REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak jechać przy silnym wietrze?

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Po czym poznasz agresywnego kierowcę?

Masz spersonalizowaną tablicę, zmodyfikowany wydech lub oklejone auto? Prawopodobnie jesteś agresywnym kierowcą.

Technika prowadzenia auta przy silnym wietrze

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

Jak nie dać się wmanewrować w niebezpieczną sytuację na drodze?

Wśród kierowców trafiają się tacy, którzy najczęściej świadomie doprowadzają do groźnych sytuacji, z którymi użytkownicy drogi o niewielkim stażu za kierownicą nie potrafią sobie radzić. Dochodzi wówczas do groźnych wypadków, a ci, którzy się do nich przyczynili, pozostają bezkarni.

REKLAMA

Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię?

Dostatecznie wczesne wykrycie śliskości nawierzchni drogi jest niesłychanie ważne z punktu widzenie bezpieczeństwa jazdy, bowiem pozwala na dostosowanie prędkości do sytuacji oraz przygotowanie się na konieczność ewentualnego wyprowadzanie samochodu z poślizgu.

Dziurawa jezdnia: zmora polskiego kierowcy. Jak sobie radzić na dziurawych nawierzchniach?

Wiele dróg znajduje się w fatalnym stanie technicznym i jazda nimi do przyjemnych nie należy. Zwykle kierowca nie ma większego wyboru i musi taką drogą przejechać. Oto kilka rad, jak to zrobić w miarę bezpiecznie dla siebie i pojazdu.

Jak bezpiecznie cofać?

Cofanie należy do bardzo trudnych manewrów, głownie z uwagi na bardzo ograniczoną widoczność, nie pozwalającą na pełne kontrolowanie sytuacji za cofającym pojazdem.

Jak walczyć ze snem podczas jazdy?

Sen za kierownicą jest jednym z największych i najbardziej podstępnych wrogów każdego bez wyjątku kierowcy. Może przyjść nagle, niespodziewanie, często wyłączając tylko częściowo świadomość kierowcy, który cały czas jest przekonany, że w pełni panuje nad swoim pojazdem.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przejeżdżać przez małe miejscowości?

Jazda przez wioski, zarówno leżące przy drogach przelotowych o dużym natężeniu ruchu, jak i przy bocznych, po których przejeżdżą zaledwie kilka pojazdów w ciągu godziny, nie należy do przyjemnych i bezpiecznych. Przyczyn jest wiele.

Jak się zachować wobec jednośladów?

Pojazdy jednośladowe, a więc rowery, motorowery, motorynki, skutery i motocykle stanowią dla wielu kierowców utrapienie, inni nie zawsze respektują ich prawa, wielu nie wie, jak się wobec nich zachować.

Jak się zachowywać wobec pieszych?

Należy pamiętać, że pieszy, mimo, że porusza się w bezpośredniej bliskości drogi lub czasem na niej (przejścia dla pieszych), nie musi znać przepisów ruchu drogowego. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo spada zatem na kierowcę, dlatego w okolicach, gdzie często poruszają się piesi, należy zachować wyjątkową ostrożność. Na co zwrócić uwagę?

Jak omijać pojazdy komunikacji publicznej stojące na przystankach?

Stojący na przystanku tramwaj lub autobus często stwarza spore zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Polega ono głownie na tym, że wysiadający z niego pasażerowie nie zawsze znają i szanują zasady ruchu drogowego, a często zapominają o instynkcie samozachowawczym.

Jak zachowywać się na rondach?

Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.

Jak się zachowywać wobec tramwajów i autobusów komunikacji publicznej?

Pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z pewnych przywilejów zagwarantowanych im przez przepisy odpowiednich ustaw, w tym Kodeksu Drogowego. Nie oznacza to, że kierujący innymi pojazdami powinni respektować wyłącznie te ustawowe przywileje.

Jak jechać w przypadkowych kolumnach pojazdów?

Na wąskich i krętych drogach, szczególnie w górach, tworzą się bardzo często kolumny przypadkowych pojazdów, na czele których zawsze jedzie pojazd wolny, o małej mocy silnika lub bardzo mocno obciążony ładunkiem. Jada w takiej kolumnie nie jest ani łatwa, ani przyjemna.

Jak unikać zakorkowanych tras?

Każdy kierowca ma swoje ulubione trasy i trasy, których stara się unikać. Ma to związek zarówno z jakością drogi, jej lepszą nawierzchnią, większą szerokością i z wieloma innymi, często irracjonalnymi powodami. Ponieważ liczni kierowcy mają podobne preferencje, niektóre drogi są obciążone do maksimum, podczas gdy inne, wiodące w tym samym kierunku, świecą pustkami.

Jak poprawnie określić prędkość ekonomiczną?

Prawie każdy doświadczony kierowca na pytanie „Co to jest prędkość ekonomiczna” odpowie, że jest to taka prędkość, przy której pojazd zużywa najmniej paliwa, co oznacza że w przypadku silników czterosuwowych odpowiada ona mniej więcej obrotom wału korbowego równym lub minimalnie mniejszym od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jest to pogląd błędny.

Jak dziękować innym kierowcom albo ich przepraszać?

Do podstawowych elementów savoir vivre’u należą, także na drodze, podziękowania i przeprosiny. Ponieważ podczas jazdy są one w praktyce nie wykonalne, z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu miedzy zainteresowanymi, przyjęło się okazywanie ich w sposób szczególny – za pomocą gestów lub samochodowych urządzeń sygnalizacyjnych.

Poprawne zachowanie wobec pieszych

W kolizji pojazdu z pieszym ten ostatni jest na znacznie gorszej pozycji i wychodzi z niej najbardziej poszkodowany. Do niebywałych rzadkości należą przypadki wpadnięcia przechodnia do wnętrza samochodu przez przednią szybę nogami ku kierowcy tak, że to on jest poszkodowany, zaś pieszy poza drobnymi ranami i potłuczeniami wychodzi bez szwanku.

Jak skutecznie i racjonalnie hamować?

Jedną z czynności, które każdy kierowca musi mieć opanowane do perfekcji, jest hamowanie. Od niej, a ściślej – od poprawności jej wykonania, zależy zdrowie i życie kierowcy, jego pasażerów i innych użytkowników drogi.

Jak rozpoznawać zamiary innych kierowców?

Z uwagi na to, iż wielu kierowców zapomina o obowiązku informowania innych użytkowników drogi o swoich zamiarach lub celowo o nich nie informuje, często z atawistycznych pobudek, dla własnego bezpieczeństwa należy nauczyć się rozpoznawać ich plany po towarzyszących im symptomach.

Jak wykonywać podstawowe manewry?

Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji

Jak przejeżdżać przez skrzyżowania z ruchem kierowanym światłami?

Przejeżdżanie przez skrzyżowania z ruchem kierowanym tylko pozornie jest łatwe. Są dwa sposoby: zgodny z przepisami i zgodny z logiką. Pierwszy prowadzi często do stłuczek i wypadków, drugi pozwala na ich unikanie.

Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Na oświetlenie dróg nie mamy wpływu, natomiast możemy zadbać o odpowiednie światła w naszym samochodzie, co znacznie ułatwi nam podróżowanie po zmroku.

Jak brzmi 10 przykazań dobrego kierowcy?

Oto dziesięć żelaznych zasad, obowiązujących każdego bez wyjątku kierowcę na drodze.

Jak jechać zaśnieżoną ulicą?

Jazda zaśnieżoną ulicą, zwłaszcza z wysokimi pryzmami śniegu po jej obu stronach, nie należy do bezpiecznych i wymaga wzmożonej uwagi, skupionej nie tylko na samej jezdni, ale także na jej obrzeżach. W każdej chwili zza pryzmy śniegu może pojawić się pieszy lub inny pojazd, usiłujący włączyć się do ruchu.

Jak bezpiecznie wyprzedzać i być wyprzedzanym?

Wyprzedzanie należy do najniebezpieczniejszych manewrów na drodze, zarówno dla wyprzedzanego jak i dla wyprzedzającego. Niebezpieczeństwo można jednak znacznie ograniczyć.

Wyjeżdżanie z parkingu

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

Jak włączać się do ruchu?

Włączenie się do ruchu polega najogólniej na znalezieniu dla siebie miejsca wśród innych pojazdów, które już poruszają się po drodze. Tak więc będzie to zarówno zainicjowanie jazdy po postoju przy krawędzi drogi lub na poboczu, jak i wyjazd z parkingu, posesji, stacji paliw itp.

Jak jechać drogą wielopasmową?

Drogi wielopasmowe zostały stworzone po to, aby ułatwić jazdę i umożliwić pokonanie danej trasy większej liczbie pojazdów w tym samym czasie. Ich przepustowość nie zawsze jest w pełni wykorzystana.

Jak skręcać z drogi podporządkowanej w główną dwujezdniową?

Wyjechanie z wąskiej drogi podporządkowanej i skręt w lewo w drogę główną dwujezdniową, często z jezdniami, rozdzielonymi pasami zieleni lub wydzielonym torowiskiem tramwajowym, nie jest manewrem prostym.

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Jak poradzić sobie z "syndromem autostrady". Ekspert radzi

"Syndrom autostrady" to silne uczucie senności spowodowane kombinacją powtarzających się bodźców wizualnych i zmęczenia. Może być spowodowane zmęczeniem lub monotonią krajobrazu podczas jazdy.

Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Autostrady i trasy szybkiego ruchu budowane są, abyśmy mogli podróżować bezpiecznie, szybko i bez stresu. Z tego względu, podróżując po autostradzie, powinniśmy zachowywać się tak, aby nie powodować zagrożenia oraz nie tamować ruchu, po prostu podróżować bezpiecznie i szybko. Autostrady i trasy szybkiego ruchu są miejscem, gdzie „wolno” nie zawsze znaczy bezpieczniej.

Jak jechać w korku? Jak go najlepiej pokonać?

Jazda w korku jest nieunikniona w dużych aglomeracjach. Codziennie jesteśmy narażeni na stres związany z jazdą w korku. Niestety, nie ma sposobu na jego szybkie pokonanie, ale możemy ułatwić sobie i innym jazdę stosując kilka prostych zasad.

Jak prawidłowo zapiąć pas bezpieczeństwa?

Konstruktorzy samochodów dążą do zapobiegania negatywnym skutkom wypadków. Samochody wyposażane są w elementy minimalizujące obrażenia, jakich można doznać podczas wypadku, konstruowane są przede wszystkim z uwzględnieniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Jak jeździć z ESP?

ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

ABS to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Wyposażone w niego są obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.

Bezpieczne podróżowanie po zmroku

Kiedy droga jest dobrze oświetlona, kierowca widzi lepiej i wcześniej zauważy wszelkie przeszkody na drodze. Poza tym lepsze oświetlenie pozwala na dokładniejsze określenie dystansu pomiędzy pojazdami.

Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Duże rodzinne kombi z podwyższonym prześwitem i napędem na cztery kola, czyli popularne SUV-y często klasyfikuje się jako auta terenowe. To nadużycie - SUV zwykle nie nadaje się do jazdy w ciężkim terenie. Od terenówki różni się chociażby budową nadwozia i napędu, przy czym nie oznacza to, że jest gorszy, raczej bardziej uniwersalny...

Jak przejeżdżać przez „śpiącego policjanta”?

Garby zwalniające skutecznie przyhamowują zapędy wielu kierowców, ale niestety wpływają również na zawieszenie auta. Jest jednak metoda na pokonywanie „śpiących policjantów” bez szwanku dla auta.

Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Żywotność sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i od umiejętności kierowcy. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę. Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad.

Jak działają bramki kontrolujące prędkość? Czy jest sposób, aby uniknąć mandatu?

Bramki kontrolujące szybkość pojazdów z początkiem lata roku 2011 zadebiutują jako nowa broń policji przeciwko piratom drogowym. Jak działają takie bramki? Czy można je oszukać antyradarem? Jak ustrzec się przed mandatem?

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Jeśli chcesz się zatrzymać albo tylko zwolnić, tocz się na biegu bez naciskania na pedał sprzęgła. Ta metoda jest nazywana hamowaniem silnikiem i stanowi jedną z podstawowych zasad Ecodrivingu. W czasie hamowania silnikiem nie zużywamy nawet kropli paliwa - w przeciwieństwie do jazdy na luzie.

Poradnik eksperta: 15 zasad ecodrivingu

Żeby jeździć taniej wcale nie trzeba inwestować w samochód. Lepiej, a na pewno taniej, poznać podstawowe zasady ekojazdy, czyli bardzo modnego w całej Europie ecodrivingu. Ile można zyskać? Umiejętnie posługując się pedałem gazu można na każde 100 kilometrów zaoszczędzić nawet ponad 10 złotych!

Jak zmieniać biegi, żeby zaoszczędzić na paliwie?

Zmieniaj bieg na wyższy tak wcześnie, jak to możliwe i bezpieczne dla silnika – to jedna z głównych zasad ekojazdy. W praktyce oznacza to, że jednostkę napędową należy rozkręcać do 2500 obr./min w przypadku silnika benzynowego lub 2000 obr./min w dieslu. To optymalny moment na zmianę biegu.

Jak oszczędnie jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów są na tyle inteligentne, że same potrafią maksymalnie oszczędzać paliwo. Ale jak jeździć najbardziej ekonomicznie autem wyposażonym w starszą skrzynię automatyczną?

Jak holować przyczepę? O czym trzeba pamiętać montując hak, ile kosztuje wypożyczenie przyczepy bagażowej?

Co zrobić, jeśli mamy do przewiezienia naprawdę dużą ilość bagażu i nieduży samochód do dyspozycji? Najrozsądniejszym rozwiązaniem dla przewozu dużej ilości bagażu jest wykorzystanie przyczepki bagażowej.

Jak przygotować auto, żeby spalało mniej paliwa?

Delikatne obchodzenie się z pedałem gazu - jedna z głównych zasad ecodrivingu - może dawać mizerne efekty, gdy nasze auto jest niesprawne. Żeby jeździć ekonomicznie i ekologocznie trzeba o samochód zadbać. Dawno nie serwisowane hamulce, brudny filtr powietrza, a nawet niedopompowane koła mogą negatywnie wpłynąć na spalanie.

REKLAMA