REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

Subskrybuj nas na Youtube
Podczas jazdy trzeba uważać na głębokie kałuże, można trafić na niebezpieczne wyrwy; fot. Newspress
Podczas jazdy trzeba uważać na głębokie kałuże, można trafić na niebezpieczne wyrwy; fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przejeżdżający z dużą prędkością przez kałużę samochód to widok, który często można zobaczyć na naszych drogach i ulicach. Wylatujące spod kół efektowne pióropusze fontann wody zalewają wszystko i wszystkich dookoła. Pokonywanie kałuż w ten sposób można wytłumaczyć zupełnym brakiem wyobraźni kierowcy, nie wspominając już o dobrych manierach.

Kałuże na drodze najlepiej omijać, a jeśli już musimy przez nie przejechać, to trzeba to zrobić ze znacznie ograniczoną prędkością. Powodów jest kilka. Oto one:

REKLAMA

Im większa prędkość przejazdu samochodu przez kałuże, tym większa ilość wody pompowana jest przez koła na zewnątrz, do wnętrza zakoli i pod pojazd. Woda wykorzystuje wtedy każdy, nawet najmniejszy otwór w nadwoziu. Często potrafi przeniknąć do bagażnika lub do kabiny.

Wraz ze wzrostem prędkości pojazdu przez kałużę, rośnie niebezpieczeństwo wystąpienia zjawiska poślizgu wodnego, czyli tzw. aquaplaningu. Bieżnik kół nie nadąża wtedy z odprowadzaniem wody w miejscu styku opony z powierzchnią drogi i wytwarza się poduszka wodna. Koło traci przyczepność, wpada w poślizg, a kierowca traci kontrolę nad samochodem.

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

Nigdy nie ma pewności, że na dnie kałuży nie ma głębokich wyrw. Kiedy koło samochodu wpadnie w taką dziurę, można uszkodzić oponę, felgę, a nawet elementy zawieszenia. Ryzyko takich uszkodzeń rośnie wraz z prędkością auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wodnej kąpieli nie lubią hamulce, które chwilowo tracą swoją skuteczność. O wiele gorzej może być, jeśli w kałużę wjedziemy z mocno rozgrzanymi tarczami hamulcowymi. Im większa prędkość, tym więcej wody zacznie je oblewać. Takie gwałtowne studzenie może pokrzywić tarcze, co objawiać się będzie przy następnych hamowaniach drganiami kierownicy lub pulsowaniem pedału hamulca.

Zobacz też: Jak parkować na wzniesieniu?

REKLAMA

Szybkiego oziębiania może nie wytrzymać również katalizator. Nadmierna ilość wody, która zacznie oblewać jego osłony i obudowy, spowoduje znaczne ochłodzenie rdzenia katalizatora. W skrajnych przypadkach ceramiczny rdzeń, obecny jeszcze w części aut, po prostu popęka. Tak uszkodzony katalizator traci swoją sprawność.

Im głębsza kałuża i szybkość samochodu, tym większe prawdopodobieństwo, że woda zaleje komorę silnika. Kiedy znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie wlotu do filtra powietrza, silnik nie będzie miał trudności z zassaniem jej do cylindrów. Jeżeli do komory spalania trafi nieznaczna ilość wody, wówczas silnik tylko na moment zgaśnie. Jeśli jednak woda wypełni większą objętość niż komora spalania, silnik będzie się nadawał do poważnego remontu albo już tylko na złom, gdyż uszkodzeniu mogą ulec korbowody, tłoki, a nawet głowica lub blok silnika.

Woda w komorze silnika to również duże zagrożenie dla elementów osprzętu silnika i znajdującej się tam instalacji elektrycznej oraz podzespołów elektronicznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA