REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać podczas ulewy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Fot. newspress
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulewny deszcz jest sporym utrudnieniem. Nie zawsze wycieraczki nadążają z usuwaniem wody z szyby. Często na jezdni powstają kałuże, po wjechaniu w które można zalać silnik.

Na dodatek na zalanej wodą nawierzchni drogi nie są widoczne żadne znaki i linie wytyczające pasy ruchu.

REKLAMA

Podczas ulewy należy jechać bardzo ostrożnie, z prędkością dostosowaną do warunków, mając na uwadze zwłaszcza ograniczoną widoczność przez szybę, z której woda nie jest skutecznie usuwana. Ponieważ cała jezdnia jest pokryta warstwą wody, która nie zdąża z niej spływać. Kałuże powstające w zagłębieniach są niewidoczne. Dlatego kierowca musi być przygotowany, że po wjechaniu w takie zagłębienie jego pojazd może samoczynnie zmienić tor jazdy. Jest to spowodowane bardzo często dwoma zjawiskami:

Pierwszym jest inny opór, stawiany kołu jadącemu w głębokiej wodzie, a inny w wodzie znaczne płytszej. Samochód samoczynnie „ściągnie” w kierunku głębszej kałuży.

Drugim zjawiskiem jest wystąpienie tzw. klina wodnego. Jeżeli zagłębienia bieżnika opony nie są w stanie skutecznie odprowadzać wodę spod niej, wówczas powstaje cienka wodna warstewka, która powoduję, że koło całkowicie traci przyczepność do drogi. Samochód „nie słucha” wówczas kierownicy, a opanowanie go graniczy z cudem.

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Im prędkość pojazdu jest mniejsza, tym mniejsza jest możliwość wystąpienia klina wodnego i tym mniejsza możliwość „ściągnięcia” go w stronę koła, które wjechało w głębszą wodę, niż pozostałe.

REKLAMA

Nocna jazda w czasie ulewy przypomina jazdę w czasie mgły. Jedyna różnica polega na tym, że padający deszcz nie ogranicza aż tak bardzo widoczności, jak mgła. Dokuczliwe są reflektory nadjeżdżających z przeciwka samochodów. Mokra szyba bardzo dobrze rozprasza ich światło i może nastąpić taki moment, kiedy nie będzie nic widać.

Od mokrej nawierzchni światło reflektorów odbija się prawie całkowicie, w wyniku czego jest ona tak samo czarna jak pobocze, trawniki przydrożne, chodniki i ścieżki rowerowe. Potrzebne jest wiec spore wyczucie, aby nagle nie wjechać do przydrożnego rowu. Jedyną wskazówką jest to, że jednię pokrywa równa tafla wody, a jej powierzchnię jedynie zakłócają krople padającego deszczu. Teren poza jezdnią jest najczęściej nierówny, pofałdowany z wystającymi różnymi przedmiotami.

Zobacz również: Jak bezpiecznie przewozić zwierzęta?

Jadąc po mokrej nawierzchni, należy pamiętać, że droga hamowania na niej jest dwa a nawet trzykrotnie dłuższa, niż na nawierzchni suchej przy takiej samej prędkości. Mokre hamulce mogą być mniej skuteczne, wiec od czasu do czasu należy je osuszyć, lekko naciskając na pedał hamulca, tak aby było wyczuwalne hamowanie.

Utrata skuteczności hamulców w wyniku ich zamoczenia dotyczy zarówno hamulców bębnowych, jak i tarczowych, przy czym w przypadku pierwszych jest ona znacznie większa. W przypadku drugich jest prawie niezauważalna. Hamulce tarczowe łatwiej osuszyć, ponieważ siła odśrodkowa samoistnie usuwa wodę z wirującej tarczy, a klocki chłoną jej dużo mniej niż szczęki hamulcowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA