REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas ulewy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.

Na dodatek na zalanej wodą nawierzchni drogi nie są widoczne żadne znaki i linie wytyczające pasy ruchu.

REKLAMA

Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Ponieważ cała jezdnia jest pokryta warstwą wody, która nie zdąża z niej spływać. Kałuże powstające w zagłębieniach są niewidoczne. Dlatego kierowca musi być przygotowany, że po wjechaniu w takie zagłębienie jego pojazd może samoczynnie zmienić tor jazdy. Jest to spowodowane bardzo często dwoma zjawiskami:

Pierwszym jest inny opór, stawiany kołu jadącemu w głębokiej wodzie, a inny w wodzie znaczne płytszej. Samochód samoczynnie „ściągnie” w kierunku głębszej kałuży.

Drugim zjawiskiem jest wystąpienie tzw. klina wodnego. Jeżeli zagłębienia bieżnika opony nie są w stanie skutecznie odprowadzać wodę spod niej, wówczas powstaje cienka wodna warstewka, która powoduję, że koło całkowicie traci przyczepność do drogi. Samochód „nie słucha” wówczas kierownicy, a opanowanie go graniczy z cudem.

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Im prędkość pojazdu jest mniejsza, tym mniejsza jest możliwość wystąpienia klina wodnego i tym mniejsza możliwość „ściągnięcia” go w stronę koła, które wjechało w głębszą wodę, niż pozostałe.

REKLAMA

Nocna jazda w czasie ulewy przypomina jazdę w czasie mgły. Jedyna różnica polega na tym, że padający deszcz nie ogranicza aż tak bardzo widoczności, jak mgła. Dokuczliwe są reflektory nadjeżdżających z przeciwka samochodów. Mokra szyba bardzo dobrze rozprasza ich światło i może nastąpić taki moment, kiedy nie będzie nic widać.

Od mokrej nawierzchni światło reflektorów odbija się prawie całkowicie, w wyniku czego jest ona tak samo czarna jak pobocze, trawniki przydrożne, chodniki i ścieżki rowerowe. Potrzebne jest wiec spore wyczucie, aby nagle nie wjechać do przydrożnego rowu. Jedyną wskazówką jest to, że jednię pokrywa równa tafla wody, a jej powierzchnię jedynie zakłócają krople padającego deszczu. Teren poza jezdnią jest najczęściej nierówny, pofałdowany z wystającymi różnymi przedmiotami.

Zobacz również: Jak bezpiecznie przewozić zwierzęta?

Jadąc po mokrej nawierzchni, należy pamiętać, że droga hamowania na niej jest dwa a nawet trzykrotnie dłuższa, niż na nawierzchni suchej przy takiej samej prędkości. Mokre hamulce mogą być mniej skuteczne, wiec od czasu do czasu należy je osuszyć, lekko naciskając na pedał hamulca, tak aby było wyczuwalne hamowanie.

Utrata skuteczności hamulców w wyniku ich zamoczenia dotyczy zarówno hamulców bębnowych, jak i tarczowych, przy czym w przypadku pierwszych jest ona znacznie większa. W przypadku drugich jest prawie niezauważalna. Hamulce tarczowe łatwiej osuszyć, ponieważ siła odśrodkowa samoistnie usuwa wodę z wirującej tarczy, a klocki chłoną jej dużo mniej niż szczęki hamulcowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA