REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Jakubowski Ryszard
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Z reguły jazda z przyczepą jest znacznie wolniejsza, niż bez niej. Wynika to zarówno z obowiązujących ograniczeń kodeksowych, jak i z możliwości samochodu, uzależnionych od mocy jego silnika, jak i ze względów bezpieczeństwa. Z tego powodu naturalny przepływ powietrza przez radiator chłodnicy jest mniejszy, niż przy jeździe bez przyczepy, a więc chłodzenie silnika jest gorsze niż zwykle. Wentylator najczęściej pracuje z bardzo krótkimi przerwami lub nawet bez przerwy, jeżeli temperatura powietrza zbliża się do 30 stopni Celsjusza lub przekracza tę wartość.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

Problemy z chłodzeniem silnika samochodu, ciągnącego przyczepę nasilają się z chwilą wjechania w tereny górzyste, gdzie na podjazdach konieczna jest redukcja biegów, często do najniższych. Przepływ powietrza przez chłodnicę jest wówczas uzależniony prawie wyłącznie od sprawności wentylatora. Wynika stąd konieczność stałego obserwowania wskaźnika temperatury cieczy, chłodzącej silnik, aby nie dopuścić do jej wrzenia. Równie często należy spoglądać na kontrolkę ciśnienia oleju. Gorący olej jest bardzo rzadki, a przez to jego właściwości smarne są gorsze, niż oleju o normalnej temperaturze pracy. Co gorsza, wydostaje się on łatwiej z układu smarowania przez jego najmniejsze nieszczelności, np przez luzy między panewkami i czopami wału korbowego, a więc w skrajnym wypadku może on docierać do najdalszych punktów smarowania w niedostatecznej ilości.

Aby nie dopuścić do przegrzania silnika, należy przed wjazdem w górzysty teren ochłodzić go podczas dłuższego postoju z podniesioną maską dla ułatwienia odprowadzenia ciepła do atmosfery. Jest to ważne zwłaszcza prze wjechaniem na długie, wielokilometrowe podjazdy, charakterystyczne między innymi dla dróg w Alpach i Pirenejach, choć nie tylko. Sytuację częściowo ratują parkingi, które znajdują się przy niektórych popularniejszych drogach. Gdy jednak ich brak, trzeba pamiętać, że im chłodniejszy silnik przed wjechaniem na długi i stromy podjazd, tym później osiągnie on temperaturę krytyczną. Nie ma w tym wypadku znaczenia nieco mniejsza moc ani podwyższone zużycie paliwa w silniku chłodnym. Już po kilkuset metrach jazdy wszystko wróci do normy.

REKLAMA

Zobacz również: Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przekroczenia przez temperaturę silnika wartości krytycznej lub pojawiające się co jakiś czas ostrzeżenie o za niskim ciśnieniu oleju, należy jak najszybciej przerwać jazdę, wybierając na postój miejsce w miarę poziome, dobrze widoczne, a więc oddalone od zakrętów o co najmniej 100 metrów. Następnie, po zatrzymaniu się podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach co najmniej przez dłuższą chwilę, dla uniknięcia naprężeń termicznych. Pod koła przyczepy trzeba podłożyć kliny lub spore kamienie, kierując się ograniczonym zaufaniem do hamulców postojowych. PO ochłodzeniu silnika do temperatury, kiedy będzie można dotknąć go dłonią, można rozpocząć dalszą jazdę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA