REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla?

Jakubowski Ryszard
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum
Najczęstszym powodem zapowietrzenie układu wtryskowego jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy fot. Archiwum

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzenie układu wtryskowego w silniku wysokoprężnym może wystąpić z kilku powodów. Najczęstszym jest całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy. Dziś podpowiemy zatem jak odpowietrzyć układ wtryskowy w silniku Diesla.

Całkowite opróżnienie zbiornika paliwa podczas jazdy, powoduje zassanie powietrza przez pompę wtryskową. A powietrze zebrane w układzie wtryskowym sprawia, że po napełnieniu zbiornika paliwo nie ma dostępu do wtryskiwaczy. Nie pomoże nawet długotrwałe „męczenie silnika” rozrusznikiem.

REKLAMA

REKLAMA

Innym powodem jest nieszczelność układu paliwowego. Zazwyczaj pojawia się ona w wyniku pęknięcia lub przetarcia się przewodu paliwowego oraz jako rezultat rozszczelnienia się filtra paliwa. Trzecią z najczęstszych przyczyn jest naturalne zapowietrzenie układu podczas wymiany wkładu filtra paliwa albo przy innych pracach związanych z układem wtryskowym. Jeżeli konstrukcja silnika nie przewiduje systemu samoczynnego odpowietrzenia, trzeba przeprowadzić całą operację ręcznie.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Ponieważ w samochodach są stosowane różne rozwiązania tego problemu, poniższe wskazówki siłą rzeczy muszą mieć naturę ogólną. Tak więc, pierwszym krokiem jest ustalenie przyczyny zapowietrzenia i usunięcie jej. W zbiorniku musi znajdować się dostateczna ilość paliwa. Samo odpowietrzanie zwykle wymaga zaledwie kilkuset mililitrów oleju napędowego. Do napełnienia układu zasilania w paliwo, filtra paliwa, pompy wtryskowej i przewodów wtryskowych potrzebne są już jednak co najmniej 2 litry paliwa oraz zapas, który w razie nagłej awarii pozwoli na dotarcie do najbliższej stacji paliw. W praktyce oznacza to, że jeżeli w zbiorniku nie ma przynajmniej 5 litrów oleju napędowego, cały trud związany z odpowietrzaniem może okazać się daremny.

REKLAMA

Akcja ratunkowa - Krok po kroku

Zobacz też: Wady i zalety silnika dwusuwowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem jest odszukanie ręcznej pompki paliwa. W niektórych samochodach znajduje się ona przy filtrze paliwa, w innych przy pompie wtryskowej. W jej odnalezieniu na pewno pomoże instrukcja obsługi danego modelu auta. Przy kolejnych czynnościach należy postępować zgodnie z nią. Podczas pompowania paliwa odkręca się kolejne odpowietrzniki i tak długo pompuje, aż będzie się z nich wydobywało paliwo czyste, bez śladów powietrza. Kiedy wszystkie te czynności zostaną wykonane, sprawdza się czy odpowietrzniki zakręcono prawidłowo i czy ręczną pompkę paliwa zabezpieczono zgodnie z instrukcją. Wówczas można spróbować uruchomić silnik. Gdy to się uda, trzeba poczekać chwilę, aż wzrośnie jego temperatura. Jeżeli pracuje równo, będzie to dowód na to, iż wtryskiwacze się odpowietrzyły.

Zobacz też: Jak jeździć dieslem?

Co zrobić, jeśli silnik ciągle nie działa?

Jeżeli nie da się go uruchomić lub jego praca jest niezadowalająca, trzeba odczekać jeszcze kilka chwil, aby powietrze zostało usunięte z wtryskiwaczy. Jeśli mimo to po kilku minutach silnik nadal pracuje nierówno, należy odpowietrzyć wtryskiwacze i przewody wtryskowe. Jest to prosty zabieg. Przy pracującym silniku należy kolejno luzować przewody wtryskowe na wszystkich wtryskiwaczach. Przewody wtryskowe są bardzo podobne do sztywnych przewodów hamulcowych – to metalowe rurki o średnicy kilku milimetrów. Łączą one pompę wtryskową z wtryskiwaczami za pomocą sporej nakrętki. Po jej zluzowaniu powinno wytrysnąć na boki paliwo. Gdy to nie przyniesie pożądanych efektów, należy bardziej zluzować nakrętkę, a następnie z wyczuciem poruszyć przewodem wtryskowym, który być może zakleszczył się na wtryskiwaczu. Po tryśnięciu paliwa spod nakrętki szybko i mocno ją dokręcić, zwracając uwagę, aby nie zgiąć lub nie złamać przewodu wtryskowego.

Zobacz też: Czy wiesz jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Jeżeli silnik nie daje się uruchomić, choć powietrze zostało usunięte ze wszystkich odpowietrzników, dalsze czynności wymagają pomocy drugiej osoby. Powinna ona, po upewnieniu się że samochód ma włączony bieg jałowy (N – w przypadku automatycznej skrzyni biegów) i zaciągnięty hamulec ręczny, uruchamiać na kilka sekund rozrusznik. W tym czasie osoba wykonująca odpowietrzanie luzuje nakrętki na wtryskiwaczach, tak jak podczas odpowietrzana przy pracującym silniku.

Zobacz również: Jak uruchomić silnik, który nie chce zaskoczyć?

Zabieg odpowietrzania wtryskiwaczy jest ostatecznością. Wcześniej warto jeszcze raz powtórzyć wszystkie czynności, aż do dokręcenia ostatniego odpowietrznika. Sprawdzić czy nigdzie nie wycieka paliwo. Może to być powodem ponownego zapowietrzania się układu wtryskowego.

Naprawy przy uruchomionym silniku lub podczas obracania jego wałem za pomocą rozrusznika trzeba wykonywać bardzo ostrożnie, trzymając się jak najdalej od wirujących elementów (kółka pasowe, pasek je napędzający, wentylator chłodnicy itp.). Rękawy należy albo podwinąć, albo podwiązać. Nie wolno pracować w rozpiętym ubraniu! Prace wymagające kontaktu dłoni z paliwem i smarami powinno się wykonywać w ochronnych rękawicach. Trzeba też zadbać, aby tryskające podczas odpowietrzania paliwo nie dostało się do oczu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA