Jak holować przyczepę? O czym trzeba pamiętać montując hak, ile kosztuje wypożyczenie przyczepy bagażowej?
REKLAMA
REKLAMA
Auto ciągnące niewielką przyczepkę będzie więcej palić - to niestety wada przyczepy. Faktem jest jednak też, że kilkuprocentowy wzrost zużycia paliwa to niewielka cena za podwojenie możliwości przewozowych.
REKLAMA
Przyczepki bywają bardzo różne. Od bardzo małych, przystosowanych do ciągnięcia przez najmniejsze auta, do takich mogących udźwignąć 400 kg albo i jeszcze więcej.
Jeśli nie mamy własnej przyczepki, bez trudu możemy ją wypożyczyć. Żeby jednak móc wykorzystać różne przyczepy do własnych celów, trzeba mieć auto wyposażone w holowniczy hak. Ile to urządzenie kosztuje, co wiąże się z jego montażem i o czym warto wiedzieć holując przyczepy?
Kategoria B wystarczy, ale...
Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, z wyjątkiem autobusu lub motocykla, lub takim pojazdem z przyczepą o masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu.
Warunek - łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu - przyczepa/samochód nie może przekraczać 3,5 tony.
Zobacz też: Jak wjeżdżać na krawężniki?
Jeśli podczas holowania przyczepy powyższe warunki nie są spełnione, trzeba mieć prawo jazdy minimum kategorii B+E.
Ile kosztuje hak?
REKLAMA
Wszystkie nowo zakładane haki mają już zgodnie z obowiązującymi od kilku lat międzynarodowymi wymogami zdejmowany zaczep holowniczy. Najczęściej uchwyt holowniczy z kulą jest przykręcany na dwie śruby. Istnieją też rozwiązania z automatycznym mocowaniem zaczepu holowniczego. Cena haka w standardowym wykonaniu (z zaczepem kulowym przykręcanym w zależności od marki i modelu auta) wynosi od ok. 200 do 800 złotych.
Haki z zaczepem mocowanym automatycznie są droższe i kosztują ok. 600-1000 złotych. W niektórych samochodach montaż haka wymaga jeszcze specjalnego modułu elektronicznego, aby komputer pokładowy nie wykrywał podłączenia przyczepy jako nieprawidłowości w instalacji elektrycznej. Moduł po podłączeniu zgodnie z instrukcją obsługi jest całkowicie bezpieczny dla samochodowej instalacji.
Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?
UWAGA: Po montażu haka trzeba jechać na stację kontroli pojazdów. Tam sprawdzają poprawność montażu i podłączeń elektrycznych. Jeśli wszystko jest w porządku otrzymujemy zaświadczenie, na podstawie którego Wydział Komunikacji w dowodzie rejestracyjnym umieszcza odpowiednią adnotację, że pojazd jest przystosowany do holowania przyczep.
Ile kosztuje wypożyczenie przyczepy?
REKLAMA
Koszt wynajmu przyczepki bagażowej wynosi ok. 25-45 zł za dobę. Przyczepki mogą być odkryte, z plandeką lub ze specjalną pokrywą wykonaną np. z tworzywa sztucznego. Wypożyczenie przyczepy służącej do przewozu samochodów, czyli tzw. lawety, kosztuje od ok. 50 do ok. 100 zł za dobę.
Do sporządzenia umowy wynajmu potrzebny jest dowód osobisty oraz dowód rejestracyjny. Niekiedy firmy wynajmujące przyczepki mogą pobierać tzw. kaucję zwrotną. Za przyczepę bagażową o dopuszczalnej masie całkowitej do 750 kg wynosi ona zwykle 150-200 zł. Kaucja za wynajęcie lawety lub laweto-przyczepy to przeważnie 300-400 zł. Niektóre firmy, gdy wypożyczający nie jest właścicielem pojazdu, żądają kaucji w wysokości 1000 zł.
Przedstartowa lista kontroli
Przede wszystkim sprawdź czy zaczep umocowany na końcu dyszla przyczepki po założeniu na kulę haka i po zwolnieniu zabezpieczenia nie ma nadmiernych luzów, które grożą odłączeniem przyczepki podczas jazdy. (Przed skutkami takiej sytuacji chroni specjalne zabezpieczenie w postaci łańcucha, który mocuje się na odpowiednio ukształtowanym zaczepie przy haku holowniczym w aucie).
Zobacz też: Jak wprowadzić samochód w poślizg – „skandynawskie szarpnięcie”?
Bardzo ważnym zespołem przyczepki są jej światła połączone z instalacją elektryczną samochodu za pomocą specjalnego złącza. Trzeba więc dokładnie sprawdzić, czy włączenie odpowiednich świateł w samochodzie (hamulca, pozycyjnych, kierunkowskazów) powoduje zapalanie tych samych świateł na przyczepce. Nie wolno też zapominać o skontrolowaniu stanu ogumienia przyczepki.
Przyczepka ma swój numer rejestracyjny i dowód rejestracyjny, który trzeba mieć przy sobie, żeby nie było kłopotów podczas kontroli na drodze.
Jazda z przyczepką - o tym musisz pamiętać:
- droga hamowania będzie dłuższa ze względu na dodatkowy holowany ciężar
- wjeżdżając w boczne ciasne uliczki czy bramy wjazdowe należy wziąć poprawkę na tor po którym porusza się przyczepka
- podczas cofania skręt kierownicą np. w lewą stronę powoduje skręt przyczepki w prawo i odwrotnie (manewr cofania warto sobie przećwiczyć na jakimś dużym pustym placu)
- cofać należy powoli. Ruchy kierownicą powinny być płynne - zawsze czekajmy na reakcję przyczepy. Jeśli nadmiernie skręcimy koła i zbyt mocno dodamy gazu, przyczepka ustawi się natychmiast w poprzek toru jazdy i możemy się z nią nawet zderzyć!
REKLAMA
REKLAMA