REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Z reguły jazda z przyczepą jest znacznie wolniejsza, niż bez niej. Wynika to zarówno z obowiązujących ograniczeń kodeksowych, jak i z możliwości samochodu, uzależnionych od mocy jego silnika, jak i ze względów bezpieczeństwa. Z tego powodu naturalny przepływ powietrza przez radiator chłodnicy jest mniejszy, niż przy jeździe bez przyczepy, a więc chłodzenie silnika jest gorsze niż zwykle. Wentylator najczęściej pracuje z bardzo krótkimi przerwami lub nawet bez przerwy, jeżeli temperatura powietrza zbliża się do 30 stopni Celsjusza lub przekracza tę wartość.

REKLAMA

Zobacz również: Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

REKLAMA

Problemy z chłodzeniem silnika samochodu, ciągnącego przyczepę nasilają się z chwilą wjechania w tereny górzyste, gdzie na podjazdach konieczna jest redukcja biegów, często do najniższych. Przepływ powietrza przez chłodnicę jest wówczas uzależniony prawie wyłącznie od sprawności wentylatora. Wynika stąd konieczność stałego obserwowania wskaźnika temperatury cieczy, chłodzącej silnik, aby nie dopuścić do jej wrzenia. Równie często należy spoglądać na kontrolkę ciśnienia oleju. Gorący olej jest bardzo rzadki, a przez to jego właściwości smarne są gorsze, niż oleju o normalnej temperaturze pracy. Co gorsza, wydostaje się on łatwiej z układu smarowania przez jego najmniejsze nieszczelności, np przez luzy między panewkami i czopami wału korbowego, a więc w skrajnym wypadku może on docierać do najdalszych punktów smarowania w niedostatecznej ilości.

Aby nie dopuścić do przegrzania silnika, należy przed wjazdem w górzysty teren ochłodzić go podczas dłuższego postoju z podniesioną maską dla ułatwienia odprowadzenia ciepła do atmosfery. Jest to ważne zwłaszcza prze wjechaniem na długie, wielokilometrowe podjazdy, charakterystyczne między innymi dla dróg w Alpach i Pirenejach, choć nie tylko. Sytuację częściowo ratują parkingi, które znajdują się przy niektórych popularniejszych drogach. Gdy jednak ich brak, trzeba pamiętać, że im chłodniejszy silnik przed wjechaniem na długi i stromy podjazd, tym później osiągnie on temperaturę krytyczną. Nie ma w tym wypadku znaczenia nieco mniejsza moc ani podwyższone zużycie paliwa w silniku chłodnym. Już po kilkuset metrach jazdy wszystko wróci do normy.

Zobacz również: Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przekroczenia przez temperaturę silnika wartości krytycznej lub pojawiające się co jakiś czas ostrzeżenie o za niskim ciśnieniu oleju, należy jak najszybciej przerwać jazdę, wybierając na postój miejsce w miarę poziome, dobrze widoczne, a więc oddalone od zakrętów o co najmniej 100 metrów. Następnie, po zatrzymaniu się podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach co najmniej przez dłuższą chwilę, dla uniknięcia naprężeń termicznych. Pod koła przyczepy trzeba podłożyć kliny lub spore kamienie, kierując się ograniczonym zaufaniem do hamulców postojowych. PO ochłodzeniu silnika do temperatury, kiedy będzie można dotknąć go dłonią, można rozpocząć dalszą jazdę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA