REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Subskrybuj nas na Youtube
Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford
Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Przeszkody stałe są najczęściej dość dobrze lub dobrze oznakowane. Przeszkody „doraźne” bywają w ogóle nie oznakowane i dojeżdżający do nich kierowca nie otrzymuje żadnych lub prawie żadnych ostrzeżeń o niebezpieczeństwie.

REKLAMA

REKLAMA

Takimi nieoznakowanymi przeszkodami są, między innymi, uszkodzone pojazdy tuż po awarii, kiedy jeszcze ich kierowcy nie zdążyli wystawić trójkątów ostrzegawczych, albo zapomnieli o tym obowiązku. Są to także pojazdy komunikacji publicznej, stojące na przystankach, ładunki „zgubione” przez przejeżdżające pojazdy, maszyny i urządzenia wykonujące jakieś krótkotrwałe prace na drodze lub tuż przy niej, pojazdy dostarczające towary do sklepów itp. Żadna z tych przeszkód nie jest zazwyczaj dobrze oznakowana; niektóre nie są wcale oznakowane.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

Przy omijaniu przeszkód nieruchomych, bez względu na ich rodzaj, należy zachować szczególną ostrożność, tym większą im większa jest taka zawalidroga i im bardziej zasłania widoczność. Jeżeli jest to uszkodzony pojazd, należy liczyć się z tym, że koło niego może pojawić się osoba, zaprzątnięta usuwaniem awarii, która nie zwróci uwagi na jadące tuż obok pojazdy. Dlatego taką przeszkodę należy ZAWSZE omijać szerokim łukiem, większym, niż w przypadku pojazdu jednośladowego. Ponieważ bardzo często nie ma możliwości wcześniejszego stwierdzenia, czy pojazd, tarasujący drogę jest akurat naprawiany, trzeba „w ciemno” przyjąć, że tak jest.

REKLAMA

Jeżeli do ominięcia przeszkody pozostało niewiele miejsca, manewr należy wykonywać z bardzo ograniczoną prędkością. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek, np. uszkodzenia karoserii przez wystające elementy przeszkody, trudne z daleka do zauważenia. Zmniejszenie prędkości pozwoli także na upewnienie się, czy przeszkoda jest rzeczywiście nieruchoma, czy też coś się z nią dzieje, np. jest unoszona przez dźwig.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

Osobnym zagadnieniem jest omijanie miejsc incydentów drogowych, takich jak wypadki lub stłuczki. Jeżeli ruch w ich bezpośrednim sąsiedztwie nie jest kierowany, należy zachować szczególną ostrożność, zredukować prędkość do minimum i zwrócić baczną uwagę na to, czy na jezdni nie ma elementów karoserii rozbitych pojazdów, przedmiotów które mogły z nich wypaść na drogę itp. Jeżeli na drogę wycieka z rozbitych pojazdów paliwo lub olej, nie wolno wjechać w ich plamę. Paliwo może się w każdej chwili zapalić, olej zanieczyści bieżnik opon i znacznie zmniejszy ich przyczepność do czasu, kiedy zostanie z niego usunięty siłą odśrodkową lub piaskiem z pobocza.

Nie wolno zatrzymywać się tuż przy miejscu wypadku. Jeżeli konieczne jest udzielenie pomocy, należy swój pojazd ustawić w bezpiecznym miejscu. Jeżeli trzeba ostrzec innych użytkowników drogi, można swoim pojazdem zatarasować pas, na którym doszło do wypadku lub znajdują się jego ofiary. Trzeba jednak uruchomić światła awaryjne, wystawić w dostatecznej odległości trójkąt ostrzegawczy i wykonać inne czynności, aby zapobiec kolejnym wypadkom, które często się w takich sytuacjach zdarzają.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA