REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać w górach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości Fot. Porsche
Wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości Fot. Porsche

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie manewry na górskich drogach są wielokrotnie trudniejsze, niż w terenie płaskim. Do skrajnie trudnych należy wyprzedzanie innych aut w górach, zwłaszcza na podjazdach lub na drogach o licznych zakrętach.

Po górskich drogach snuje się wiele pojazdów o stosunkowo słabych silnikach, których kierowcy na podjazdach muszą redukować biegi, często do najniższych. Ich prędkość wynosi wówczas kilka do kilkunastu kilometrów na godzinę. Ich wyprzedzenie, z uwagi na to, że odległości pomiędzy zakrętami na takiej drodze są niewielkie, jest niemal niemożliwe. Często dodatkowo jest to zakazane dzięki pojedynczej lub podwójnej linii ciągłej rozdzielającej kierunki ruchu.

REKLAMA

Jeszcze większym problemem jest wyprzedzanie pojazdów, które są w stanie rozwijać na płaskich odcinkach drogi duże prędkości, natomiast mają problemy z podjazdami, gdzie zwalniają do 40-50 km/godz. i skutecznie blokują drogę tym, którzy mogą jechać znacznie szybciej.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

REKLAMA

Aby wyprzedzić „zawalidrogi” w górach, należy do perfekcji opanować ocenę odległości w kontekście walorów swojego pojazdu. Mówiąc inaczej: trzeba znać długość drogi wyprzedzania przy danej różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego na drodze o określonym nastromieniu. Nie można się tego nauczyć z książek, nie ma też żadnych tabelek, ponieważ nie ma dwóch jednakowych sytuacji. Liczy się więc jedynie wieloletnia praktyka. Bez niej można jedynie liczyć na łut szczęścia.

Najważniejsze jest duże przyspieszenie w chwili rozpoczęcia wyprzedzania i uzyskanie maksymalnej możliwej w danych warunkach prędkości najpóźniej z chwilą znalezienia się na pasie, przeznaczonym dla ruchu z przeciwnego kierunku. A więc wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości. Niebezpiecznym błędem jest jazda kilka metrów za pojazdem wyprzedzanym w oczekiwaniu na dogodny moment. Odległość ta powinna wynosić co najmniej kilkanaście metrów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po ocenieniu, że jest możliwe wyprzedzanie, należy gwałtownie przyspieszyć, co zwykle wymaga redukcji biegów (skrzynia automatyczna wykona to sama), i przynajmniej częściowo zjechać na sąsiedni pas ruchu, aby mieć lepszą widoczność drogi przed pojazdem wyprzedzanym. Trzeba jednocześnie upewnić się, że nikt nie próbuje w tym samym czasie wyprzedzić naszego auta.

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Ta technika co prawda jest niemile widziana przez niektórych kierowców z uwagi na chwilowe blokowanie dwóch pasów ruchu, ale pozwala na powrót na swój pas, gdy nagle pojawi się pojazd, nadjeżdżający z przeciwka, który uniemożliwi bezpieczne wyprzedzanie. Zbyt wczesne zjechanie na lewy pas najczęściej kończy się zajęciem naszego dotychczasowego miejsca za samochodem wyprzedzanym przez auto, nadjeżdżające z tyłu i wówczas bezpieczny powrót na swój pas może być bardzo trudny lub nawet niemożliwy bez kolizji z tym autem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA