REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress
Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, może być zjechanie prawą parą kół na pobocze, poślizg latem na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia itp.

REKLAMA

REKLAMA

Każde ze wspomnianych zdarzeń ma zazwyczaj tragiczny finał. Tylko nieliczni kierowcy potrafią z takich zdarzeń wyjść cało, a jeszcze mniej umie ocalić swoje auto. Na kursach i podczas tzw. jazd doszkalających nikt nie uczy, jak się w takich nieprzewidzianych przypadkach zachować. Niestety, zachowania w większości takich wypadków nie można nauczyć się poprzez ćwiczenia i praktykę, dlatego trzeba przynajmniej poznać teorię, jak się zachować i co zrobić, aby zminimalizować skutki zdarzenia albo – mu zapobiec, o ile to możliwe.

Zobacz również:Jak rozpoznać usterki w zawieszeniu?

Jeżeli jezdnia jest sucha, bardzo łatwo odróżnić rozlany na drodze olej od kałuży wody. Olej jest ciemniejszy, wydaje się być prawie czarny. Krawędzie tworzonej przez niego kałuży są bardziej wyraźne, niż w przypadku wody. Jeżeli wjechały w niego inne pojazdy, to pozostawione przez nie ślady na jezdni bardzo różnią się od śladów wodnych. Są ciemniejsze, można je porównać do śladów wałka malarskiego z naniesionym wzorem bieżnika opony. Wokół kałuży oleju nie widać śladów rozbryzgów ponieważ olej ma znacznie większą przyczepność do nawierzchni i kół, niż woda. Wyprowadzanie z poślizgu, w jaki w takich okolicznościach może wpaść auto, jest identyczne, jak w przypadku poślizgu na lodzie.

REKLAMA

W przypadku zjechania prawymi kołami na miękkie pobocze należy za wszelką cenę nie dopuścić do wyrwania kierownicy z rąk. Siła, jaka oddziałuje na koła samochodu jest najczęściej tak duża, że nie jest w stanie przeciwstawić się jej nawet najlepszy system wspomagania układu kierowniczego. Nie można przy tym dążyć za wszelką cenę do jak najszybszego powrotu na jezdnię przez silne i gwałtowne skręcenie kół w jej kierunku. Trzeba przede wszystkim szybko zmniejszyć prędkość, ale nie można gwałtownie hamować, ponieważ przyczepność kół do pobocza i do jedni jest inna, a różnica może być bardzo duża, co może spowodować w skrajnym przypadku gwałtowny skręt auta i przewrócenie się go na dach. Po opanowaniu sytuacji i wyrównaniu toru jazdy, co musi trwać niewielki ułamek sekundy, można podjąć ostrożną próbę powrotu na jezdnię. Będzie to tym łatwiejsze, im mniejsza jest różnica poziomów pomiędzy jezdnią i poboczem. Trzeba pamiętać, że pojazd nie będzie reagował dokładnie tak, jak wtedy, gdy wszystkie koła znajdują się na twardej nawierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Jak jeździć nocą?

Podobnie postępuje się w przypadku wystrzału opony. Po pierwsze nie wolno pozwolić na wyrwanie kierownicy z rąk. Po drugie – nie wolno wykonywać nią gwałtownych ruchów ani nie wolno gwałtownie hamować, aby nie zerwać uszkodzonej opony z felgi. Trzeba starać się utrzymać jak najdłużej samochód na jezdni i w tym czasie z dużym wyczuciem zmniejszać prędkość. Przy „wystrzale” przedniej opony dobrym sposobem jest użycie hamulca ręcznego zamiast zasadniczego, pod warunkiem że nie doprowadzi to do zablokowania tylnych kół. Hamulec ręczny działa w większości aut tylko na tylne koła, przez co nie obciążymy dodatkowo przedniej osi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA