REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć nocą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyruszanie w podróż
Wyruszanie w podróż "na noc" wmaga zwrócenia uwagi na potencjalne wiążące się z jazdą po zmroku niebezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda nocą jest dobrą alternatywą dla podróżowania w ciągu dnia, zwłaszcza latem gdy pogoda po zmroku jest dobra, a dni są upalne. Jednak wybierając się w nocną trasę trzeba zdać sobie sprawę z kilku niebezpieczeństw, które niesie ze sobą jazda nocą.

REKLAMA

Podczas jazdy nocą, jednym z najgroźniejszych wrogów kierowców jest sen. Dlatego zanim wyruszymy w nocną podróż musimy się przede wszystkim wyspać. Niezbyt dobrym pomysłem jest wyjeżdżanie przed 6 rano. Organizm ludzki wybudzony ze snu przed godziną 6:00 funkcjonuje "na zwolnionych obrotach". Człowiek, który wstał przed świtem ma zaburzoną koncentrację, jest senny i ospały. Lepszym rozwiązaniem jest wyjazd około 22:00 po uprzednim wypoczynku, a w przypadku, gdy poczujemy zmęczenie podczas jazdy najlepiej i najbezpieczniej jest się po prostu zatrzymać i chwilę zdrzemnąć.

REKLAMA

Sen jest naturalnym i najbardziej efektywnym regeneratorem dla człowieka. Picie kawy, wietrzenie wnętrza samochodu to zabiegi, które poprawią koncentrację jedynie chwilowo.
Podczas dłuższej jazdy nocą przyda się radioodtwarzacz. Ale unikajmy odtwarzania płyt z tzw. rytmami do poduszki. Niezbyt dobrze będzie też wpływał na naszą koncentrację popularny wśród polskich kierowców zapach wanilii.

Zobacz także: Jak jeździć podczas mgły?

REKLAMA

Kolejnym problemem podczas jazdy nocą jest ograniczona widoczność. Jadąc nocą należy bardzo uważnie obserwować drogę i pobocza, aby w porę dostrzec niebezpieczeństwo. Podczas jazdy po wąskich, krętych drogach łączących niedalekie wsie, należy zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństwa napotkania na środku drogi pijanych osób. Zwłaszcza na obszarach wiejskich zdarzają się wypadki najechania przez samochód na pijanych śpiących na środku jezdni. Szczególną uwagę na tego typu niespodzianki należy zachować zwłaszcza, gdy podróżujemy w okresie weekendowym. Nie wolno przy tym zakładać, że światło potężnych reflektorów, np ksenonowych, wydobędzie z ciemności wszystko, co się znajduje na drodze i obok niej. Przedmioty o barwie, zbliżonej do czerni, bez elementów jasnych, takie jak np. ubrania pieszych, które pochłaniają znakomicie światło, można zauważyć dopiero z odległości kilkudziesięciu metrów, często zbyt małej na skuteczne hamowanie lub próbę ominięcia.

Wielu kierowców prowadzących auto po zmroku ma problem z oceną odległości od nadjeżdżających z przeciwka pojazdów. Problem staje się istotny w przypadku, gdy mamy zamiar wyprzedzić jakiś pojazd i nie potrafimy ocenić czy zdążymy wykonać manewr wyprzedzania przed zbliżającym się z naprzeciwka pojazdem. W takim przypadku, gdy nie mamy stuprocentowej pewności co do tego, czy możemy bezpiecznie wykonać manewr powinniśmy zaniechać wyprzedzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy też, by przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania upewnić się czy nie poruszamy się po odcinku pełnym wzniesień. Może się bowiem okazać, że nagle wyłonią się przed nami światła wyjeżdżającego zza wzniesienia samochodu. Żeby uniknąć takiej sytuacji warto odczekać dłuższy czas i poobserwować drogę oraz tor jazdy aut zbliżających się z przeciwnego kierunku.

Zobacz także: Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Kluczową sprawą dla bezpieczeństwa jazdy po zmroku jest umiejętność nie skupiania wzroku na reflektorach pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Powinniśmy zawsze spoglądać przed siebie. Kierowanie wzroku na strumień reflektorów powoduje z jednej strony oślepienie z drugiej podświadome kierowanie toru jazdy auta na zbliżający się pojazd.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA