REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress
Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Z reguły jazda z przyczepą jest znacznie wolniejsza, niż bez niej. Wynika to zarówno z obowiązujących ograniczeń kodeksowych, jak i z możliwości samochodu, uzależnionych od mocy jego silnika, jak i ze względów bezpieczeństwa. Z tego powodu naturalny przepływ powietrza przez radiator chłodnicy jest mniejszy, niż przy jeździe bez przyczepy, a więc chłodzenie silnika jest gorsze niż zwykle. Wentylator najczęściej pracuje z bardzo krótkimi przerwami lub nawet bez przerwy, jeżeli temperatura powietrza zbliża się do 30 stopni Celsjusza lub przekracza tę wartość.

REKLAMA

Zobacz również: Jak nauczyć się cofania z przyczepą po łuku – ćwiczenia praktyczne

REKLAMA

Problemy z chłodzeniem silnika samochodu, ciągnącego przyczepę nasilają się z chwilą wjechania w tereny górzyste, gdzie na podjazdach konieczna jest redukcja biegów, często do najniższych. Przepływ powietrza przez chłodnicę jest wówczas uzależniony prawie wyłącznie od sprawności wentylatora. Wynika stąd konieczność stałego obserwowania wskaźnika temperatury cieczy, chłodzącej silnik, aby nie dopuścić do jej wrzenia. Równie często należy spoglądać na kontrolkę ciśnienia oleju. Gorący olej jest bardzo rzadki, a przez to jego właściwości smarne są gorsze, niż oleju o normalnej temperaturze pracy. Co gorsza, wydostaje się on łatwiej z układu smarowania przez jego najmniejsze nieszczelności, np przez luzy między panewkami i czopami wału korbowego, a więc w skrajnym wypadku może on docierać do najdalszych punktów smarowania w niedostatecznej ilości.

Aby nie dopuścić do przegrzania silnika, należy przed wjazdem w górzysty teren ochłodzić go podczas dłuższego postoju z podniesioną maską dla ułatwienia odprowadzenia ciepła do atmosfery. Jest to ważne zwłaszcza prze wjechaniem na długie, wielokilometrowe podjazdy, charakterystyczne między innymi dla dróg w Alpach i Pirenejach, choć nie tylko. Sytuację częściowo ratują parkingi, które znajdują się przy niektórych popularniejszych drogach. Gdy jednak ich brak, trzeba pamiętać, że im chłodniejszy silnik przed wjechaniem na długi i stromy podjazd, tym później osiągnie on temperaturę krytyczną. Nie ma w tym wypadku znaczenia nieco mniejsza moc ani podwyższone zużycie paliwa w silniku chłodnym. Już po kilkuset metrach jazdy wszystko wróci do normy.

Zobacz również: Jak holować inny pojazd? Etap 1 – Przygotowanie holowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przekroczenia przez temperaturę silnika wartości krytycznej lub pojawiające się co jakiś czas ostrzeżenie o za niskim ciśnieniu oleju, należy jak najszybciej przerwać jazdę, wybierając na postój miejsce w miarę poziome, dobrze widoczne, a więc oddalone od zakrętów o co najmniej 100 metrów. Następnie, po zatrzymaniu się podnieść maskę i pozostawić silnik pracujący na wolnych obrotach co najmniej przez dłuższą chwilę, dla uniknięcia naprężeń termicznych. Pod koła przyczepy trzeba podłożyć kliny lub spore kamienie, kierując się ograniczonym zaufaniem do hamulców postojowych. PO ochłodzeniu silnika do temperatury, kiedy będzie można dotknąć go dłonią, można rozpocząć dalszą jazdę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA