REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować?

Jakubowski Ryszard
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, może być zjechanie prawą parą kół na pobocze, poślizg latem na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia itp.

REKLAMA

REKLAMA

Każde ze wspomnianych zdarzeń ma zazwyczaj tragiczny finał. Tylko nieliczni kierowcy potrafią z takich zdarzeń wyjść cało, a jeszcze mniej umie ocalić swoje auto. Na kursach i podczas tzw. jazd doszkalających nikt nie uczy, jak się w takich nieprzewidzianych przypadkach zachować. Niestety, zachowania w większości takich wypadków nie można nauczyć się poprzez ćwiczenia i praktykę, dlatego trzeba przynajmniej poznać teorię, jak się zachować i co zrobić, aby zminimalizować skutki zdarzenia albo – mu zapobiec, o ile to możliwe.

Zobacz również:Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Jeżeli jezdnia jest sucha, bardzo łatwo odróżnić rozlany na drodze olej od kałuży wody. Olej jest ciemniejszy, wydaje się być prawie czarny. Krawędzie tworzonej przez niego kałuży są bardziej wyraźne, niż w przypadku wody. Jeżeli wjechały w niego inne pojazdy, to pozostawione przez nie ślady na jezdni bardzo różnią się od śladów wodnych. Są ciemniejsze, można je porównać do śladów wałka malarskiego z naniesionym wzorem bieżnika opony. Wokół kałuży oleju nie widać śladów rozbryzgów ponieważ olej ma znacznie większą przyczepność do nawierzchni i kół, niż woda. Wyprowadzanie z poślizgu, w jaki w takich okolicznościach może wpaść auto, jest identyczne, jak w przypadku poślizgu na lodzie.

REKLAMA

W przypadku zjechania prawymi kołami na miękkie pobocze należy za wszelką cenę nie dopuścić do wyrwania kierownicy z rąk. Siła, jaka oddziałuje na koła samochodu jest najczęściej tak duża, że nie jest w stanie przeciwstawić się jej nawet najlepszy system wspomagania układu kierowniczego. Nie można przy tym dążyć za wszelką cenę do jak najszybszego powrotu na jezdnię przez silne i gwałtowne skręcenie kół w jej kierunku. Trzeba przede wszystkim szybko zmniejszyć prędkość, ale nie można gwałtownie hamować, ponieważ przyczepność kół do pobocza i do jedni jest inna, a różnica może być bardzo duża, co może spowodować w skrajnym przypadku gwałtowny skręt auta i przewrócenie się go na dach. Po opanowaniu sytuacji i wyrównaniu toru jazdy, co musi trwać niewielki ułamek sekundy, można podjąć ostrożną próbę powrotu na jezdnię. Będzie to tym łatwiejsze, im mniejsza jest różnica poziomów pomiędzy jezdnią i poboczem. Trzeba pamiętać, że pojazd nie będzie reagował dokładnie tak, jak wtedy, gdy wszystkie koła znajdują się na twardej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Jak jeździć nocą?

Podobnie postępuje się w przypadku wystrzału opony. Po pierwsze nie wolno pozwolić na wyrwanie kierownicy z rąk. Po drugie – nie wolno wykonywać nią gwałtownych ruchów ani nie wolno gwałtownie hamować, aby nie zerwać uszkodzonej opony z felgi. Trzeba starać się utrzymać jak najdłużej samochód na jezdni i w tym czasie z dużym wyczuciem zmniejszać prędkość. Przy „wystrzale” przedniej opony dobrym sposobem jest użycie hamulca ręcznego zamiast zasadniczego, pod warunkiem że nie doprowadzi to do zablokowania tylnych kół. Hamulec ręczny działa w większości aut tylko na tylne koła, przez co nie obciążymy dodatkowo przedniej osi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA