REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać resory i sprężyny?

Jakubowski Ryszard
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań
Naprawa resorów zabytkowego auta nie należy do łatwych zadań

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana sprężyn lub resorów jest w warunkach domowych bardzo trudna, ale możliwa. Prace, zwłaszcza przy resorach, powinny wykonywać w zasadzie dwie osoby.

Usunięcie starych resorów i sprężyn z samochodu nie jest trudne, jeżeli posiada się odpowiednie narzędzia i sporo wprawy. Narzędzia te służą do napinania resorów i sprężyn podczas ich wyjmowania i wkładania. W przypadku resorów często wystarczy ciesielska łapka do wyrywania dużych gwoździ lub odpowiednio spreparowany łom.

REKLAMA

REKLAMA

Do ściskania sprężyn służą specjalne śrubowe ściskacze z pazurami, które zakłada się na zewnętrzne zwoje sprężyny. Do ściśnięcia sprężyny przeciętnej wielkości samochodu osobowego lub dostawczego są konieczne trzy ściskacze, jedynie w przypadku sprężyn „Fiata 126 p” i podobnej wielkości aut wystarczą dwa ściskacze.

Prace z resorami i sprężynami zawieszenia są niebezpieczne dla kogoś, kto nie ma w tym choć niewielkiej praktyki, dlatego lepiej powierzyć je specjalizowanemu warsztatowi, zwłaszcza gdy nie posiada się odpowiednich przyrządów i narzędzi.

Zobacz też: Archaiczne rozwiązania konstrukcyjne w pojazdach zabytkowych

REKLAMA

Resory i sprężyny wyjmuje się i zakłada zawsze przy zdjętych kołach w samochodzie wysoko podniesionym i podpartym solidnymi kobyłkami. Jeżeli w danym typie istnieją ograniczniki skoku zawieszenia, np. w formie mocnych taśm lub pasów podtrzymujących oś po uniesieniu samochodu, należy je zdjąć, zwracając uwagę, aby opadająca swobodnie oś nie pozrywała przewodów hamulcowych lub nie uszkodziła stabilizatorów albo wahaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na wszelki wypadek można, po dostatecznym opuszczeniu pozwalającym na w miarę swobodne wyjęcie resorów lub sprężyn, podeprzeć ją drewnianymi klockami lub nawet pełnymi cegłami.

Wkładanie resoru należy zacząć od umieszczenia jego sworznia środkowego w przewidzianym na niego miejscu. Zwykle jest to otwór o średnicy minimalnie od niego większej. Resor należy wstępnie luźno zamocować w środkowej części, w przewidzianym dla niego uchwycie, tak aby mógł on dość swobodnie się obracać wokół środkowego sworznia. Wystarczy, że luz mierzony na końcach jego piór będzie nieco większy od jego szerokości.

Zobacz też: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Następnie należy końce resoru wsunąć na miejsce, posługując się przy tym łomem lub łapką ciesielską. Można także, jeżeli zajdzie taka potrzeba, unieść je za pomocą podnośnika hydraulicznego i zamocować po umieszczeniu w przewidzianym dla nich miejscu. Następnie dokładnie dokręcić śruby, mocujące środkową część resoru.

O wiele łatwiej wkłada się na miejsce ściśniętą sprężynę. Po jej umieszczeniu luzuje się wolno ściskające ją śruby pilnując, aby zajęła właściwą pozycję. Następnie rozkręca się ściskacze i wyciąga spomiędzy zwojów sprężyny ich pazury.W niektórych typach aut ostateczne dokręcenie resorów można wykonać dopiero, gdy są one w pełni obciążone ciężarem samochodu, gotowego do drogi, czyli po założeniu kół i zdjęciu go z kobyłek.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA