REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce?

Jakubowski Ryszard
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na kursach dla kierowców czasem można usłyszeć o tzw. zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg. Wynika z niej prawda, bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: „Ufaj innym tylko w nielicznych przypadkach”.

Obowiązujący od wielu lat system szkolenia i egzaminowania kierowców powoduje, że ogromna większość z nich uczy się zasad ruchu drogowego całkowicie bezmyślnie. Mamy więc na naszych drogach miliony kierowców znających jedynie kilka najważniejszych i oczywistych przepisów, za to często nieświadomych istnienia innych, normujących rzadziej w życiu spotykane sytuacje. Mamy także takich, którzy hołdują zasadzie, zapożyczonej od kryminalistów: „Prawo jest po to, aby je omijać”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również:Czy szybki samochód może być bezpieczny?

Wiedza o tym, że inni kierowcy mogą nie znać lub celowo nie stosować się do sporej części przepisów, pozwala na podejmowanie odpowiednich kroków dla zapewnienia sobie i swojemu pojazdowi maksimum bezpieczeństwa. Należy więc przed ruszeniem w każdą, nawet bardzo krótką trasę założyć, że przynajmniej co drugi kierowca nie powinien nigdy zasiadać za kierownicą. Oznacza to, że trzeba usuwać się im z drogi, trzymać od nich jak najdalej i w żadnym wypadku nie egzekwować swoich praw na siłę, o ile może to wiązać się z zaistnieniem sytuacji konfliktowej, niezrozumiałej dla pirata drogowego.

Przed wielu laty dobrzy, zawodowi kierowcy powtarzali do znudzenia młodszym kierowcom rzekomą treść epitafium na jednym z nagrobków „Tu spoczywa kierowca, który miał pierwszeństwo przejazdu i chciał z niego skorzystać”. Słowa te powinien zapamiętać każdy bez wyjątku kierowca jako nieco makabryczną postać zasady ograniczonego zaufania do innych użytkowników drogi.

REKLAMA

Brak zaufania do innych nie może jednak przybierać postaci karykaturalnej. Zakładając, ze każdy bez wyjątku kierowca dybie na całość naszego pojazdu i na nasze zdrowie należałoby w ogóle nie wyjeżdżać z podwórka lub garażu. Jeżdżąc, trzeba opanować niełatwą sztukę znajdowania optymalnego wyjścia z każdej sytuacji, jaka może mieć miejsce na drodze. Tak więc gdy drogą podporządkowaną zbliża się szybko do skrzyżowania inny pojazd, lepiej dać mu możliwość swobodnego przejechania niż oczekiwać, że w ostatniej chwili jego kierowca oprzytomnieje i zahamuje. Podobnie jest w sytuacji, w której zapala się nam zielone światło. Należy upewnić się, czy z prostopadłej drogi nie wyjeżdża właśnie ktoś, kto zignorował czerwony sygnalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Na skrzyżowaniu z ruchem kierowanym należy odczekać, aż zjadą z niego ci, którzy nie odróżniają światła czerwonego od zielonego. Nie wolno zakładać, że po zapaleniu się światła żółtego pojazdy zahamują i zatrzymają się. Na 1000 kierowców aż 999 wbrew obowiązującemu prawu przyspieszy, zamiast hamować. Takich typowych dla polskich dróg przykładów bezmyślnego tworzenia sytuacji niebezpiecznych są setki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA