REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać w górach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości Fot. Porsche
Wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości Fot. Porsche

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie manewry na górskich drogach są wielokrotnie trudniejsze, niż w terenie płaskim. Do skrajnie trudnych należy wyprzedzanie innych aut w górach, zwłaszcza na podjazdach lub na drogach o licznych zakrętach.

Po górskich drogach snuje się wiele pojazdów o stosunkowo słabych silnikach, których kierowcy na podjazdach muszą redukować biegi, często do najniższych. Ich prędkość wynosi wówczas kilka do kilkunastu kilometrów na godzinę. Ich wyprzedzenie, z uwagi na to, że odległości pomiędzy zakrętami na takiej drodze są niewielkie, jest niemal niemożliwe. Często dodatkowo jest to zakazane dzięki pojedynczej lub podwójnej linii ciągłej rozdzielającej kierunki ruchu.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze większym problemem jest wyprzedzanie pojazdów, które są w stanie rozwijać na płaskich odcinkach drogi duże prędkości, natomiast mają problemy z podjazdami, gdzie zwalniają do 40-50 km/godz. i skutecznie blokują drogę tym, którzy mogą jechać znacznie szybciej.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Aby wyprzedzić „zawalidrogi” w górach, należy do perfekcji opanować ocenę odległości w kontekście walorów swojego pojazdu. Mówiąc inaczej: trzeba znać długość drogi wyprzedzania przy danej różnicy prędkości pojazdu wyprzedzanego i wyprzedzającego na drodze o określonym nastromieniu. Nie można się tego nauczyć z książek, nie ma też żadnych tabelek, ponieważ nie ma dwóch jednakowych sytuacji. Liczy się więc jedynie wieloletnia praktyka. Bez niej można jedynie liczyć na łut szczęścia.

REKLAMA

Najważniejsze jest duże przyspieszenie w chwili rozpoczęcia wyprzedzania i uzyskanie maksymalnej możliwej w danych warunkach prędkości najpóźniej z chwilą znalezienia się na pasie, przeznaczonym dla ruchu z przeciwnego kierunku. A więc wyprzedzanie należy rozpocząć dostatecznie daleko od pojazdu wyprzedzanego, aby mieć możliwość rozpędzenia się do pożądanej prędkości. Niebezpiecznym błędem jest jazda kilka metrów za pojazdem wyprzedzanym w oczekiwaniu na dogodny moment. Odległość ta powinna wynosić co najmniej kilkanaście metrów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po ocenieniu, że jest możliwe wyprzedzanie, należy gwałtownie przyspieszyć, co zwykle wymaga redukcji biegów (skrzynia automatyczna wykona to sama), i przynajmniej częściowo zjechać na sąsiedni pas ruchu, aby mieć lepszą widoczność drogi przed pojazdem wyprzedzanym. Trzeba jednocześnie upewnić się, że nikt nie próbuje w tym samym czasie wyprzedzić naszego auta.

Zobacz też: Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Ta technika co prawda jest niemile widziana przez niektórych kierowców z uwagi na chwilowe blokowanie dwóch pasów ruchu, ale pozwala na powrót na swój pas, gdy nagle pojawi się pojazd, nadjeżdżający z przeciwka, który uniemożliwi bezpieczne wyprzedzanie. Zbyt wczesne zjechanie na lewy pas najczęściej kończy się zajęciem naszego dotychczasowego miejsca za samochodem wyprzedzanym przez auto, nadjeżdżające z tyłu i wówczas bezpieczny powrót na swój pas może być bardzo trudny lub nawet niemożliwy bez kolizji z tym autem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA