REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać?

Jakubowski Ryszard
Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać? fot. Jeep
Czy w każdą drogę gdzie nie ma zakazu wjazdu można wjechać? Czy do każdego lasu można wjechać? fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku wjazdu do lasu na terenie Polski warto jest stosować się do następującej zasady. Jeśli nie ma znaku zezwalającego na wjazd do lasu, to wjazd jest zabroniony.

W praktyce na biegnące przez las drogi pojazdem mechanicznym możemy wjechać wyłącznie wtedy, kiedy drogowskazy wskazują, ze można nimi dojechać do najbliższej miejscowości albo do nieruchomości leżącej wewnątrz lasu lub tuż za nim. Przepis ten pozostawia pewną swobodę interpretacyjną, która prowadzi do zatargów z organami, uprawnionymi do nakładania kar na kierowców.

REKLAMA

Między innymi nie jest jasne, czy do leżącej w lesie nieruchomości mogą dojechać wyłącznie jej stali mieszkańcy, czy także ich goście. Jeżeli przy drodze stoi znak zakazu ruchu z tabliczką informacyjną, mówiącą iż znak nie dotyczy dojazdu do wspomnianej posesji, wówczas wszystko jest jasne. W pozostałych przypadkach zakaz wjazdu może dotyczyć wszystkich, z wyjątkiem mieszkańców.

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Często jako leśne są traktowane także gruntowe drogi, biegnące przez parki krajobrazowe lub narodowe, ale są one najczęściej wyraźnie oznakowane. Szczegółowe przepisy, dotyczące terenów leśnych i zasad poruszania się po nich można znaleźć w ustawie o lasach, a zwłaszcza w jej art. 29. W kolejnych artykułach tej ustawy można przeczytać o zakazie używania sygnałów dźwiękowych w lasach, nawet gdy droga przez nie wiodąca jest udostępniona dla ruchu pojazdów, oraz o wielu innych ograniczeniach.

Gdzie indziej nie wolno wjechać?

Pojazdami silnikowymi nie wolno wjeżdżać na wały przeciwpowodziowe, groble i inne obiekty, związane z gospodarką wodną i ochroną przeciwpowodziową. Nie wolno także wjeżdżać na drogi, przecinające wydmy nadmorskie i tereny piaszczyste, gdzie bardzo łatwo o naruszenie struktury gleby. Przepis ten ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku miłośników off-roadu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Kolejnym, bardzo istotnym, choć nie znanym powszechnie ograniczeniem jest zakaz wjazdu na tereny leśne nawet drogami publicznymi, dotyczący pojazdów rozsiewających iskry z układu wydechowego. Iskrzenie układów wydechowych ma miejsce głównie w przypadku silników z zapłonem samoczynnym po długiej eksploatacji, kiedy tłumiki i łączące je rury są bardzo zanieczyszczone sadzą, ale także w przypadku silnie rasowanych silników benzynowych, regulowanych pod kątem „dawania ognia” z rury wydechowej.

Pozwolenie na wjazd

Jest oczywiście pewna furtka dla kierujących pojazdami terenowymi, którzy chcą przejechać przez dany teren, np. podczas rajdu samochodowego lub przejazdu turystycznego. Należy wystąpić o zgodę na przejazd do nadleśnictwa, opisać dokładnie trasę przejazdu (ta, po zatwierdzeniu, nie może ulec zmianie!), czas przejazdu i ilość samochodów, a także, co bardzo ważne, wyrazić zgodę na obarczenie składającego wniosek kosztami napraw wszelkich uszkodzeń, jakich doznać może droga i przyległy teren leśny w wyniku przejazdu samochodu lub kolumny samochodów. Nie jest to też pusta deklaracja: jeśli uszkodzimy drogę w znacznym stopniu, uniemożliwiającym korzystanie z niej np. poprzez przejazd kolumny kilkunastu aut terenowych, możemy być pewni, że zarządca terenu wystawi nam rachunek opiewający nawet na kilka tysięcy złotych.

Kary

Na terenach leśnych uprawnienia mandatowe ma, oprócz Policji i innych "standardowych" służb, również Straż Leśna, a także leśniczowie. Taryfikator mandatów jest taki sam, jak w przypadku innych wykroczeń drogowych (zobacz taryfikator). Za wjazd do lasu grozi mandat w wysokości do 500 złotych, a jeśli nastąpiła dewastacja terenu leśnego, kara może być jeszcze większa. Warto jednak pamiętać, że tak jak w przypadku innych wykroczeń drogowych, mandat jest dobrowolnym poddaniem się karze i zamiast go przyjmować, możemy zażądać skierowania sprawy do sądu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA