REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć dieslem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress
Volkswagen Passat B5 Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

Silniki diesla charakteryzuje wysoki moment obrotowy już przy stosunkowo niewielkich prędkościach obrotowych, dzięki czemu możliwa jest jazda na niższych obrotach silnika niż w przypadku silnika benzynowego. Poza tym samochody z takim silnikiem umożliwiają jazdę w ciężkich warunkach, w których wilgoć mogłaby unieruchomić silniki benzynowe, w których potrzebna jest iskra od aparatu zapłonowego.

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach z turbodoładowaniem przebieg momentu obrotowego nie jest liniowy. Przy bardzo niskich obrotach auta te nie chcą ciągnąć, następnie występuje górka momentu obrotowego powodująca gwałtowne przyspieszanie, po czym moment obrotowy znowu spada. Powoduje to, że ruszając z miejsca samochody z silnikami diesla zrywają przyczepność. Przez utratę przyczepności ciężko jest wykonać płynny szybki start. Szczególnie jest to zauważalne zimą. Sposobem na pokonanie tej niedoskonałości jest ruszanie z wyższych obrotów i balansowanie sprzęgłem w celu ominięcia turbo-dziury oraz gwałtownego przyrostu momentu obrotowego przy bardzo niskich obrotach.

Zobacz też: Koniec epoki diesla?

Ważne jest dbanie o dobry olej w silnikach diesla. Olej powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami serwisowymi (z reguły co 15 tys. km). Jeżeli jeździmy agresywniej olej należy wymieniać częściej. Po wymianie olej robi się ciemny, jest to normalne w dieslach. Silnik powinien zużywać nie więcej niż 1 litr oleju pomiędzy wymianami. Poza tym samochód z silnikiem diesla powinniśmy odpalać zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Po odpaleniu silnika należy unikać ostrej jazdy z dużymi przyspieszeniami. Dopiero po rozgrzaniu możemy jeździć agresywniej. Temperatura pracy diesla powinna oscylować około 90 stopni c. Po osiągnięciu takiej temperatury jeszcze przez chwile powinniśmy jechać spokojniej, olej osiągnie wówczas odpowiednia temperaturę. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi powinniśmy odczekać na ostygnięcie turbiny oraz nie gasić silnika od razu.

REKLAMA

Zobacz też: Paliwa: cena w górę, jakość w dół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto powinniśmy często wymieniać filtr powietrza, który kosztuje niewiele ale ma wpływ na trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

Kolejną cechą silników diesla jest możliwość dużo efektywniejszego hamowania silnikiem niż w autach z silnikiem benzynowym. Należy o tym pamiętać przy redukcji biegów, zbyt agresywne redukowanie biegów może spowodować utratę przyczepności napędzanych kół. Jeżeli zaczniemy tracić przyczepność powinniśmy dłużej przytrzymać silnik na półsprzęgle w celu wyrównania obrotów. W takiej sytuacji nieskuteczne będzie podniesienie obrotów przy pomocy gazu, gdyż silniki takie nie są chętne do wchodzenia na obroty.

Samochodem z silnikiem diesla można jeździć oszczędnie. Jazda dieslem może odbywać się przy bardzo niskich obrotach silnika co pozwala na oszczędność paliwa. Należy jednak pamiętać, żeby nie przyspieszać zbyt energicznie z bardzo niskich obrotów. Energiczne przyspieszanie z niskich obrotów jest szkodliwe dla elementów przeniesienia napędu oraz turbiny.

Samochody z silnikiem diesla wykazują większą tendencję do podsterowności w zakrętach przy wyższych prędkościach. Spowodowane to jest tym, że silniki takie muszą być masywniejsze, przez co jednostka napędowa jest cięższa. Konstruktorzy samochodów starają się niwelować ten problem poprzez zmianę budowy przedniego zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA