Jak wprowadzić samochód w poślizg? Scandinavian flick - Skandynawskie szarpnięcie
REKLAMA
REKLAMA
Scandinavian Flick, czyli po polsku „skandynawskie szarpnięcie” stosuje się we wszystkich rodzajach napędu aut (awd, rwd, fwd), ale bez ABS. Manewr jest podobny do „wahadła” i stosowany jest do destabilizacji auta. Częściej stosuje się go na luźnych, a więc mniej przyczepnych, nawierzchniach.
REKLAMA
Zobacz również: Co zrobić, by nie uszkodzić podwozia?
Jak stosować tę metodę w praktyce? Zamiast hamować w prostej linii, w zwykły sposób, przed zakrętem należy:
1. Delikatnym szarpnięciem skierować auto w stronę przeciwną do zakrętu.
2. Natychmiast puścić gaz i całkowicie zablokować koła poprzez naciśnięcie jednocześnie hamulca i sprzęgła. W tym momencie samochód powinien ślizgać się w stronę przeciwną do zakrętu wytracając prędkość.
3. Wbić odpowiedni bieg i zacząć kontrować, skręcając kierownicę w stronę nadchodzącego zakrętu.
4. W odpowiednim miejscu, aby skręcić puścić pedał hamulca. Auto powinno wystrzelić w stronę zakrętu w podobny sposób jak w „wahadle”.
5. Puścić pedał sprzęgła i z powrotem nacisnąć gaz.
Zobacz również: Jak kontrolować kierownicę?
Ważne jest, aby zdecydowanie naciskać pedał hamulca w drugiej fazie manewru. Jeżeli się tego nie zrobi auto stanie się podsterowne z powodu blokady jedynie przednich kół, bądź, jeżeli koła nie zablokują się w ogóle, wyjedzie na zewnętrzną zakrętu.
REKLAMA
REKLAMA