REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
jak zmienić instalację z 6V na 12V?
jak zmienić instalację z 6V na 12V?

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja elektryczna w niektórych starszych typach samochodów była dostosowana do zasilania z trójogniwowego akumulatora o napięciu znamionowym 6V.

REKLAMA

Trudności ze zdobyciem żarówek, dostosowanych do tak niskiego napięcia oraz konieczność stosowania znacznie lepszych styków i przewodów o dwukrotnie większym przekroju, skłaniają do przeróbki instalacji tak, aby było możliwe stosowanie w niej akumulatora 12V. W przypadku pojazdu zabytkowego o takiej przeróbce należy wcześniej poinformować wojewódzkiego konserwatora zabytków i uzyskać od niego stosowną zgodę, pod rygorem utraty prawa do posługiwania się żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

REKLAMA

Sama przeróbka instalacji jest teoretycznie prosta i sprowadza się do wymiany wszystkich odbiorników prądu z 6V na 12V. Najpierw należy wymienić wszystkie żarówki. Pierwsza trudność pojawia się przy różnych urządzeniach pracujących z napięciem 6V, takich jak wszystkie bez wyjątku silniki dmuchaw, wentylatora chłodnicy, wycieraczek, a także pompki spryskiwacza szyb i ewentualnie pompy paliwowej, przekaźników, wskaźnika poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju, elektrycznego prędkościomierza (jeżeli taki jest stosowany), modułu zapłonu elektronicznego, cewki zapłonowej itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Jeżeli dana marka auta była produkowana początkowo w wersji z instalacją 6V, a potem 12V, wystarczy wszystkie wyżej wymienione stare elementy zastąpić identycznymi z nowszej wersji. Jeżeli nie, przed rozpoczęciem przeróbki należy zgromadzić komplet koniecznych do jej przeprowadzenia elementów i urządzeń, które będzie można zastosować zamiast części oryginalnych po niewielkich przeróbkach. Może się to okazać bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.

Jedynym urządzeniem elektrycznym, którego wymiana przy przejściu z 6V na 12V nie jest konieczna, jest rozrusznik. Używa się go zaledwie przez kilka sekund do rozruchu w pełni sprawnego silnika, dzięki czemu ani jego uzwojenia, ani współpracujący z nim elektromagnes, nie zdążą się rozgrzać do temperatury, która może im zaszkodzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wymieniać gumki wycieraczek szyby?

REKLAMA

Należy jedynie pamiętać, aby każdy z cykli rozruchu nie trwał dłużej niż pięć sekund, z przerwą wynoszącą co najmniej dziesięć sekund. Wystarczy to w zupełności, ponieważ sześciowoltowy rozrusznik zasilany dwunastoma woltami, będzie nadawał wałowi korbowemu silnika dwukrotnie większą prędkość obrotową, co bardzo ułatwi i przyspieszy rozruch nawet podczas dużych mrozów.

W przypadku trudności ze zdobyciem urządzeń dwunastowoltowych, można zastosować inne bardzo skuteczne rozwiązanie. Prawie wszystkie te urządzenia są gotowe do pracy, lub zaczynają pracować, dopiero po włączeniu zasilania stacyjką. Wystarczy między nimi a stacyjkę włączyć prosty stabilizator zamieniający 12V na 6V, o wydajności prądowej nie mniejszej niż 24A. W sprzedaży nie ma takich urządzeń, a do wykonania we własnym zakresie konieczne jest posiadanie pewnej wiedzy elektronicznej i odpowiednich podzespołów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA