REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć nocą?

Jakubowski Ryszard
Wyruszanie w podróż
Wyruszanie w podróż "na noc" wmaga zwrócenia uwagi na potencjalne wiążące się z jazdą po zmroku niebezpieczeństwa.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda nocą jest dobrą alternatywą dla podróżowania w ciągu dnia, zwłaszcza latem gdy pogoda po zmroku jest dobra, a dni są upalne. Jednak wybierając się w nocną trasę trzeba zdać sobie sprawę z kilku niebezpieczeństw, które niesie ze sobą jazda nocą.

REKLAMA

Podczas jazdy nocą, jednym z najgroźniejszych wrogów kierowców jest sen. Dlatego zanim wyruszymy w nocną podróż musimy się przede wszystkim wyspać. Niezbyt dobrym pomysłem jest wyjeżdżanie przed 6 rano. Organizm ludzki wybudzony ze snu przed godziną 6:00 funkcjonuje "na zwolnionych obrotach". Człowiek, który wstał przed świtem ma zaburzoną koncentrację, jest senny i ospały. Lepszym rozwiązaniem jest wyjazd około 22:00 po uprzednim wypoczynku, a w przypadku, gdy poczujemy zmęczenie podczas jazdy najlepiej i najbezpieczniej jest się po prostu zatrzymać i chwilę zdrzemnąć.

REKLAMA

Sen jest naturalnym i najbardziej efektywnym regeneratorem dla człowieka. Picie kawy, wietrzenie wnętrza samochodu to zabiegi, które poprawią koncentrację jedynie chwilowo.
Podczas dłuższej jazdy nocą przyda się radioodtwarzacz. Ale unikajmy odtwarzania płyt z tzw. rytmami do poduszki. Niezbyt dobrze będzie też wpływał na naszą koncentrację popularny wśród polskich kierowców zapach wanilii.

Zobacz także: Jak jeździć podczas mgły?

REKLAMA

Kolejnym problemem podczas jazdy nocą jest ograniczona widoczność. Jadąc nocą należy bardzo uważnie obserwować drogę i pobocza, aby w porę dostrzec niebezpieczeństwo. Podczas jazdy po wąskich, krętych drogach łączących niedalekie wsie, należy zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństwa napotkania na środku drogi pijanych osób. Zwłaszcza na obszarach wiejskich zdarzają się wypadki najechania przez samochód na pijanych śpiących na środku jezdni. Szczególną uwagę na tego typu niespodzianki należy zachować zwłaszcza, gdy podróżujemy w okresie weekendowym. Nie wolno przy tym zakładać, że światło potężnych reflektorów, np ksenonowych, wydobędzie z ciemności wszystko, co się znajduje na drodze i obok niej. Przedmioty o barwie, zbliżonej do czerni, bez elementów jasnych, takie jak np. ubrania pieszych, które pochłaniają znakomicie światło, można zauważyć dopiero z odległości kilkudziesięciu metrów, często zbyt małej na skuteczne hamowanie lub próbę ominięcia.

Wielu kierowców prowadzących auto po zmroku ma problem z oceną odległości od nadjeżdżających z przeciwka pojazdów. Problem staje się istotny w przypadku, gdy mamy zamiar wyprzedzić jakiś pojazd i nie potrafimy ocenić czy zdążymy wykonać manewr wyprzedzania przed zbliżającym się z naprzeciwka pojazdem. W takim przypadku, gdy nie mamy stuprocentowej pewności co do tego, czy możemy bezpiecznie wykonać manewr powinniśmy zaniechać wyprzedzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy też, by przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania upewnić się czy nie poruszamy się po odcinku pełnym wzniesień. Może się bowiem okazać, że nagle wyłonią się przed nami światła wyjeżdżającego zza wzniesienia samochodu. Żeby uniknąć takiej sytuacji warto odczekać dłuższy czas i poobserwować drogę oraz tor jazdy aut zbliżających się z przeciwnego kierunku.

Zobacz także: Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Kluczową sprawą dla bezpieczeństwa jazdy po zmroku jest umiejętność nie skupiania wzroku na reflektorach pojazdów nadjeżdżających z przeciwnej strony. Powinniśmy zawsze spoglądać przed siebie. Kierowanie wzroku na strumień reflektorów powoduje z jednej strony oślepienie z drugiej podświadome kierowanie toru jazdy auta na zbliżający się pojazd.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA