REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić stan punktów karnych na koncie? Czy policja zawsze wie ile punktów mamy na koncie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Jak sprawdzić stan punktów karnych na koncie? Czy policja zawsze wie ile punktów mamy na koncie? fot. Fotolia
Jak sprawdzić stan punktów karnych na koncie? Czy policja zawsze wie ile punktów mamy na koncie? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcesz wiedzieć ile punktów karnych wlepiła ci policja i kiedy się one niwelują. W takim razie lepiej prowadzić własny dzienniczek. Niestety policja przez przestarzałe procedury nie wie ile kierowcy mają punktów karnych na koncie. Opóźnienia w uzupełnianiu bazy danych sięgają około 5 dni.

Punkty do (nieprecyzyjnej) kontroli

Sprawa konta punktowego każdego kierowcy nie jest prosta. Policjanci owszem mają w radiowozach terminale z podpięciem do bazy danych, ale właściwie nie mają żadnego sposobu, żeby ze 100 procentową pewnością podać aktualną liczbę punktów karnych zatrzymanego do kontroli kierowcy.

REKLAMA

Zobacz też:  Przekroczenie prędkości: główny grzech polskich kierowców

Jak to możliwe? Wszystko przez to, że policyjna baza danych jest aktualizowana z opóźnieniem. Procedury policyjne dopuszczają pięciodniowy poślizg w dostarczaniu informacji o nałożeniu mandatu i punktów karnych do centralnej bazy danych. Tak samo jest z ich niwelowaniem po roku.

Mniej, lub więcej – na dwoje babka wróżyła...

I tu dochodzimy do sedna sprawy. Teoretycznie może się więc zdarzyć, że w chwili kontroli w bazie będzie więcej punktów niż faktycznie kierowca ma na koncie, lub też ich mniej.

A prawdziwy problem pojawia się gdy kierowca ma poważny „dorobek” punktowy i zostaje zatrzymany bo złamał przepisy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można oszukać policyjny alkomat?

Za przekroczenie maksymalnej liczby punktów karnych policja może mu odebrać prawo jazdy. Nie ważne jest przy to, że np. 2 dni wcześniej z jego konta powinny zostać usunięte wpisy z zeszłego roku. Policjanci posługując się starymi, nieprawidłowymi danymi i tak mają prawo odebrać mu uprawnienia do prowadzenia samochodu.

Pozostaje walka w sądzie...

REKLAMA

Bardziej obeznani w przepisach kierowcy powiedzą, że jest wyjście z tej sytuacji. Można przecież na posterunku poprosić o wydanie zaświadczenia o ilości punktów karnych. Oczywiście – można - wcale nie gwarantuje to nam, że policja uwierzy akurat w nasz papier, a nie to co widzi na ekranie.

Funkcjonariusze zdają sobie sprawę, że dane w różnych bazach są synchronizowane z opóźnieniem i mogą być nieaktualne. Co więcej na początku roku 2011 olsztyński Wojewódzki Sąd Administracyjny potwierdził dodatkowo, że takie papierowe zaświadczenie może zawierać błędne dane, a zatem nie może służyć jako forma wytłumaczenia.

Najgorsze w całej sprawie jest to, że za powolny przepływ danych przyjdzie płacić nam często całą batalią sądową. Zatrzymanie prawa jazdy – nawet niesłuszne, ze względu na błąd w bazie danych - nie może być ot tak cofnięte. Sprawa trafia do sądu, dopiero tam będziemy mogli udowodnić, że funkcjonariusze postąpili niesłusznie.

Sądy o „bublu prawnym” na szczęście wiedzą i w takich sprawach orzekają zazwyczaj przywrócenie uprawnień. Stracone nerwy i czas trudno będzie jednak odzyskać...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA