REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Magdalena Jakubowska
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, o czym należy pamiętać i jakie najczęściej popełniamy błędy?

REKLAMA

REKLAMA

Błędy popełniane przy zmianie biegów

Pierwszym i podstawowym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Podczas prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Rąk nie należy zdejmować z kierownicy nawet przygotowując się do zmiany biegów. Rękę zdejmujemy dopiero wtedy, gdy będziemy zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy tracimy informacje, jakie przekazuje nam kierownica, spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Drugi błąd jaki popełniamy to siła z jaką zmieniamy biegi. Zbyt mocne trzymanie dźwigni powoduje szybsze się jej zużywanie.

REKLAMA

Jak powinniśmy zmieniać biegi

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonujemy szybki, ale delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie należy na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając biegi powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Zmiana biegu bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczy elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez sprzęgła. Taka zmiana biegów nie jest szybsza, a gdy nie jest prawidłowo wykonana, grozi uszkodzeniem skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinniśmy wykonać głównie przy użyciu nadgarstka. Pamiętajmy jednak, że nie wolno blokować nadgarstka. Lewarek powinno się nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, następnie wykonać prosty ruch do tyłu.

Zmieniając bieg z 4 na 3, dźwignię powinniśmy oprzeć o środek dłoni. Lewarek powinnyśmy nakryć lekko zagiętą dłonią, a następnie wykonać ruch w przód po linii prostej. W zmianie biegu z 4 na 3 pracuje głównie ramię, nadgarstek natomiast jest zablokowany. 

Zmieniając bieg na ukos, np. z 4 na 5, należy pamiętać, aby nie robić ręka zygzaka. Zmiany biegów na ukos powinny być wykonane na ukos w linii prostej, lewarek powinien sam wskoczyć na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, powinniśmy wykonać ruch ręką do przodu. Gdy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna powinna ustawić ją idealnie naprzeciwko 3. biegu. Wykonując ruch ręką do przodu, powinniśmy pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na pozycję neutralną.

Zobacz też: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

O czym należy pamiętać zmieniając biegi w samochodzie?

Zmieniając biegi w samochodzie powinniśmy pamiętać, aby:
- nie używać siły, biegi powinny wchodzić lekko
- zdejmować nogę z gazu
- zmieniać biegi przy wciśniętym sprzęgle
- zmieniając biegi w dół, używać nadgarstka
- zmieniając biegi w górę, zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem
- zmieniając biegi na ukos, starać się prowadzić dźwignię zmiany biegów po linii prostej.

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA