REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przekroczenie prędkości: główny grzech polskich kierowców

Przekroczenie prędkości: główny grzech polskich kierowców Fot. Fotolia
Przekroczenie prędkości: główny grzech polskich kierowców Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przekraczanie dozwolonej prędkości jest wśród polskich kierowców nagminne. Policja traktuje ten rodzaj wykroczenia bezlitośnie: jeśli przekroczyłeś prędkość, zapłacisz mandat i otrzymasz punkty karne. Nie jest to jednak jedyny "grzech".

"Najczęściej łamiemy ograniczenie prędkości" - przyznają respondenci sondażu auto.dziennik.pl i ProfiAuto.pl… Z odpowiedzią polskich kierowców pokrywają się statystyki policji...

REKLAMA

"Nie znam kierowcy, któremu udałoby się jeździć nie łamiąc przepisów ruchu drogowego. Niestety na to nie ma siły. Wygląda jednak na to, że aż 20 proc. z nich nie zdaje sobie z tego sprawy" - mówi Witold Rogowski z sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl, komentując wyniki sondażu przeprowadzonego wspólnie z serwisem auto.dziennik.pl.

Zobacz też: Michael Schumacher czy Jaś Fasola: jakim jesteś kierowcą?

Respondenci sondażu - polscy kierowcy przyznali się, że najczęściej łamią ograniczenie prędkości na terenie zabudowanym do 50 km/h (63,1 proc. głosów) i nakaz zatrzymania się przed skrętem na zielonej strzałce (11,2 proc.).

Kierowcy deklarują, że rzadziej zdarza się im nie przepuszczać pieszych czekających przed przejściem (3,6 proc. odpowiedzi) i autobusu wyjeżdżającego z przystanku (2,1 proc.). 20 proc. respondentów wybrało odpowiedź: "Zawsze jeżdżę przepisowo".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyzwolenie na piractwo?

Zdaniem ekspertów motoryzacji skłonność polskich kierowców do szarżowania wynika przede wszystkim ze społecznego przyzwolenia na łamanie ograniczeń prędkości.

"Nikt z nas nie dzwoni na policję widząc pędzący przez miasto samochód, a np. w Szwajcarii takie zachowanie jest dość powszechne. O wiele za mało jest też kontroli drogowych (jak np. fotoradary) w miastach" - mówi Rogowski. "Często też słyszę tłumaczenia kierowców typu <jadę szybciej bo nie czuję w aucie prędkości>. No cóż, rzeczywiście trzeba się bardzo kontrolować, aby utrzymać prędkość 50km/h, zwłaszcza gdy inne auta regularnie nas wyprzedzają, ale oczywiście się da" - dodaje.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze błędy podczas hamowania?

REKLAMA

Z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że średnia prędkość w miastach w Polsce wynosi 65 km/h, a w mniejszych miejscowościach nawet 76 km/h. Tymczasem skutki przekroczenia jazdy nawet o 10-15 km/h (a przez to wydłużenie drogi hamowania) mogą być tragiczne. Ofiarami wypadków w miastach są przede wszystkim piesi i rowerzyści, którzy mają małą szansę wyjścia bez szwanku ze zderzenia z samochodem. Im większą prędkością jedziemy, tym nasza droga hamowania jest dłuższa, oraz tym samym mamy mniej czasu na jakąkolwiek reakcję.

Kolejnym "grzechem", do którego przyznało się 11 procent ankietowanych, jest nierespektowanie nakazu zatrzymania się przed skrętem w prawo na zielonej strzałce. Zdaniem ekspertów ten problem może mieć podłoże historyczne: kiedyś zatrzymanie się nie było obowiązkowe, działa więc siła przyzwyczajenia.

"Ostatnio w Poznaniu widziałem pod zieloną strzałką tabliczkę z informacją, że trzeba się zatrzymać, w przeciwnym razie grozi mandat wysokości 100 zł oraz samochód nauki jazdy z naklejką "zatrzymuję się na zielonej strzałce". Moim zdaniem to świetny pomysł. Skoro kierowcy uważają ten przepis za mało istotny, trzeba o nim przypominać" - mówi Rogowski.

Pieszy jak barierka

Zdaniem Doroty Paluch z sieci ProfiAuto.pl polscy kierowcy zdecydowanie częściej niż deklarują w sondażu bagatelizują obowiązek przepuszczania pieszych na drodze.

"W tej kwestii polscy kierowcy nie są w ogóle wyrozumiali. Stojący na chodniku pieszy to dla większości niemal element infrastruktury drogi. Dla porównania w Niemczech kierowcy mają bezwzględny obowiązek przepuszczania pieszych i rowerzystów (grozi za to wysoki mandat) i naprawdę stosują się do tej zasady" - mówi Dorota Paluch.

Dodaje, że więcej kultury powinniśmy wykazywać także w kwestii wpuszczania autobusu wyjeżdżającego z przystanku.

REKLAMA

Na pytanie co powinno się zmienić w mentalności polskich kierowców jeśli chodzi o podejście do przepisów ruchu drogowego Witold Rogowski odpowiada: "Oj dużo! Po pierwsze przestańmy się spieszyć. Bardzo brakuje nam pokory i chyba nie wszyscy mają świadomość skutków wypadku drogowego. Bądźmy bardziej tolerancyjni i wyrozumiali na drodze zarówno wobec kierowców innych samochodów jak i innych użytkowników dróg (motocykliści, rowerzyści, piesi)."

Wśród innych najczęściej popełnianych wykroczeń polskich kierowców eksperci i policjanci wymieniają:
- wyprzedzanie "na trzeciego",
- wymuszanie pierwszeństwa przejazdu,
- zajmowanie miejsca parkingowego przeznaczonego dla niepełnosprawnych lub matki z dzieckiem,
- łamanie zakazu rozmawiania przez telefon podczas jazdy,
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych,
- ignorowanie zmiany świateł z żółtego na czerwone,
- jazda samochodem bez sprawnych świateł.

Źródło: auto.dziennik.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA