REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać? fot. Jeep
Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać? fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wjazdu do lasu na terenie Polski warto jest stosować się do następującej zasady. Jeśli nie ma znaku zezwalającego na wjazd do lasu, to wjazd jest zabroniony.

W praktyce na biegnące przez las drogi pojazdem mechanicznym możemy wjechać wyłącznie wtedy, kiedy drogowskazy wskazują, ze można nimi dojechać do najbliższej miejscowości albo do nieruchomości leżącej wewnątrz lasu lub tuż za nim. Przepis ten pozostawia pewną swobodę interpretacyjną, która prowadzi do zatargów z organami, uprawnionymi do nakładania kar na kierowców.

REKLAMA

Między innymi nie jest jasne, czy do leżącej w lesie nieruchomości mogą dojechać wyłącznie jej stali mieszkańcy, czy także ich goście. Jeżeli przy drodze stoi znak zakazu ruchu z tabliczką informacyjną, mówiącą iż znak nie dotyczy dojazdu do wspomnianej posesji, wówczas wszystko jest jasne. W pozostałych przypadkach zakaz wjazdu może dotyczyć wszystkich, z wyjątkiem mieszkańców.

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Często jako leśne są traktowane także gruntowe drogi, biegnące przez parki krajobrazowe lub narodowe, ale są one najczęściej wyraźnie oznakowane. Szczegółowe przepisy, dotyczące terenów leśnych i zasad poruszania się po nich można znaleźć w ustawie o lasach, a zwłaszcza w jej art. 29. W kolejnych artykułach tej ustawy można przeczytać o zakazie używania sygnałów dźwiękowych w lasach, nawet gdy droga przez nie wiodąca jest udostępniona dla ruchu pojazdów, oraz o wielu innych ograniczeniach.

Gdzie indziej nie wolno wjechać?

Pojazdami silnikowymi nie wolno wjeżdżać na wały przeciwpowodziowe, groble i inne obiekty, związane z gospodarką wodną i ochroną przeciwpowodziową. Nie wolno także wjeżdżać na drogi, przecinające wydmy nadmorskie i tereny piaszczyste, gdzie bardzo łatwo o naruszenie struktury gleby. Przepis ten ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku miłośników off-roadu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Kolejnym, bardzo istotnym, choć nie znanym powszechnie ograniczeniem jest zakaz wjazdu na tereny leśne nawet drogami publicznymi, dotyczący pojazdów rozsiewających iskry z układu wydechowego. Iskrzenie układów wydechowych ma miejsce głównie w przypadku silników z zapłonem samoczynnym po długiej eksploatacji, kiedy tłumiki i łączące je rury są bardzo zanieczyszczone sadzą, ale także w przypadku silnie rasowanych silników benzynowych, regulowanych pod kątem „dawania ognia” z rury wydechowej.

Pozwolenie na wjazd

Jest oczywiście pewna furtka dla kierujących pojazdami terenowymi, którzy chcą przejechać przez dany teren, np. podczas rajdu samochodowego lub przejazdu turystycznego. Należy wystąpić o zgodę na przejazd do nadleśnictwa, opisać dokładnie trasę przejazdu (ta, po zatwierdzeniu, nie może ulec zmianie!), czas przejazdu i ilość samochodów, a także, co bardzo ważne, wyrazić zgodę na obarczenie składającego wniosek kosztami napraw wszelkich uszkodzeń, jakich doznać może droga i przyległy teren leśny w wyniku przejazdu samochodu lub kolumny samochodów. Nie jest to też pusta deklaracja: jeśli uszkodzimy drogę w znacznym stopniu, uniemożliwiającym korzystanie z niej np. poprzez przejazd kolumny kilkunastu aut terenowych, możemy być pewni, że zarządca terenu wystawi nam rachunek opiewający nawet na kilka tysięcy złotych.

Kary

Na terenach leśnych uprawnienia mandatowe ma, oprócz Policji i innych "standardowych" służb, również Straż Leśna, a także leśniczowie. Taryfikator mandatów jest taki sam, jak w przypadku innych wykroczeń drogowych (zobacz taryfikator). Za wjazd do lasu grozi mandat w wysokości do 500 złotych, a jeśli nastąpiła dewastacja terenu leśnego, kara może być jeszcze większa. Warto jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych wykroczeń drogowych, mandat jest dobrowolnym poddaniem się karze i zamiast go przyjmować, możemy zażądać skierowania sprawy do sądu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA