REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Magdalena Jakubowska
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, o czym należy pamiętać i jakie najczęściej popełniamy błędy?

REKLAMA

Błędy popełniane przy zmianie biegów

Pierwszym i podstawowym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Podczas prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Rąk nie należy zdejmować z kierownicy nawet przygotowując się do zmiany biegów. Rękę zdejmujemy dopiero wtedy, gdy będziemy zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy tracimy informacje, jakie przekazuje nam kierownica, spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Drugi błąd jaki popełniamy to siła z jaką zmieniamy biegi. Zbyt mocne trzymanie dźwigni powoduje szybsze się jej zużywanie.

Jak powinniśmy zmieniać biegi

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonujemy szybki, ale delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie należy na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając biegi powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Zmiana biegu bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczy elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez sprzęgła. Taka zmiana biegów nie jest szybsza, a gdy nie jest prawidłowo wykonana, grozi uszkodzeniem skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

REKLAMA

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinniśmy wykonać głównie przy użyciu nadgarstka. Pamiętajmy jednak, że nie wolno blokować nadgarstka. Lewarek powinno się nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, następnie wykonać prosty ruch do tyłu.

Zmieniając bieg z 4 na 3, dźwignię powinniśmy oprzeć o środek dłoni. Lewarek powinnyśmy nakryć lekko zagiętą dłonią, a następnie wykonać ruch w przód po linii prostej. W zmianie biegu z 4 na 3 pracuje głównie ramię, nadgarstek natomiast jest zablokowany. 

Zmieniając bieg na ukos, np. z 4 na 5, należy pamiętać, aby nie robić ręka zygzaka. Zmiany biegów na ukos powinny być wykonane na ukos w linii prostej, lewarek powinien sam wskoczyć na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, powinniśmy wykonać ruch ręką do przodu. Gdy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna powinna ustawić ją idealnie naprzeciwko 3. biegu. Wykonując ruch ręką do przodu, powinniśmy pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na pozycję neutralną.

Zobacz też: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

O czym należy pamiętać zmieniając biegi w samochodzie?

Zmieniając biegi w samochodzie powinniśmy pamiętać, aby:
- nie używać siły, biegi powinny wchodzić lekko
- zdejmować nogę z gazu
- zmieniać biegi przy wciśniętym sprzęgle
- zmieniając biegi w dół, używać nadgarstka
- zmieniając biegi w górę, zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem
- zmieniając biegi na ukos, starać się prowadzić dźwignię zmiany biegów po linii prostej.

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA