REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Jakubowski Ryszard
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Usunięcie starych resorów i sprężyn z samochodu nie jest trudne, jeżeli posiada się odpowiednie narzędzia i sporo wprawy. Narzędzia te służą do napinania resorów i sprężyn podczas ich wyjmowania i wkładania. W przypadku resorów często wystarczy ciesielska łapka do wyrywania dużych gwoździ lub odpowiednio spreparowany łom.

REKLAMA

Do ściskania sprężyn służą specjalne śrubowe ściskacze z pazurami, które zakłada się na zewnętrzne zwoje sprężyny. Do ściśnięcia sprężyny przeciętnej wielkości samochodu osobowego lub dostawczego są konieczne trzy ściskacze, jedynie w przypadku sprężyn „Fiata 126 p” i podobnej wielkości aut wystarczą dwa ściskacze.

Prace z resorami i sprężynami zawieszenia są niebezpieczne dla kogoś, kto nie ma w tym choć niewielkiej praktyki, dlatego lepiej powierzyć je specjalizowanemu warsztatowi, zwłaszcza gdy nie posiada się odpowiednich przyrządów i narzędzi.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Resory i sprężyny wyjmuje się i zakłada zawsze przy zdjętych kołach w samochodzie wysoko podniesionym i podpartym solidnymi kobyłkami. Jeżeli w danym typie istnieją ograniczniki skoku zawieszenia, np. w formie mocnych taśm lub pasów podtrzymujących oś po uniesieniu samochodu, należy je zdjąć, zwracając uwagę, aby opadająca swobodnie oś nie pozrywała przewodów hamulcowych lub nie uszkodziła stabilizatorów albo wahaczy.

Na wszelki wypadek można, po dostatecznym opuszczeniu pozwalającym na w miarę swobodne wyjęcie resorów lub sprężyn, podeprzeć ją drewnianymi klockami lub nawet pełnymi cegłami.

Wkładanie resoru należy zacząć od umieszczenia jego sworznia środkowego w przewidzianym na niego miejscu. Zwykle jest to otwór o średnicy minimalnie od niego większej. Resor należy wstępnie luźno zamocować w środkowej części, w przewidzianym dla niego uchwycie, tak aby mógł on dość swobodnie się obracać wokół środkowego sworznia. Wystarczy, że luz mierzony na końcach jego piór będzie nieco większy od jego szerokości.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

REKLAMA

Następnie należy końce resoru wsunąć na miejsce, posługując się przy tym łomem lub łapką ciesielską. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, unieść je za pomocą podnośnika hydraulicznego i zamocować po umieszczeniu w przewidzianym dla nich miejscu. Następnie dokładnie dokręcić śruby, mocujące środkową część resoru.

O wiele łatwiej wkłada się na miejsce ściśniętą sprężynę. Po jej umieszczeniu luzuje się wolno ściskające ją śruby pilnując, aby zajęła właściwą pozycję. Następnie rozkręca się ściskacze i wyciąga spomiędzy zwojów sprężyny ich pazury.W niektórych typach aut ostateczne dokręcenie resorów można wykonać dopiero, gdy są one w pełni obciążone ciężarem samochodu, gotowego do drogi, czyli po założeniu kół i zdjęciu go z kobyłek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    Typy ładowarek samochodowych. Moc ważniejsza od liczby punktów! Przynajmniej dla ciężarówek

    Elektryfikacja oznacza konieczność rozbudowy sieci stacji ładowania. Dziś jednak coraz jaśniejsze staje się to, że do tej pory Europa szła w złym kierunku. Bo na mapie nie liczy się wcale ilość punktów, a oferowania przez nie moc.

    REKLAMA

    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    REKLAMA