REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można oszukać policyjny alkomat?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
policja, fot. Fotolia
policja, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Policyjne alkomaty to nie zabawki, jakie można kupić w internecie. Guma do żucia czy płyn do płukania ust nie zmylą takiego testera. Jeśli zatem kogoś nie przekonuje argument bezpieczeństwa, może przekona go fakt nieuniknionej kary za jazdę na gazie...

Od dłuższego czasu policja korzysta z alkomatu model AlkoSensor IV M. To sprzęt profesjonalny, kalibrowany i prawidłowo używany myli się stosunkowo rzadko. Choć z drugiej strony pamiętajmy, że jedyną w pełni niezawodną (i niepodważalną) metodą potwierdzenia nietrzeźwości jest laboratoryjne badanie krwi.

REKLAMA

Na policyjny sprzęt nie pomogą jednak „doskonałe pomysły” z internetu. Guma do żucia, płyn do płukania ust, bądź odświeżacz nic we wskazaniu nie zmienią, albo nawet potrafią jeszcze pogorszyć sprawę. Płyny i odświeżacze mogą bowiem zawierać w składzie alkohol! Również krótki wysiłek fizyczny tuż przed „dmuchnięciem w balonik” nie wypędzi z krwi stężenia alkoholu. Więc sprawa i tak może zakończyć się więzieniem, grzywną i utratą prawa jazdy.

Jestem pewny, że jestem trzeźwy

Możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że jedynym sposobem na uzyskanie wyniku „000” jest... nie picie alkoholu. Druga metoda to wystarczająco długa przerwa, po spożyciu. A skoro już o tym wspomnieliśmy to... Jak sprawdzić, że już można wsiadać za kółko? Oczywiście badając się alkomatem, ale nie takim w breloczku. Najprostsze urządzenia to raczej wskaźniki niż mierniki i mogą mieć błąd pomiaru rzędu nawet 0,5 promila. To zdecydowanie za dużo, żeby dawać wiarę w ich wskazania.

Zobacz również: Kiedy policja może zatrzymać prawo jazdy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcemy postawić na tanią metodę wtedy polecamy jednorazowe testy TAK/NIE. Te też nie są nieomylne, ale przynajmniej nie dają złudnego wrażenia, że jeszcze mieścimy się w „normie” (bo kieszonkowy alkomat wskazał 0,1 promila). Testy paskowe albo wykrywają alkohol i wtedy nie jedziemy, albo jesteśmy czyści i możemy siadać za kierownicę.

W razie nietypowej sytuacji, lepiej nie dmuchać

W żadnym przypadku nie chcemy namawiać kierowców do picia, czy jazdy po pijanemu, albo unikania odpowiedzialności za taki niepodpowiedziany wybryk, ale...

Są sytuacje w których można nieświadomie wpaść w tarapaty. Przykład? Nadziewany batonik czekoladowy zjedzony na chwilę przed kontrolą drogową. W nadzieniu jest czysty alkohol, którego zawartość od razu wykaże policyjny sprzęt.

Co w takiej sytuacji? Otóż tak naprawdę alkomat nie jest podstawą do jakichkolwiek czynności prawnych. Alkohol zawarty w batoniku bardzo szybko wyparuje z naszego oddechu, możemy więc poprosić o powtórzenie pomiaru po kilku minutach przerwy. Po maksymalnie 15 minutach alkomat powinien pokazać 0,0. Według przepisów, aby badanie zostało uznane za ważne, muszą zostać przeprowadzone dwa pomiary w odstępie 15 minut.

Mamy też prawo zażądać przeprowadzenia badań krwi.

Zobacz serwis: Auto i prawo

A dlaczego nie dmuchać? Bo jeśli alkomat podczas kontroli drogowej wykaże obecność alkoholu w wydychanym powietrzu policjant od razu zabierze nam prawo jazdy. Późniejsze badanie na „000” - już na posterunku - nie spowoduje, że od razu dostaniemy dokument z powrotem. Sprawa zostanie najpierw skierowana do sądu, który musi zdecydować, że wynik pierwszego pomiaru był nieprecyzyjny... Tak niestety jest - twarde prawo, ale prawo!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA