Jak wymieniać końcówki drążków kierowniczych?
REKLAMA
REKLAMA
Gdy luzy te osiągną dużą wartość, końcówka może się rozdzielić na dwie części i samochód przestanie reagować na ruchy kierownicy. W niektórych typach samochodów naprawa zużytych końcówek polega na wymianie elementów plastikowych, znajdujących się w ich wnętrzu, na nowe. W innych wymianie podlegają całe końcówki. Są także firmy, regenerujące stare końcówki.
REKLAMA
Największym problemem, z jakim trzeba się uporać przy wymianie końcówki jest jej odłączenie od zwrotnicy. Ze zwrotnicą łączy ją połączenie stożkowe, czyli bardzo łatwo się zaciskające i bardzo trudne do rozłączenia. Dlatego często mechanicy po usunięciu zawleczki i odkręceniu nakrętki, jaka mocuje końcówkę do wąsa zwrotnicy, uderzają bardzo mocno ciężkim młotkiem w ten wąs aż do skutku, czyli do zluzowania stożka.
Zobacz też: Jak sprawdzić stan drążków kierowniczych przed zakupem auta? Porada eksperta
REKLAMA
O wiele wygodniej jest posłużyć się specjalnym ściągaczem, a raczej – wypychaczem, który nakłada się od dołu na wąs zwrotnicy tak, aby jego śruba dociskowa trafiła swoim środkiem dokładnie pod nagwintowane zakończenie stożka. Skręcanie tej śruby, połączone z ostukiwaniem zakończenia wąsa zwrotnicy młotkiem dość szybko wypchnie stożek z jego gniazda i będzie można wymontować końcówkę.
Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia. Pozwoli to przy wkręcaniu nowej końcówki na wstępne, dostatecznie precyzyjne ustawienie geometrii kół, pozwalające na dojechanie do stacji serwisowej z odpowiednim wyposażeniem do ustawiania geometrii przedniego zawieszenia.
Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?
Zakładając nową końcówkę należy nie zapominać o zabezpieczeniu zawleczką jej nakrętki po stronie wąsa zwrotnicy po jej bardzo mocnym dokręceniu, oraz o zabezpieczeniu przeciwnakrętek tulei po stronie drążka kierowniczego. Nie wolno także zapominać o lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym wszystkich gwintów przed dokręceniem śrub i nakrętek, co ułatwi w przyszłości ich odkręcenie, jeżeli zajdzie potrzeba kolejnej wymiany końcówek lub regulacji geometrii przedniego zawieszania.
Podczas dokręcania nowej końcówki po stronie wąsa zwrotnicy nie wolno pomagać sobie uderzeniami młotka w osadzaniu jej stożka w gnieździe, ponieważ może to prowadzić do jej uszkodzenia. Do bezpiecznej pracy końcówki w zupełności wystarczy siła, z jaką stożek zostanie wciągnięty na miejsce przy pomocy jego nakrętki.
REKLAMA
REKLAMA