REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmienić instalację samochodową 6V na 12V?

Jakubowski Ryszard
jak zmienić instalację z 6V na 12V?
jak zmienić instalację z 6V na 12V?

REKLAMA

REKLAMA

Instalacja elektryczna w niektórych starszych typach samochodów była dostosowana do zasilania z trójogniwowego akumulatora o napięciu znamionowym 6V.

Trudności ze zdobyciem żarówek, dostosowanych do tak niskiego napięcia oraz konieczność stosowania znacznie lepszych styków i przewodów o dwukrotnie większym przekroju, skłaniają do przeróbki instalacji tak, aby było możliwe stosowanie w niej akumulatora 12V. W przypadku pojazdu zabytkowego o takiej przeróbce należy wcześniej poinformować wojewódzkiego konserwatora zabytków i uzyskać od niego stosowną zgodę, pod rygorem utraty prawa do posługiwania się żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

REKLAMA

REKLAMA

Sama przeróbka instalacji jest teoretycznie prosta i sprowadza się do wymiany wszystkich odbiorników prądu z 6V na 12V. Najpierw należy wymienić wszystkie żarówki. Pierwsza trudność pojawia się przy różnych urządzeniach pracujących z napięciem 6V, takich jak wszystkie bez wyjątku silniki dmuchaw, wentylatora chłodnicy, wycieraczek, a także pompki spryskiwacza szyb i ewentualnie pompy paliwowej, przekaźników, wskaźnika poziomu paliwa, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju, elektrycznego prędkościomierza (jeżeli taki jest stosowany), modułu zapłonu elektronicznego, cewki zapłonowej itp.

Zobacz także: Jak składać silnik po remoncie? - ogólne wskazówki

Jeżeli dana marka auta była produkowana początkowo w wersji z instalacją 6V, a potem 12V, wystarczy wszystkie wyżej wymienione stare elementy zastąpić identycznymi z nowszej wersji. Jeżeli nie, przed rozpoczęciem przeróbki należy zgromadzić komplet koniecznych do jej przeprowadzenia elementów i urządzeń, które będzie można zastosować zamiast części oryginalnych po niewielkich przeróbkach. Może się to okazać bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.

REKLAMA

Jedynym urządzeniem elektrycznym, którego wymiana przy przejściu z 6V na 12V nie jest konieczna, jest rozrusznik. Używa się go zaledwie przez kilka sekund do rozruchu w pełni sprawnego silnika, dzięki czemu ani jego uzwojenia, ani współpracujący z nim elektromagnes, nie zdążą się rozgrzać do temperatury, która może im zaszkodzić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak wymieniać gumki wycieraczek szyby?

Należy jedynie pamiętać, aby każdy z cykli rozruchu nie trwał dłużej niż pięć sekund, z przerwą wynoszącą co najmniej dziesięć sekund. Wystarczy to w zupełności, ponieważ sześciowoltowy rozrusznik zasilany dwunastoma woltami, będzie nadawał wałowi korbowemu silnika dwukrotnie większą prędkość obrotową, co bardzo ułatwi i przyspieszy rozruch nawet podczas dużych mrozów.

W przypadku trudności ze zdobyciem urządzeń dwunastowoltowych, można zastosować inne bardzo skuteczne rozwiązanie. Prawie wszystkie te urządzenia są gotowe do pracy, lub zaczynają pracować, dopiero po włączeniu zasilania stacyjką. Wystarczy między nimi a stacyjkę włączyć prosty stabilizator zamieniający 12V na 6V, o wydajności prądowej nie mniejszej niż 24A. W sprzedaży nie ma takich urządzeń, a do wykonania we własnym zakresie konieczne jest posiadanie pewnej wiedzy elektronicznej i odpowiednich podzespołów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA