REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Jakubowski Ryszard
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Usunięcie starych resorów i sprężyn z samochodu nie jest trudne, jeżeli posiada się odpowiednie narzędzia i sporo wprawy. Narzędzia te służą do napinania resorów i sprężyn podczas ich wyjmowania i wkładania. W przypadku resorów często wystarczy ciesielska łapka do wyrywania dużych gwoździ lub odpowiednio spreparowany łom.

REKLAMA

Do ściskania sprężyn służą specjalne śrubowe ściskacze z pazurami, które zakłada się na zewnętrzne zwoje sprężyny. Do ściśnięcia sprężyny przeciętnej wielkości samochodu osobowego lub dostawczego są konieczne trzy ściskacze, jedynie w przypadku sprężyn „Fiata 126 p” i podobnej wielkości aut wystarczą dwa ściskacze.

Prace z resorami i sprężynami zawieszenia są niebezpieczne dla kogoś, kto nie ma w tym choć niewielkiej praktyki, dlatego lepiej powierzyć je specjalizowanemu warsztatowi, zwłaszcza gdy nie posiada się odpowiednich przyrządów i narzędzi.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

Resory i sprężyny wyjmuje się i zakłada zawsze przy zdjętych kołach w samochodzie wysoko podniesionym i podpartym solidnymi kobyłkami. Jeżeli w danym typie istnieją ograniczniki skoku zawieszenia, np. w formie mocnych taśm lub pasów podtrzymujących oś po uniesieniu samochodu, należy je zdjąć, zwracając uwagę, aby opadająca swobodnie oś nie pozrywała przewodów hamulcowych lub nie uszkodziła stabilizatorów albo wahaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wszelki wypadek można, po dostatecznym opuszczeniu pozwalającym na w miarę swobodne wyjęcie resorów lub sprężyn, podeprzeć ją drewnianymi klockami lub nawet pełnymi cegłami.

Wkładanie resoru należy zacząć od umieszczenia jego sworznia środkowego w przewidzianym na niego miejscu. Zwykle jest to otwór o średnicy minimalnie od niego większej. Resor należy wstępnie luźno zamocować w środkowej części, w przewidzianym dla niego uchwycie, tak aby mógł on dość swobodnie się obracać wokół środkowego sworznia. Wystarczy, że luz mierzony na końcach jego piór będzie nieco większy od jego szerokości.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

REKLAMA

Następnie należy końce resoru wsunąć na miejsce, posługując się przy tym łomem lub łapką ciesielską. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, unieść je za pomocą podnośnika hydraulicznego i zamocować po umieszczeniu w przewidzianym dla nich miejscu. Następnie dokładnie dokręcić śruby, mocujące środkową część resoru.

O wiele łatwiej wkłada się na miejsce ściśniętą sprężynę. Po jej umieszczeniu luzuje się wolno ściskające ją śruby pilnując, aby zajęła właściwą pozycję. Następnie rozkręca się ściskacze i wyciąga spomiędzy zwojów sprężyny ich pazury.W niektórych typach aut ostateczne dokręcenie resorów można wykonać dopiero, gdy są one w pełni obciążone ciężarem samochodu, gotowego do drogi, czyli po założeniu kół i zdjęciu go z kobyłek.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA