REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress
Prawidłowa zmiana biegów wpływa na płynność jazdy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana biegów wydaje się czynnością prostą i mechaniczną. Jeżeli jednak chcemy szybko wykonywać manewry i poruszać się po drogach, to powinniśmy umieć szybko zmieniać biegi.

Jak prawidłowo zmieniać biegi, o czym należy pamiętać i jakie najczęściej popełniamy błędy?

REKLAMA

Błędy popełniane przy zmianie biegów

Pierwszym i podstawowym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Podczas prowadzenia samochodu obie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Rąk nie należy zdejmować z kierownicy nawet przygotowując się do zmiany biegów. Rękę zdejmujemy dopiero wtedy, gdy będziemy zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy tracimy informacje, jakie przekazuje nam kierownica, spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Zobacz też: Technika jazdy zimą - jak poruszać się po śnieżnych drogach w górach?

Drugi błąd jaki popełniamy to siła z jaką zmieniamy biegi. Zbyt mocne trzymanie dźwigni powoduje szybsze się jej zużywanie.

Jak powinniśmy zmieniać biegi

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonujemy szybki, ale delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie należy na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając biegi powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Zmiana biegu bez zdejmowania nogi z gazu jest szybka, ale bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczy elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez sprzęgła. Taka zmiana biegów nie jest szybsza, a gdy nie jest prawidłowo wykonana, grozi uszkodzeniem skrzyni biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

REKLAMA

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinniśmy wykonać głównie przy użyciu nadgarstka. Pamiętajmy jednak, że nie wolno blokować nadgarstka. Lewarek powinno się nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, następnie wykonać prosty ruch do tyłu.

Zmieniając bieg z 4 na 3, dźwignię powinniśmy oprzeć o środek dłoni. Lewarek powinnyśmy nakryć lekko zagiętą dłonią, a następnie wykonać ruch w przód po linii prostej. W zmianie biegu z 4 na 3 pracuje głównie ramię, nadgarstek natomiast jest zablokowany. 

Zmieniając bieg na ukos, np. z 4 na 5, należy pamiętać, aby nie robić ręka zygzaka. Zmiany biegów na ukos powinny być wykonane na ukos w linii prostej, lewarek powinien sam wskoczyć na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, powinniśmy wykonać ruch ręką do przodu. Gdy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna powinna ustawić ją idealnie naprzeciwko 3. biegu. Wykonując ruch ręką do przodu, powinniśmy pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na pozycję neutralną.

Zobacz też: Jak ruszać pod górkę bez użycia hamulca ręcznego?

O czym należy pamiętać zmieniając biegi w samochodzie?

Zmieniając biegi w samochodzie powinniśmy pamiętać, aby:
- nie używać siły, biegi powinny wchodzić lekko
- zdejmować nogę z gazu
- zmieniać biegi przy wciśniętym sprzęgle
- zmieniając biegi w dół, używać nadgarstka
- zmieniając biegi w górę, zablokować nadgarstek i wykonać ruch ramieniem
- zmieniając biegi na ukos, starać się prowadzić dźwignię zmiany biegów po linii prostej.

Zobacz też: Jak oszczędzać sprzęgło: czy jest specjalna technika jazdy?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA