REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.

Gdy po naciśnięciu pedału hamulca kierowca nie wyczuje żadnego oporu, lub opór ten będzie znacznie mniejszy, niż dotychczas, może być pewien, że ma do czynienia z poważną awarią układu hamulcowego, zagrażającą życiu nie tylko jadących tym pojazdem, ale także wielu osób postronnych. Powinien, więc jak najszybciej zatrzymać się i wezwać pomoc drogową. Aby to zrobić, musi skorzystać z hamulca pomocniczego, postojowego, jednocześnie wspomagając jego działanie redukcją biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Usterki w układzie hamulcowym - jak ich szukać?

Ręczny hamulec wytwarza znacznie mniejszą siłę hamowania, niż hamulec zasadniczy, ponadto działa na tylne koła, które można bardzo łatwo zablokować. Tak więc przy zaciąganiu go należy to robić szybko, ale z ogromnym wyczuciem. Przede wszystkim nie ulec panice. Jednocześnie należy redukować biegi, przy czym nie przejmować się dźwiękami, jakie będą temu towarzyszyły. Silnik może chwilami wyć, mogą być nawet słyszane zgrzyty zębatek w skrzyni biegów. Kolejność czynności jest następująca:

Zaciągnięcie hamulca ręcznego, aż do granicy blokowania kół. Szybkie wciśnięcie pedału sprzęgła i redukcja biegu na niższy, bez dotykania pedału gazu! Próba mocniejszego zaciągnięcia hamulca, o jeden lub dwa zęby. Kolejna redukcja biegu.

REKLAMA

Czynności należy wykonywać aż do zatrzymania się pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Po stwierdzeniu awarii hamulca zasadniczego w sytuacji, gdy nie jest konieczne hamowanie awaryjne, można lekko zaciągnąć hamulec ręczny, aby było odczuwalne wyraźne zmniejszanie się prędkości, a następnie spokojne redukowanie biegów, aż do zatrzymania pojazdu. W przypadku hamowania awaryjnego opisane czynności muszą następować bardzo szybko po sobie.

Może się zdarzyć, że droga hamowania awaryjnego tylko przy użyciu hamulca pomocniczego i pracy skrzynią biegów będzie dłuższa, niż odległość do przeszkody. Należy zawczasu ocenić możliwość jej ominięcia, np. poprzez wjechanie na pobocze, trawnik lub sąsiedni pas ruchu. Zwykle bezpieczniej jest zjeżdżać w prawo, ku krawędzi drogi, niż ku jej środkowi. Gdy jednak i to zawiedzie, trzeba postarać się zmniejszyć skutki nieuchronnego wypadku. Czasem wpadnięcie do niezbyt głębokiego przydrożnego rowu czy wjechanie w czyjś płot z siatki przyniesie mniejsze straty, niż uderzenie w tył stojącego samochodu ciężarowego, lub wjechanie w grupę pieszych, idących drogą. Na chwilę trzeba więc zapomnieć o instynkcie samozachowawczym i wybrać mniejsze zło.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA