REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Jakubowski Ryszard
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzenie układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym może wystąpić z kilku powodów. Najczęstszym jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy. Dziś podpowiemy zatem jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla.

Całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy, powoduje zassanie powietrza przez pompę wtryskową. A powietrze zebrane w układzie wtryskowym sprawia, że po napełnieniu zbiornika paliwo nie ma dostępu do wtryskiwaczy. Nie pomoże nawet długotrwałe „męczenie silnika” rozrusznikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Innym powodem jest nieszczelność układu paliwowego. Zazwyczaj pojawia się ona w wyniku pęknięcia lub przetarcia się przewodu paliwowego oraz jako rezultat rozszczelnienia się filtra paliwa. Trzecią z najczęstszych przyczyn jest naturalne zapowietrzenie układu podczas wymiany wkładu filtra paliwa albo przy innych pracach związanych z układem wtryskowym. Jeżeli konstrukcja silnika nie przewiduje systemu samoczynnego odpowietrzenia, trzeba przeprowadzić całą operację ręcznie.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Ponieważ w samochodach są stosowane różne rozwiązania tego problemu, poniższe wskazówki siłą rzeczy muszą mieć naturę ogólną. Tak więc, pierwszym krokiem jest ustalenie przyczyny zapowietrzenia i usunięcie jej. W zbiorniku musi znajdować się dostateczna ilość paliwa. Samo odpowietrzanie zwykle wymaga zaledwie kilkuset mililitrów oleju napędowego. Do napełnienia układu zasilania w paliwo, filtra paliwa, pompy wtryskowej i przewodów wtryskowych potrzebne są już jednak co najmniej 2 litry paliwa oraz zapas, który w razie nagłej awarii pozwoli na dotarcie do najbliższej stacji paliw. W praktyce oznacza to, że jeżeli w zbiorniku nie ma przynajmniej 5 litrów oleju napędowego, cały trud związany z odpowietrzaniem może okazać się daremny.

REKLAMA

Akcja ratunkowa - Krok po kroku

Zobacz też: Wady i zalety silnika dwusuwowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem jest odszukanie ręcznej pompki paliwa. W niektórych samochodach znajduje się ona przy filtrze paliwa, w innych przy pompie wtryskowej. W jej odnalezieniu na pewno pomoże instrukcja obsługi danego modelu auta. Przy kolejnych czynnościach należy postępować zgodnie z nią. Podczas pompowania paliwa odkręca się kolejne odpowietrzniki i tak długo pompuje, aż będzie się z nich wydobywało paliwo czyste, bez śladów powietrza. Kiedy wszystkie te czynności zostaną wykonane, sprawdza się czy odpowietrzniki zakręcono prawidłowo i czy ręczną pompkę paliwa zabezpieczono zgodnie z instrukcją. Wówczas można spróbować uruchomić silnik. Gdy to się uda, trzeba poczekać chwilę, aż wzrośnie jego temperatura. Jeżeli pracuje równo, będzie to dowód na to, iż wtryskiwacze się odpowietrzyły.

Zobacz też: Jak jeździć dieslem?

Co zrobić, jeśli silnik ciągle nie działa?

Jeżeli nie da się go uruchomić lub jego praca jest niezadowalająca, trzeba odczekać jeszcze kilka chwil, aby powietrze zostało usunięte z wtryskiwaczy. Jeśli mimo to po kilku minutach silnik nadal pracuje nierówno, należy odpowietrzyć wtryskiwacze i przewody wtryskowe. Jest to prosty zabieg. Przy pracującym silniku należy kolejno luzować przewody wtryskowe na wszystkich wtryskiwaczach. Przewody wtryskowe są bardzo podobne do sztywnych przewodów hamulcowych – to metalowe rurki o średnicy kilku milimetrów. Łączą one pompę wtryskową z wtryskiwaczami za pomocą sporej nakrętki. Po jej zluzowaniu powinno wytrysnąć na boki paliwo. Gdy to nie przyniesie pożądanych efektów, należy bardziej zluzować nakrętkę, a następnie z wyczuciem poruszyć przewodem wtryskowym, który być może zakleszczył się na wtryskiwaczu. Po tryśnięciu paliwa spod nakrętki szybko i mocno ją dokręcić, zwracając uwagę, aby nie zgiąć lub nie złamać przewodu wtryskowego.

Zobacz też: Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Jeżeli silnik nie daje się uruchomić, choć powietrze zostało usunięte ze wszystkich odpowietrzników, dalsze czynności wymagają pomocy drugiej osoby. Powinna ona, po upewnieniu się że samochód ma włączony bieg jałowy (N – w przypadku automatycznej skrzyni biegów) i zaciągnięty hamulec ręczny, uruchamiać na kilka sekund rozrusznik. W tym czasie osoba wykonująca odpowietrzanie luzuje nakrętki na wtryskiwaczach, tak jak podczas odpowietrzana przy pracującym silniku.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce zaskoczyć?

Zabieg odpowietrzania wtryskiwaczy jest ostatecznością. Wcześniej warto jeszcze raz powtórzyć wszystkie czynności, aż do dokręcenia ostatniego odpowietrznika. Sprawdzić czy nigdzie nie wycieka paliwo. Może to być powodem ponownego zapowietrzania się układu wtryskowego.

Naprawy przy uruchomionym silniku lub podczas obracania jego wałem za pomocą rozrusznika trzeba wykonywać bardzo ostrożnie, trzymając się jak najdalej od wirujących elementów (kółka pasowe, pasek je napędzający, wentylator chłodnicy itp.). Rękawy należy albo podwinąć, albo podwiązać. Nie wolno pracować w rozpiętym ubraniu! Prace wymagające kontaktu dłoni z paliwem i smarami powinno się wykonywać w ochronnych rękawicach. Trzeba też zadbać, aby tryskające podczas odpowietrzania paliwo nie dostało się do oczu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA