REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.

Gdy po naciśnięciu pedału hamulca kierowca nie wyczuje żadnego oporu, lub opór ten będzie znacznie mniejszy, niż dotychczas, może być pewien, że ma do czynienia z poważną awarią układu hamulcowego, zagrażającą życiu nie tylko jadących tym pojazdem, ale także wielu osób postronnych. Powinien, więc jak najszybciej zatrzymać się i wezwać pomoc drogową. Aby to zrobić, musi skorzystać z hamulca pomocniczego, postojowego, jednocześnie wspomagając jego działanie redukcją biegów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Usterki w układzie hamulcowym - jak ich szukać?

Ręczny hamulec wytwarza znacznie mniejszą siłę hamowania, niż hamulec zasadniczy, ponadto działa na tylne koła, które można bardzo łatwo zablokować. Tak więc przy zaciąganiu go należy to robić szybko, ale z ogromnym wyczuciem. Przede wszystkim nie ulec panice. Jednocześnie należy redukować biegi, przy czym nie przejmować się dźwiękami, jakie będą temu towarzyszyły. Silnik może chwilami wyć, mogą być nawet słyszane zgrzyty zębatek w skrzyni biegów. Kolejność czynności jest następująca:

Zaciągnięcie hamulca ręcznego, aż do granicy blokowania kół. Szybkie wciśnięcie pedału sprzęgła i redukcja biegu na niższy, bez dotykania pedału gazu! Próba mocniejszego zaciągnięcia hamulca, o jeden lub dwa zęby. Kolejna redukcja biegu.

REKLAMA

Czynności należy wykonywać aż do zatrzymania się pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Po stwierdzeniu awarii hamulca zasadniczego w sytuacji, gdy nie jest konieczne hamowanie awaryjne, można lekko zaciągnąć hamulec ręczny, aby było odczuwalne wyraźne zmniejszanie się prędkości, a następnie spokojne redukowanie biegów, aż do zatrzymania pojazdu. W przypadku hamowania awaryjnego opisane czynności muszą następować bardzo szybko po sobie.

Może się zdarzyć, że droga hamowania awaryjnego tylko przy użyciu hamulca pomocniczego i pracy skrzynią biegów będzie dłuższa, niż odległość do przeszkody. Należy zawczasu ocenić możliwość jej ominięcia, np. poprzez wjechanie na pobocze, trawnik lub sąsiedni pas ruchu. Zwykle bezpieczniej jest zjeżdżać w prawo, ku krawędzi drogi, niż ku jej środkowi. Gdy jednak i to zawiedzie, trzeba postarać się zmniejszyć skutki nieuchronnego wypadku. Czasem wpadnięcie do niezbyt głębokiego przydrożnego rowu czy wjechanie w czyjś płot z siatki przyniesie mniejsze straty, niż uderzenie w tył stojącego samochodu ciężarowego, lub wjechanie w grupę pieszych, idących drogą. Na chwilę trzeba więc zapomnieć o instynkcie samozachowawczym i wybrać mniejsze zło.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA