REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać końcówki drążków kierowniczych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia zawieszenie
Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA

W końcówkach drążków kierowniczych, zwanych czasem „jabłkami” z uwagi na ich kształt, po pewnym okresie użytkowania pojawiają się, a potem dość szybko powiększają naturalne luzy, utrudniające utrzymanie prostolinijnego toru jazdy.

Gdy luzy te osiągną dużą wartość, końcówka może się rozdzielić na dwie części i samochód przestanie reagować na ruchy kierownicy. W niektórych typach samochodów naprawa zużytych końcówek polega na wymianie elementów plastikowych, znajdujących się w ich wnętrzu, na nowe. W innych wymianie podlegają całe końcówki. Są także firmy, regenerujące stare końcówki.

REKLAMA

Największym problemem, z jakim trzeba się uporać przy wymianie końcówki jest jej odłączenie od zwrotnicy. Ze zwrotnicą łączy ją połączenie stożkowe, czyli bardzo łatwo się zaciskające i bardzo trudne do rozłączenia. Dlatego często mechanicy po usunięciu zawleczki i odkręceniu nakrętki, jaka mocuje końcówkę do wąsa zwrotnicy, uderzają bardzo mocno ciężkim młotkiem w ten wąs aż do skutku, czyli do zluzowania stożka.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan drążków kierowniczych przed zakupem auta? Porada eksperta

REKLAMA

O wiele wygodniej jest posłużyć się specjalnym ściągaczem, a raczej – wypychaczem, który nakłada się od dołu na wąs zwrotnicy tak, aby jego śruba dociskowa trafiła swoim środkiem dokładnie pod nagwintowane zakończenie stożka. Skręcanie tej śruby, połączone z ostukiwaniem zakończenia wąsa zwrotnicy młotkiem dość szybko wypchnie stożek z jego gniazda i będzie można wymontować końcówkę.

Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia. Pozwoli to przy wkręcaniu nowej końcówki na wstępne, dostatecznie precyzyjne ustawienie geometrii kół, pozwalające na dojechanie do stacji serwisowej z odpowiednim wyposażeniem do ustawiania geometrii przedniego zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Zakładając nową końcówkę należy nie zapominać o zabezpieczeniu zawleczką jej nakrętki po stronie wąsa zwrotnicy po jej bardzo mocnym dokręceniu, oraz o zabezpieczeniu przeciwnakrętek tulei po stronie drążka kierowniczego. Nie wolno także zapominać o lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym wszystkich gwintów przed dokręceniem śrub i nakrętek, co ułatwi w przyszłości ich odkręcenie, jeżeli zajdzie potrzeba kolejnej wymiany końcówek lub regulacji geometrii przedniego zawieszania.

Podczas dokręcania nowej końcówki po stronie wąsa zwrotnicy nie wolno pomagać sobie uderzeniami młotka w osadzaniu jej stożka w gnieździe, ponieważ może to prowadzić do jej uszkodzenia. Do bezpiecznej pracy końcówki w zupełności wystarczy siła, z jaką stożek zostanie wciągnięty na miejsce przy pomocy jego nakrętki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA