REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce?

Jakubowski Ryszard
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na kursach dla kierowców czasem można usłyszeć o tzw. zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg. Wynika z niej prawda, bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: „Ufaj innym tylko w nielicznych przypadkach”.

Obowiązujący od wielu lat system szkolenia i egzaminowania kierowców powoduje, że ogromna większość z nich uczy się zasad ruchu drogowego całkowicie bezmyślnie. Mamy więc na naszych drogach miliony kierowców znających jedynie kilka najważniejszych i oczywistych przepisów, za to często nieświadomych istnienia innych, normujących rzadziej w życiu spotykane sytuacje. Mamy także takich, którzy hołdują zasadzie, zapożyczonej od kryminalistów: „Prawo jest po to, aby je omijać”.

REKLAMA

Zobacz również:Czy szybki samochód może być bezpieczny?

REKLAMA

Wiedza o tym, że inni kierowcy mogą nie znać lub celowo nie stosować się do sporej części przepisów, pozwala na podejmowanie odpowiednich kroków dla zapewnienia sobie i swojemu pojazdowi maksimum bezpieczeństwa. Należy więc przed ruszeniem w każdą, nawet bardzo krótką trasę założyć, że przynajmniej co drugi kierowca nie powinien nigdy zasiadać za kierownicą. Oznacza to, że trzeba usuwać się im z drogi, trzymać od nich jak najdalej i w żadnym wypadku nie egzekwować swoich praw na siłę, o ile może to wiązać się z zaistnieniem sytuacji konfliktowej, niezrozumiałej dla pirata drogowego.

Przed wielu laty dobrzy, zawodowi kierowcy powtarzali do znudzenia młodszym kierowcom rzekomą treść epitafium na jednym z nagrobków „Tu spoczywa kierowca, który miał pierwszeństwo przejazdu i chciał z niego skorzystać”. Słowa te powinien zapamiętać każdy bez wyjątku kierowca jako nieco makabryczną postać zasady ograniczonego zaufania do innych użytkowników drogi.

Brak zaufania do innych nie może jednak przybierać postaci karykaturalnej. Zakładając, ze każdy bez wyjątku kierowca dybie na całość naszego pojazdu i na nasze zdrowie należałoby w ogóle nie wyjeżdżać z podwórka lub garażu. Jeżdżąc, trzeba opanować niełatwą sztukę znajdowania optymalnego wyjścia z każdej sytuacji, jaka może mieć miejsce na drodze. Tak więc gdy drogą podporządkowaną zbliża się szybko do skrzyżowania inny pojazd, lepiej dać mu możliwość swobodnego przejechania niż oczekiwać, że w ostatniej chwili jego kierowca oprzytomnieje i zahamuje. Podobnie jest w sytuacji, w której zapala się nam zielone światło. Należy upewnić się, czy z prostopadłej drogi nie wyjeżdża właśnie ktoś, kto zignorował czerwony sygnalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Na skrzyżowaniu z ruchem kierowanym należy odczekać, aż zjadą z niego ci, którzy nie odróżniają światła czerwonego od zielonego. Nie wolno zakładać, że po zapaleniu się światła żółtego pojazdy zahamują i zatrzymają się. Na 1000 kierowców aż 999 wbrew obowiązującemu prawu przyspieszy, zamiast hamować. Takich typowych dla polskich dróg przykładów bezmyślnego tworzenia sytuacji niebezpiecznych są setki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA