REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, o czym należy pamiętać i jakie najczęściej popełniamy błędy?

REKLAMA

Błędy popełniane przy zmianie biegów

Pierwszym i podstawowym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Podczas prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Rąk nie należy zdejmować z kierownicy nawet przygotowując się do zmiany biegów. Rękę zdejmujemy dopiero wtedy, gdy będziemy zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy tracimy informacje, jakie przekazuje nam kierownica, spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Drugi błąd jaki popełniamy to siła z jaką zmieniamy biegi. Zbyt mocne trzymanie dźwigni powoduje szybsze się jej zużywanie.

Jak powinniśmy zmieniać biegi

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonujemy szybki, ale delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie należy na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając biegi powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Zmiana biegu bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczy elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez sprzęgła. Taka zmiana biegów nie jest szybsza, a gdy nie jest prawidłowo wykonana, grozi uszkodzeniem skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

REKLAMA

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinniśmy wykonać głównie przy użyciu nadgarstka. Pamiętajmy jednak, że nie wolno blokować nadgarstka. Lewarek powinno się nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, następnie wykonać prosty ruch do tyłu.

Zmieniając bieg z 4 na 3, dźwignię powinniśmy oprzeć o środek dłoni. Lewarek powinnyśmy nakryć lekko zagiętą dłonią, a następnie wykonać ruch w przód po linii prostej. W zmianie biegu z 4 na 3 pracuje głównie ramię, nadgarstek natomiast jest zablokowany. 

Zmieniając bieg na ukos, np. z 4 na 5, należy pamiętać, aby nie robić ręka zygzaka. Zmiany biegów na ukos powinny być wykonane na ukos w linii prostej, lewarek powinien sam wskoczyć na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, powinniśmy wykonać ruch ręką do przodu. Gdy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna powinna ustawić ją idealnie naprzeciwko 3. biegu. Wykonując ruch ręką do przodu, powinniśmy pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na pozycję neutralną.

Zobacz też: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

O czym należy pamiętać zmieniając biegi w samochodzie?

Zmieniając biegi w samochodzie powinniśmy pamiętać, aby:
- nie używać siły, biegi powinny wchodzić lekko
- zdejmować nogę z gazu
- zmieniać biegi przy wciśniętym sprzęgle
- zmieniając biegi w dół, używać nadgarstka
- zmieniając biegi w górę, zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem
- zmieniając biegi na ukos, starać się prowadzić dźwignię zmiany biegów po linii prostej.

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA