REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford
Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Przeszkody stałe są najczęściej dość dobrze lub dobrze oznakowane. Przeszkody „doraźne” bywają w ogóle nie oznakowane i dojeżdżający do nich kierowca nie otrzymuje żadnych lub prawie żadnych ostrzeżeń o niebezpieczeństwie.

REKLAMA

REKLAMA

Takimi nieoznakowanymi przeszkodami są, między innymi, uszkodzone pojazdy tuż po awarii, kiedy jeszcze ich kierowcy nie zdążyli wystawić trójkątów ostrzegawczych, albo zapomnieli o tym obowiązku. Są to także pojazdy komunikacji publicznej, stojące na przystankach, ładunki „zgubione” przez przejeżdżające pojazdy, maszyny i urządzenia wykonujące jakieś krótkotrwałe prace na drodze lub tuż przy niej, pojazdy dostarczające towary do sklepów itp. Żadna z tych przeszkód nie jest zazwyczaj dobrze oznakowana; niektóre nie są wcale oznakowane.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Przy omijaniu przeszkód nieruchomych, bez względu na ich rodzaj, należy zachować szczególną ostrożność, tym większą im większa jest taka zawalidroga i im bardziej zasłania widoczność. Jeżeli jest to uszkodzony pojazd, należy liczyć się z tym, że koło niego może pojawić się osoba, zaprzątnięta usuwaniem awarii, która nie zwróci uwagi na jadące tuż obok pojazdy. Dlatego taką przeszkodę należy ZAWSZE omijać szerokim łukiem, większym, niż w przypadku pojazdu jednośladowego. Ponieważ bardzo często nie ma możliwości wcześniejszego stwierdzenia, czy pojazd, tarasujący drogę jest akurat naprawiany, trzeba „w ciemno” przyjąć, że tak jest.

REKLAMA

Jeżeli do ominięcia przeszkody pozostało niewiele miejsca, manewr należy wykonywać z bardzo ograniczoną prędkością. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek, np. uszkodzenia karoserii przez wystające elementy przeszkody, trudne z daleka do zauważenia. Zmniejszenie prędkości pozwoli także na upewnienie się, czy przeszkoda jest rzeczywiście nieruchoma, czy też coś się z nią dzieje, np. jest unoszona przez dźwig.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

Osobnym zagadnieniem jest omijanie miejsc incydentów drogowych, takich jak wypadki lub stłuczki. Jeżeli ruch w ich bezpośrednim sąsiedztwie nie jest kierowany, należy zachować szczególną ostrożność, zredukować prędkość do minimum i zwrócić baczną uwagę na to, czy na jezdni nie ma elementów karoserii rozbitych pojazdów, przedmiotów które mogły z nich wypaść na drogę itp. Jeżeli na drogę wycieka z rozbitych pojazdów paliwo lub olej, nie wolno wjechać w ich plamę. Paliwo może się w każdej chwili zapalić, olej zanieczyści bieżnik opon i znacznie zmniejszy ich przyczepność do czasu, kiedy zostanie z niego usunięty siłą odśrodkową lub piaskiem z pobocza.

Nie wolno zatrzymywać się tuż przy miejscu wypadku. Jeżeli konieczne jest udzielenie pomocy, należy swój pojazd ustawić w bezpiecznym miejscu. Jeżeli trzeba ostrzec innych użytkowników drogi, można swoim pojazdem zatarasować pas, na którym doszło do wypadku lub znajdują się jego ofiary. Trzeba jednak uruchomić światła awaryjne, wystawić w dostatecznej odległości trójkąt ostrzegawczy i wykonać inne czynności, aby zapobiec kolejnym wypadkom, które często się w takich sytuacjach zdarzają.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA