REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.

Na dodatek na zalanej wodą nawierzchni drogi nie są widoczne żadne znaki i linie wytyczające pasy ruchu.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Ponieważ cała jezdnia jest pokryta warstwą wody, która nie zdąża z niej spływać. Kałuże powstające w zagłębieniach są niewidoczne. Dlatego kierowca musi być przygotowany, że po wjechaniu w takie zagłębienie jego pojazd może samoczynnie zmienić tor jazdy. Jest to spowodowane bardzo często dwoma zjawiskami:

Pierwszym jest inny opór, stawiany kołu jadącemu w głębokiej wodzie, a inny w wodzie znaczne płytszej. Samochód samoczynnie „ściągnie” w kierunku głębszej kałuży.

Drugim zjawiskiem jest wystąpienie tzw. klina wodnego. Jeżeli zagłębienia bieżnika opony nie są w stanie skutecznie odprowadzać wodę spod niej, wówczas powstaje cienka wodna warstewka, która powoduję, że koło całkowicie traci przyczepność do drogi. Samochód „nie słucha” wówczas kierownicy, a opanowanie go graniczy z cudem.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Im prędkość pojazdu jest mniejsza, tym mniejsza jest możliwość wystąpienia klina wodnego i tym mniejsza możliwość „ściągnięcia” go w stronę koła, które wjechało w głębszą wodę, niż pozostałe.

Nocna jazda w czasie ulewy przypomina jazdę w czasie mgły. Jedyna różnica polega na tym, że padający deszcz nie ogranicza aż tak bardzo widoczności, jak mgła. Dokuczliwe są reflektory nadjeżdżających z przeciwka samochodów. Mokra szyba bardzo dobrze rozprasza ich światło i może nastąpić taki moment, kiedy nie będzie nic widać.

Od mokrej nawierzchni światło reflektorów odbija się prawie całkowicie, w wyniku czego jest ona tak samo czarna jak pobocze, trawniki przydrożne, chodniki i ścieżki rowerowe. Potrzebne jest wiec spore wyczucie, aby nagle nie wjechać do przydrożnego rowu. Jedyną wskazówką jest to, że jednię pokrywa równa tafla wody, a jej powierzchnię jedynie zakłócają krople padającego deszczu. Teren poza jezdnią jest najczęściej nierówny, pofałdowany z wystającymi różnymi przedmiotami.

Zobacz również: Jak bezpiecznie przewozić zwierzęta?

Jadąc po mokrej nawierzchni, należy pamiętać, że droga hamowania na niej jest dwa a nawet trzykrotnie dłuższa, niż na nawierzchni suchej przy takiej samej prędkości. Mokre hamulce mogą być mniej skuteczne, wiec od czasu do czasu należy je osuszyć, lekko naciskając na pedał hamulca, tak aby było wyczuwalne hamowanie.

Utrata skuteczności hamulców w wyniku ich zamoczenia dotyczy zarówno hamulców bębnowych, jak i tarczowych, przy czym w przypadku pierwszych jest ona znacznie większa. W przypadku drugich jest prawie niezauważalna. Hamulce tarczowe łatwiej osuszyć, ponieważ siła odśrodkowa samoistnie usuwa wodę z wirującej tarczy, a klocki chłoną jej dużo mniej niż szczęki hamulcowe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA