Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Do najczęściej spotykanych usterek układu hamulcowego należy wyciekanie płynu hamulcowego przez nieszczelne gumki na tłoczkach hamulcowych i w pompie hamulcowej. Wycieki można stwierdzić dwojako: albo po szybkich ubytkach płynu hamulcowego, co może nie mieć żadnego związku z tłoczkami i gumkami, albo po podłożeniu na noc arkuszy papieru pod wszystkie koła i w okolicy pompy hamulcowej. Nieszczelności można także wykryć podczas oględzin wewnętrznych stron felg bez potrzeby zdejmowania ich z piast. Jeżeli są pokryte warstwą zawilgoconego kurzu, prawdopodobnie istnieje w danym kole jakaś nieszczelność.
REKLAMA
Aby stwierdzić, czy zawilgocenie pochodzi z płynu hamulcowego, czy ze smaru wyciekającego z łożyska koła, należy silnie docisnąć do niego papierową chusteczkę do nosa, a następnie poddać ją szybkiemu badaniu organoleptycznemu. Smar zmieszany z kurzem nie ma prawie żadnego zapachu, a na chusteczce pozostawia ślad wyłącznie w miejscu, w którym była ona dociskana do felgi. Płyn hamulcowy ma wyczuwalny, choć bardzo słaby zapach alkoholu, a plama pozostawiona na chusteczce może mieć tendencję do powolnego powiększania się, najczęściej nierównomiernego i trudnego do zauważenia w pierwszej chwili.
Zobacz także: Jak odblokować hamulce tarczowy i bębnowy?
Wyciekający z nieszczelnych cylinderków płyn hamulcowy może wsiąknąć w szczęki hamulcowe w przypadku hamulców bębnowych i spowodować znaczne osłabienie siły hamowania. Gdy w kole pracującym po przeciwnej stronie hamulec będzie działał prawidłowo, podczas hamowania nastąpi gwałtowne ściągnięcie pojazdu w jego stronę, co może doprowadzić do poważnej katastrofy. Nie zawsze pomoże nawet najszybsza reakcja kierowcy próbującego ruchem kierownicy przeciwdziałać ściąganiu.
Inną, ale równie poważną usterką hamulców w starych pojazdach, jest naturalne starzenie się elastycznych przewodów hamulcowych, wykonanych ze zbrojonej gumy. W części przypadków przewód taki staje się po prostu nieszczelny, a bywa, że potrafi pęknąć podczas ostrego hamowania. W innych przypadkach kawałki gumy zapychają jego końcówki i uniemożliwiają przepływ płynu hamulcowego do cylinderków w kołach.
Zobacz także: Jak rozpoznać graniczne zużycie nakładek szczęk i klocków hamulcowych i czym ono grozi?
Przewody elastyczne należy w starym samochodzie wymienić przed rozpoczęciem jego eksploatacji, jeżeli był przez dłuższy okres nieużywany, bez względu na stan, w jakim się znajdują. Należy przyjąć, że z uwagi na niedoskonałe surowce użyte do ich produkcji, okres eksploatacyjny wynosi nie więcej niż 10 lat. Wymiana przewodów elastycznych nie jest ani kłopotliwa, ani kosztowna, a jedyne utrudnienie może być związane z poluzowaniem ich gwintowanych połączeń przy demontażu oraz z odpowietrzeniem układu hamulcowego, do czego konieczna jest pomoc drugiej osoby.
REKLAMA
REKLAMA