REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
jak zmienić instalację z 6V na 12V?
jak zmienić instalację z 6V na 12V?

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja elektryczna w niektórych starszych typach samochodów była dostosowana do zasilania z trójogniwowego akumulatora o napięciu znamionowym 6V.

REKLAMA

Trudności ze zdobyciem żarówek, dostosowanych do tak niskiego napięcia oraz konieczność stosowania znacznie lepszych styków i przewodów o dwukrotnie większym przekroju, skłaniają do przeróbki instalacji tak, aby było możliwe stosowanie w niej akumulatora 12V. W przypadku pojazdu zabytkowego o takiej przeróbce należy wcześniej poinformować wojewódzkiego konserwatora zabytków i uzyskać od niego stosowną zgodę, pod rygorem utraty prawa do posługiwania się żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

REKLAMA

Sama przeróbka instalacji jest teoretycznie prosta i sprowadza się do wymiany wszystkich odbiorników prądu z 6V na 12V. Najpierw należy wymienić wszystkie żarówki. Pierwsza trudność pojawia się przy różnych urządzeniach pracujących z napięciem 6V, takich jak wszystkie bez wyjątku silniki dmuchaw, wentylatora chłodnicy, wycieraczek, a także pompki spryskiwacza szyb i ewentualnie pompy paliwowej, przekaźników, wskaźnika poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju, elektrycznego prędkościomierza (jeżeli taki jest stosowany), modułu zapłonu elektronicznego, cewki zapłonowej itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Jeżeli dana marka auta była produkowana początkowo w wersji z instalacją 6V, a potem 12V, wystarczy wszystkie wyżej wymienione stare elementy zastąpić identycznymi z nowszej wersji. Jeżeli nie, przed rozpoczęciem przeróbki należy zgromadzić komplet koniecznych do jej przeprowadzenia elementów i urządzeń, które będzie można zastosować zamiast części oryginalnych po niewielkich przeróbkach. Może się to okazać bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.

Jedynym urządzeniem elektrycznym, którego wymiana przy przejściu z 6V na 12V nie jest konieczna, jest rozrusznik. Używa się go zaledwie przez kilka sekund do rozruchu w pełni sprawnego silnika, dzięki czemu ani jego uzwojenia, ani współpracujący z nim elektromagnes, nie zdążą się rozgrzać do temperatury, która może im zaszkodzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wymieniać gumki wycieraczek szyby?

REKLAMA

Należy jedynie pamiętać, aby każdy z cykli rozruchu nie trwał dłużej niż pięć sekund, z przerwą wynoszącą co najmniej dziesięć sekund. Wystarczy to w zupełności, ponieważ sześciowoltowy rozrusznik zasilany dwunastoma woltami, będzie nadawał wałowi korbowemu silnika dwukrotnie większą prędkość obrotową, co bardzo ułatwi i przyspieszy rozruch nawet podczas dużych mrozów.

W przypadku trudności ze zdobyciem urządzeń dwunastowoltowych, można zastosować inne bardzo skuteczne rozwiązanie. Prawie wszystkie te urządzenia są gotowe do pracy, lub zaczynają pracować, dopiero po włączeniu zasilania stacyjką. Wystarczy między nimi a stacyjkę włączyć prosty stabilizator zamieniający 12V na 6V, o wydajności prądowej nie mniejszej niż 24A. W sprzedaży nie ma takich urządzeń, a do wykonania we własnym zakresie konieczne jest posiadanie pewnej wiedzy elektronicznej i odpowiednich podzespołów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA