REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia
Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na kursach dla kierowców czasem można usłyszeć o tzw. zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg. Wynika z niej prawda, bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: „Ufaj innym tylko w nielicznych przypadkach”.

Obowiązujący od wielu lat system szkolenia i egzaminowania kierowców powoduje, że ogromna większość z nich uczy się zasad ruchu drogowego całkowicie bezmyślnie. Mamy więc na naszych drogach miliony kierowców znających jedynie kilka najważniejszych i oczywistych przepisów, za to często nieświadomych istnienia innych, normujących rzadziej w życiu spotykane sytuacje. Mamy także takich, którzy hołdują zasadzie, zapożyczonej od kryminalistów: „Prawo jest po to, aby je omijać”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również:Czy szybki samochód może być bezpieczny?

Wiedza o tym, że inni kierowcy mogą nie znać lub celowo nie stosować się do sporej części przepisów, pozwala na podejmowanie odpowiednich kroków dla zapewnienia sobie i swojemu pojazdowi maksimum bezpieczeństwa. Należy więc przed ruszeniem w każdą, nawet bardzo krótką trasę założyć, że przynajmniej co drugi kierowca nie powinien nigdy zasiadać za kierownicą. Oznacza to, że trzeba usuwać się im z drogi, trzymać od nich jak najdalej i w żadnym wypadku nie egzekwować swoich praw na siłę, o ile może to wiązać się z zaistnieniem sytuacji konfliktowej, niezrozumiałej dla pirata drogowego.

Przed wielu laty dobrzy, zawodowi kierowcy powtarzali do znudzenia młodszym kierowcom rzekomą treść epitafium na jednym z nagrobków „Tu spoczywa kierowca, który miał pierwszeństwo przejazdu i chciał z niego skorzystać”. Słowa te powinien zapamiętać każdy bez wyjątku kierowca jako nieco makabryczną postać zasady ograniczonego zaufania do innych użytkowników drogi.

REKLAMA

Brak zaufania do innych nie może jednak przybierać postaci karykaturalnej. Zakładając, ze każdy bez wyjątku kierowca dybie na całość naszego pojazdu i na nasze zdrowie należałoby w ogóle nie wyjeżdżać z podwórka lub garażu. Jeżdżąc, trzeba opanować niełatwą sztukę znajdowania optymalnego wyjścia z każdej sytuacji, jaka może mieć miejsce na drodze. Tak więc gdy drogą podporządkowaną zbliża się szybko do skrzyżowania inny pojazd, lepiej dać mu możliwość swobodnego przejechania niż oczekiwać, że w ostatniej chwili jego kierowca oprzytomnieje i zahamuje. Podobnie jest w sytuacji, w której zapala się nam zielone światło. Należy upewnić się, czy z prostopadłej drogi nie wyjeżdża właśnie ktoś, kto zignorował czerwony sygnalizator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również:Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Na skrzyżowaniu z ruchem kierowanym należy odczekać, aż zjadą z niego ci, którzy nie odróżniają światła czerwonego od zielonego. Nie wolno zakładać, że po zapaleniu się światła żółtego pojazdy zahamują i zatrzymają się. Na 1000 kierowców aż 999 wbrew obowiązującemu prawu przyspieszy, zamiast hamować. Takich typowych dla polskich dróg przykładów bezmyślnego tworzenia sytuacji niebezpiecznych są setki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA