównomiernego i trudnego do zauważenia w pierwszej chwili.

Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?

Wyciekający z nieszczelnych cylinderków płyn hamulcowy może wsiąknąć w szczęki hamulcowe w przypadku hamulców bębnowych i spowodować znaczne osłabienie siły hamowania. Gdy w kole pracującym po przeciwnej stronie hamulec będzie działał prawidłowo, podczas hamowania nastąpi gwałtowne ściągnięcie pojazdu w jego stronę, co może doprowadzić do poważnej katastrofy. Nie zawsze pomoże nawet najszybsza reakcja kierowcy próbującego ruchem kierownicy przeciwdziałać ściąganiu.

REKLAMA

Inną, ale równie poważną usterką hamulców w starych pojazdach, jest naturalne starzenie się elastycznych przewodów hamulcowych, wykonanych ze zbrojonej gumy. W części przypadków przewód taki staje się po prostu nieszczelny, a bywa, że potrafi pęknąć podczas ostrego hamowania. W innych przypadkach kawałki gumy zapychają jego końcówki i uniemożliwiają przepływ płynu hamulcowego do cylinderków w kołach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?

Przewody elastyczne należy w starym samochodzie wymienić przed rozpoczęciem jego eksploatacji, jeżeli był przez dłuższy okres nieużywany, bez względu na stan, w jakim się znajdują. Należy przyjąć, że z uwagi na niedoskonałe surowce użyte do ich produkcji, okres eksploatacyjny wynosi nie więcej niż 10 lat. Wymiana przewodów elastycznych nie jest ani kłopotliwa, ani kosztowna, a jedyne utrudnienie może być związane z poluzowaniem ich gwintowanych połączeń przy demontażu oraz z odpowietrzeniem układu hamulcowego, do czego konieczna jest pomoc drugiej osoby.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA