REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymieniać końcówki drążków kierowniczych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia zawieszenie
Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia zawieszenie

REKLAMA

REKLAMA

W końcówkach drążków kierowniczych, zwanych czasem „jabłkami” z uwagi na ich kształt, po pewnym okresie użytkowania pojawiają się, a potem dość szybko powiększają naturalne luzy, utrudniające utrzymanie prostolinijnego toru jazdy.

Gdy luzy te osiągną dużą wartość, końcówka może się rozdzielić na dwie części i samochód przestanie reagować na ruchy kierownicy. W niektórych typach samochodów naprawa zużytych końcówek polega na wymianie elementów plastikowych, znajdujących się w ich wnętrzu, na nowe. W innych wymianie podlegają całe końcówki. Są także firmy, regenerujące stare końcówki.

REKLAMA

Największym problemem, z jakim trzeba się uporać przy wymianie końcówki jest jej odłączenie od zwrotnicy. Ze zwrotnicą łączy ją połączenie stożkowe, czyli bardzo łatwo się zaciskające i bardzo trudne do rozłączenia. Dlatego często mechanicy po usunięciu zawleczki i odkręceniu nakrętki, jaka mocuje końcówkę do wąsa zwrotnicy, uderzają bardzo mocno ciężkim młotkiem w ten wąs aż do skutku, czyli do zluzowania stożka.

Zobacz też: Jak sprawdzić stan drążków kierowniczych przed zakupem auta? Porada eksperta

REKLAMA

O wiele wygodniej jest posłużyć się specjalnym ściągaczem, a raczej – wypychaczem, który nakłada się od dołu na wąs zwrotnicy tak, aby jego śruba dociskowa trafiła swoim środkiem dokładnie pod nagwintowane zakończenie stożka. Skręcanie tej śruby, połączone z ostukiwaniem zakończenia wąsa zwrotnicy młotkiem dość szybko wypchnie stożek z jego gniazda i będzie można wymontować końcówkę.

Podczas odkręcania końcówki od drążka kierowniczego należy policzyć i zapisać ilość obrotów do jej odłączenia. Pozwoli to przy wkręcaniu nowej końcówki na wstępne, dostatecznie precyzyjne ustawienie geometrii kół, pozwalające na dojechanie do stacji serwisowej z odpowiednim wyposażeniem do ustawiania geometrii przedniego zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Zakładając nową końcówkę należy nie zapominać o zabezpieczeniu zawleczką jej nakrętki po stronie wąsa zwrotnicy po jej bardzo mocnym dokręceniu, oraz o zabezpieczeniu przeciwnakrętek tulei po stronie drążka kierowniczego. Nie wolno także zapominać o lekkim nasmarowaniu smarem półpłynnym wszystkich gwintów przed dokręceniem śrub i nakrętek, co ułatwi w przyszłości ich odkręcenie, jeżeli zajdzie potrzeba kolejnej wymiany końcówek lub regulacji geometrii przedniego zawieszania.

Podczas dokręcania nowej końcówki po stronie wąsa zwrotnicy nie wolno pomagać sobie uderzeniami młotka w osadzaniu jej stożka w gnieździe, ponieważ może to prowadzić do jej uszkodzenia. Do bezpiecznej pracy końcówki w zupełności wystarczy siła, z jaką stożek zostanie wciągnięty na miejsce przy pomocy jego nakrętki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA