REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Jakubowski Ryszard
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Usunięcie starych resorów i sprężyn z samochodu nie jest trudne, jeżeli posiada się odpowiednie narzędzia i sporo wprawy. Narzędzia te służą do napinania resorów i sprężyn podczas ich wyjmowania i wkładania. W przypadku resorów często wystarczy ciesielska łapka do wyrywania dużych gwoździ lub odpowiednio spreparowany łom.

REKLAMA

REKLAMA

Do ściskania sprężyn służą specjalne śrubowe ściskacze z pazurami, które zakłada się na zewnętrzne zwoje sprężyny. Do ściśnięcia sprężyny przeciętnej wielkości samochodu osobowego lub dostawczego są konieczne trzy ściskacze, jedynie w przypadku sprężyn „Fiata 126 p” i podobnej wielkości aut wystarczą dwa ściskacze.

Prace z resorami i sprężynami zawieszenia są niebezpieczne dla kogoś, kto nie ma w tym choć niewielkiej praktyki, dlatego lepiej powierzyć je specjalizowanemu warsztatowi, zwłaszcza gdy nie posiada się odpowiednich przyrządów i narzędzi.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Resory i sprężyny wyjmuje się i zakłada zawsze przy zdjętych kołach w samochodzie wysoko podniesionym i podpartym solidnymi kobyłkami. Jeżeli w danym typie istnieją ograniczniki skoku zawieszenia, np. w formie mocnych taśm lub pasów podtrzymujących oś po uniesieniu samochodu, należy je zdjąć, zwracając uwagę, aby opadająca swobodnie oś nie pozrywała przewodów hamulcowych lub nie uszkodziła stabilizatorów albo wahaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wszelki wypadek można, po dostatecznym opuszczeniu pozwalającym na w miarę swobodne wyjęcie resorów lub sprężyn, podeprzeć ją drewnianymi klockami lub nawet pełnymi cegłami.

Wkładanie resoru należy zacząć od umieszczenia jego sworznia środkowego w przewidzianym na niego miejscu. Zwykle jest to otwór o średnicy minimalnie od niego większej. Resor należy wstępnie luźno zamocować w środkowej części, w przewidzianym dla niego uchwycie, tak aby mógł on dość swobodnie się obracać wokół środkowego sworznia. Wystarczy, że luz mierzony na końcach jego piór będzie nieco większy od jego szerokości.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Następnie należy końce resoru wsunąć na miejsce, posługując się przy tym łomem lub łapką ciesielską. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, unieść je za pomocą podnośnika hydraulicznego i zamocować po umieszczeniu w przewidzianym dla nich miejscu. Następnie dokładnie dokręcić śruby, mocujące środkową część resoru.

O wiele łatwiej wkłada się na miejsce ściśniętą sprężynę. Po jej umieszczeniu luzuje się wolno ściskające ją śruby pilnując, aby zajęła właściwą pozycję. Następnie rozkręca się ściskacze i wyciąga spomiędzy zwojów sprężyny ich pazury.W niektórych typach aut ostateczne dokręcenie resorów można wykonać dopiero, gdy są one w pełni obciążone ciężarem samochodu, gotowego do drogi, czyli po założeniu kół i zdjęciu go z kobyłek.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA