REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować?

Jakubowski Ryszard
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, może być zjechanie prawą parą kół na pobocze, poślizg latem na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia itp.

REKLAMA

REKLAMA

Każde ze wspomnianych zdarzeń ma zazwyczaj tragiczny finał. Tylko nieliczni kierowcy potrafią z takich zdarzeń wyjść cało, a jeszcze mniej umie ocalić swoje auto. Na kursach i podczas tzw. jazd doszkalających nikt nie uczy, jak się w takich nieprzewidzianych przypadkach zachować. Niestety, zachowania w większości takich wypadków nie można nauczyć się poprzez ćwiczenia i praktykę, dlatego trzeba przynajmniej poznać teorię, jak się zachować i co zrobić, aby zminimalizować skutki zdarzenia albo – mu zapobiec, o ile to możliwe.

Zobacz również:Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Jeżeli jezdnia jest sucha, bardzo łatwo odróżnić rozlany na drodze olej od kałuży wody. Olej jest ciemniejszy, wydaje się być prawie czarny. Krawędzie tworzonej przez niego kałuży są bardziej wyraźne, niż w przypadku wody. Jeżeli wjechały w niego inne pojazdy, to pozostawione przez nie ślady na jezdni bardzo różnią się od śladów wodnych. Są ciemniejsze, można je porównać do śladów wałka malarskiego z naniesionym wzorem bieżnika opony. Wokół kałuży oleju nie widać śladów rozbryzgów ponieważ olej ma znacznie większą przyczepność do nawierzchni i kół, niż woda. Wyprowadzanie z poślizgu, w jaki w takich okolicznościach może wpaść auto, jest identyczne, jak w przypadku poślizgu na lodzie.

REKLAMA

W przypadku zjechania prawymi kołami na miękkie pobocze należy za wszelką cenę nie dopuścić do wyrwania kierownicy z rąk. Siła, jaka oddziałuje na koła samochodu jest najczęściej tak duża, że nie jest w stanie przeciwstawić się jej nawet najlepszy system wspomagania układu kierowniczego. Nie można przy tym dążyć za wszelką cenę do jak najszybszego powrotu na jezdnię przez silne i gwałtowne skręcenie kół w jej kierunku. Trzeba przede wszystkim szybko zmniejszyć prędkość, ale nie można gwałtownie hamować, ponieważ przyczepność kół do pobocza i do jedni jest inna, a różnica może być bardzo duża, co może spowodować w skrajnym przypadku gwałtowny skręt auta i przewrócenie się go na dach. Po opanowaniu sytuacji i wyrównaniu toru jazdy, co musi trwać niewielki ułamek sekundy, można podjąć ostrożną próbę powrotu na jezdnię. Będzie to tym łatwiejsze, im mniejsza jest różnica poziomów pomiędzy jezdnią i poboczem. Trzeba pamiętać, że pojazd nie będzie reagował dokładnie tak, jak wtedy, gdy wszystkie koła znajdują się na twardej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Jak jeździć nocą?

Podobnie postępuje się w przypadku wystrzału opony. Po pierwsze nie wolno pozwolić na wyrwanie kierownicy z rąk. Po drugie – nie wolno wykonywać nią gwałtownych ruchów ani nie wolno gwałtownie hamować, aby nie zerwać uszkodzonej opony z felgi. Trzeba starać się utrzymać jak najdłużej samochód na jezdni i w tym czasie z dużym wyczuciem zmniejszać prędkość. Przy „wystrzale” przedniej opony dobrym sposobem jest użycie hamulca ręcznego zamiast zasadniczego, pod warunkiem że nie doprowadzi to do zablokowania tylnych kół. Hamulec ręczny działa w większości aut tylko na tylne koła, przez co nie obciążymy dodatkowo przedniej osi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA