REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć dieslem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

REKLAMA

Silniki diesla charakteryzuje wysoki moment obrotowy już przy stosunkowo niewielkich prędkościach obrotowych, dzięki czemu możliwa jest jazda na niższych obrotach silnika niż w przypadku silnika benzynowego. Poza tym samochody z takim silnikiem umożliwiają jazdę w ciężkich warunkach, w których wilgoć mogłaby unieruchomić silniki benzynowe, w których potrzebna jest iskra od aparatu zapłonowego.

REKLAMA

W samochodach z turbodoładowaniem przebieg momentu obrotowego nie jest liniowy. Przy bardzo niskich obrotach auta te nie chcą ciągnąć, następnie występuje górka momentu obrotowego powodująca gwałtowne przyspieszanie, po czym moment obrotowy znowu spada. Powoduje to, że ruszając z miejsca samochody z silnikami diesla zrywają przyczepność. Przez utratę przyczepności ciężko jest wykonać płynny szybki start. Szczególnie jest to zauważalne zimą. Sposobem na pokonanie tej niedoskonałości jest ruszanie z wyższych obrotów i balansowanie sprzęgłem w celu ominięcia turbo-dziury oraz gwałtownego przyrostu momentu obrotowego przy bardzo niskich obrotach.

Zobacz też: Koniec epoki diesla?

Ważne jest dbanie o dobry olej w silnikach diesla. Olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami serwisowymi (z reguły co 15 tys. km). Jeżeli jeździmy agresywniej olej należy wymieniać częściej. Po wymianie olej robi się ciemny, jest to normalne w dieslach. Silnik powinien zużywać nie więcej niż 1 litr oleju pomiędzy wymianami. Poza tym samochód z silnikiem diesla powinniśmy odpalać zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu silnika należy unikać ostrej jazdy z dużymi przyspieszeniami. Dopiero po rozgrzaniu możemy jeździć agresywniej. Temperatura pracy diesla powinna oscylować około 90 stopni c. Po osiągnięciu takiej temperatury jeszcze przez chwile powinniśmy jechać spokojniej, olej osiągnie wówczas odpowiednia temperaturę. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi powinniśmy odczekać na ostygnięcie turbiny oraz nie gasić silnika od razu.

Zobacz też: Paliwa: cena w górę, jakość w dół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto powinniśmy często wymieniać filtr powietrza, który kosztuje niewiele ale ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

REKLAMA

Kolejną cechą silników diesla jest możliwość dużo efektywniejszego hamowania silnikiem niż w autach z silnikiem benzynowym. Należy o tym pamiętać przy redukcji biegów, zbyt agresywne redukowanie biegów może spowodować utratę przyczepności napędzanych kół. Jeżeli zaczniemy tracić przyczepność powinniśmy dłużej przytrzymać silnik na półsprzęgle w celu wyrównania obrotów. W takiej sytuacji nieskuteczne będzie podniesienie obrotów przy pomocy gazu, gdyż silniki takie nie są chętne do wchodzenia na obroty.

Samochodem z silnikiem diesla można jeździć oszczędnie. Jazda dieslem może odbywać się przy bardzo niskich obrotach silnika co pozwala na oszczędność paliwa. Należy jednak pamiętać, żeby nie przyspieszać zbyt energicznie z bardzo niskich obrotów. Energiczne przyspieszanie z niskich obrotów jest szkodliwe dla elementów przeniesienia napędu oraz turbiny.

Samochody z silnikiem diesla wykazują większą tendencję do podsterowności w zakrętach przy wyższych prędkościach. Spowodowane to jest tym, że silniki takie muszą być masywniejsze, przez co jednostka napędowa jest cięższa. Konstruktorzy samochodów starają się niwelować ten problem poprzez zmianę budowy przedniego zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA