REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć dieslem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

REKLAMA

Silniki diesla charakteryzuje wysoki moment obrotowy już przy stosunkowo niewielkich prędkościach obrotowych, dzięki czemu możliwa jest jazda na niższych obrotach silnika niż w przypadku silnika benzynowego. Poza tym samochody z takim silnikiem umożliwiają jazdę w ciężkich warunkach, w których wilgoć mogłaby unieruchomić silniki benzynowe, w których potrzebna jest iskra od aparatu zapłonowego.

REKLAMA

W samochodach z turbodoładowaniem przebieg momentu obrotowego nie jest liniowy. Przy bardzo niskich obrotach auta te nie chcą ciągnąć, następnie występuje górka momentu obrotowego powodująca gwałtowne przyspieszanie, po czym moment obrotowy znowu spada. Powoduje to, że ruszając z miejsca samochody z silnikami diesla zrywają przyczepność. Przez utratę przyczepności ciężko jest wykonać płynny szybki start. Szczególnie jest to zauważalne zimą. Sposobem na pokonanie tej niedoskonałości jest ruszanie z wyższych obrotów i balansowanie sprzęgłem w celu ominięcia turbo-dziury oraz gwałtownego przyrostu momentu obrotowego przy bardzo niskich obrotach.

Zobacz też: Koniec epoki diesla?

Ważne jest dbanie o dobry olej w silnikach diesla. Olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami serwisowymi (z reguły co 15 tys. km). Jeżeli jeździmy agresywniej olej należy wymieniać częściej. Po wymianie olej robi się ciemny, jest to normalne w dieslach. Silnik powinien zużywać nie więcej niż 1 litr oleju pomiędzy wymianami. Poza tym samochód z silnikiem diesla powinniśmy odpalać zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu silnika należy unikać ostrej jazdy z dużymi przyspieszeniami. Dopiero po rozgrzaniu możemy jeździć agresywniej. Temperatura pracy diesla powinna oscylować około 90 stopni c. Po osiągnięciu takiej temperatury jeszcze przez chwile powinniśmy jechać spokojniej, olej osiągnie wówczas odpowiednia temperaturę. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi powinniśmy odczekać na ostygnięcie turbiny oraz nie gasić silnika od razu.

Zobacz też: Paliwa: cena w górę, jakość w dół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto powinniśmy często wymieniać filtr powietrza, który kosztuje niewiele ale ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

REKLAMA

Kolejną cechą silników diesla jest możliwość dużo efektywniejszego hamowania silnikiem niż w autach z silnikiem benzynowym. Należy o tym pamiętać przy redukcji biegów, zbyt agresywne redukowanie biegów może spowodować utratę przyczepności napędzanych kół. Jeżeli zaczniemy tracić przyczepność powinniśmy dłużej przytrzymać silnik na półsprzęgle w celu wyrównania obrotów. W takiej sytuacji nieskuteczne będzie podniesienie obrotów przy pomocy gazu, gdyż silniki takie nie są chętne do wchodzenia na obroty.

Samochodem z silnikiem diesla można jeździć oszczędnie. Jazda dieslem może odbywać się przy bardzo niskich obrotach silnika co pozwala na oszczędność paliwa. Należy jednak pamiętać, żeby nie przyspieszać zbyt energicznie z bardzo niskich obrotów. Energiczne przyspieszanie z niskich obrotów jest szkodliwe dla elementów przeniesienia napędu oraz turbiny.

Samochody z silnikiem diesla wykazują większą tendencję do podsterowności w zakrętach przy wyższych prędkościach. Spowodowane to jest tym, że silniki takie muszą być masywniejsze, przez co jednostka napędowa jest cięższa. Konstruktorzy samochodów starają się niwelować ten problem poprzez zmianę budowy przedniego zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA