REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się z opresji po awarii hamulców?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.

Gdy po naciśnięciu pedału hamulca kierowca nie wyczuje żadnego oporu, lub opór ten będzie znacznie mniejszy, niż dotychczas, może być pewien, że ma do czynienia z poważną awarią układu hamulcowego, zagrażającą życiu nie tylko jadących tym pojazdem, ale także wielu osób postronnych. Powinien, więc jak najszybciej zatrzymać się i wezwać pomoc drogową. Aby to zrobić, musi skorzystać z hamulca pomocniczego, postojowego, jednocześnie wspomagając jego działanie redukcją biegów.

REKLAMA

Zobacz również: Usterki w układzie hamulcowym - jak ich szukać?

REKLAMA

Ręczny hamulec wytwarza znacznie mniejszą siłę hamowania, niż hamulec zasadniczy, ponadto działa na tylne koła, które można bardzo łatwo zablokować. Tak więc przy zaciąganiu go należy to robić szybko, ale z ogromnym wyczuciem. Przede wszystkim nie ulec panice. Jednocześnie należy redukować biegi, przy czym nie przejmować się dźwiękami, jakie będą temu towarzyszyły. Silnik może chwilami wyć, mogą być nawet słyszane zgrzyty zębatek w skrzyni biegów. Kolejność czynności jest następująca:

Zaciągnięcie hamulca ręcznego, aż do granicy blokowania kół. Szybkie wciśnięcie pedału sprzęgła i redukcja biegu na niższy, bez dotykania pedału gazu! Próba mocniejszego zaciągnięcia hamulca, o jeden lub dwa zęby. Kolejna redukcja biegu.

Czynności należy wykonywać aż do zatrzymania się pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

REKLAMA

Po stwierdzeniu awarii hamulca zasadniczego w sytuacji, gdy nie jest konieczne hamowanie awaryjne, można lekko zaciągnąć hamulec ręczny, aby było odczuwalne wyraźne zmniejszanie się prędkości, a następnie spokojne redukowanie biegów, aż do zatrzymania pojazdu. W przypadku hamowania awaryjnego opisane czynności muszą następować bardzo szybko po sobie.

Może się zdarzyć, że droga hamowania awaryjnego tylko przy użyciu hamulca pomocniczego i pracy skrzynią biegów będzie dłuższa, niż odległość do przeszkody. Należy zawczasu ocenić możliwość jej ominięcia, np. poprzez wjechanie na pobocze, trawnik lub sąsiedni pas ruchu. Zwykle bezpieczniej jest zjeżdżać w prawo, ku krawędzi drogi, niż ku jej środkowi. Gdy jednak i to zawiedzie, trzeba postarać się zmniejszyć skutki nieuchronnego wypadku. Czasem wpadnięcie do niezbyt głębokiego przydrożnego rowu czy wjechanie w czyjś płot z siatki przyniesie mniejsze straty, niż uderzenie w tył stojącego samochodu ciężarowego, lub wjechanie w grupę pieszych, idących drogą. Na chwilę trzeba więc zapomnieć o instynkcie samozachowawczym i wybrać mniejsze zło.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA