REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Magdalena Jakubowska
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, o czym należy pamiętać i jakie najczęściej popełniamy błędy?

REKLAMA

REKLAMA

Błędy popełniane przy zmianie biegów

Pierwszym i podstawowym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Podczas prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Rąk nie należy zdejmować z kierownicy nawet przygotowując się do zmiany biegów. Rękę zdejmujemy dopiero wtedy, gdy będziemy zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy tracimy informacje, jakie przekazuje nam kierownica, spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Drugi błąd jaki popełniamy to siła z jaką zmieniamy biegi. Zbyt mocne trzymanie dźwigni powoduje szybsze się jej zużywanie.

REKLAMA

Jak powinniśmy zmieniać biegi

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonujemy szybki, ale delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie należy na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając biegi powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Zmiana biegu bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczy elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez sprzęgła. Taka zmiana biegów nie jest szybsza, a gdy nie jest prawidłowo wykonana, grozi uszkodzeniem skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinniśmy wykonać głównie przy użyciu nadgarstka. Pamiętajmy jednak, że nie wolno blokować nadgarstka. Lewarek powinno się nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, następnie wykonać prosty ruch do tyłu.

Zmieniając bieg z 4 na 3, dźwignię powinniśmy oprzeć o środek dłoni. Lewarek powinnyśmy nakryć lekko zagiętą dłonią, a następnie wykonać ruch w przód po linii prostej. W zmianie biegu z 4 na 3 pracuje głównie ramię, nadgarstek natomiast jest zablokowany. 

Zmieniając bieg na ukos, np. z 4 na 5, należy pamiętać, aby nie robić ręka zygzaka. Zmiany biegów na ukos powinny być wykonane na ukos w linii prostej, lewarek powinien sam wskoczyć na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, powinniśmy wykonać ruch ręką do przodu. Gdy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna powinna ustawić ją idealnie naprzeciwko 3. biegu. Wykonując ruch ręką do przodu, powinniśmy pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na pozycję neutralną.

Zobacz też: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

O czym należy pamiętać zmieniając biegi w samochodzie?

Zmieniając biegi w samochodzie powinniśmy pamiętać, aby:
- nie używać siły, biegi powinny wchodzić lekko
- zdejmować nogę z gazu
- zmieniać biegi przy wciśniętym sprzęgle
- zmieniając biegi w dół, używać nadgarstka
- zmieniając biegi w górę, zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem
- zmieniając biegi na ukos, starać się prowadzić dźwignię zmiany biegów po linii prostej.

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA