REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo holować samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniluk
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.

Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. Jeżeli nie działa układ kierowniczy bądź hamulcowy, nie działają światła (ważne po zmroku), bądź auto zostało uszkodzone w wyniku wypadku, lepiej zdecydować się na lawetę. Gdy samochód może być holowany, trzeba mieć odpowiednią linę. Można ją kupić za kilkadziesiąt złotych w sklepie motoryzacyjnym (lepiej zainwestować w nieco droższą, będzie bardziej wytrzymała), nie należy holować auta liną, która „na oko wytrzyma”, wygrzebaną z piwnicy. Lina taka powinna mieć od 4 do 6 metrów. Większe pojazdy, takie jak autobusy czy ciężarówki są holowane za pomocą „sztywnego holu”, czyli metalowej rury z uchwytem mocującym.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

REKLAMA

Linę trzeba zaczepić za odpowiednie ucha (haki) holownicze. Bardzo często są one (lub otwory na nie) ukryte są za zaślepkami w zderzaku. Jeżeli ucho nie jest zamontowane na stałe, należy wkręcić je samemu. Odpowiednie ucho zazwyczaj znajduje się w wyposażeniu samochodu. Nie należy używać haków z innych samochodów, nawet gdy wyglądają podobnie, gdyż gwinty mogą się różnić i przy silnym naprężeniu hak może wyskoczyć lub zniszczyć gwint. Przyczepianie liny bezpośrednio do zderzaka, wahaczy czy innych elementów jest kategorycznie zabronione.

Po prawidłowym połączeniu auta holującego z holowanym można rozpocząć jazdę. Kierowcy powinni ustalić między sobą jakiś znak alarmowy (np. mruganie światłami mijania), na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji. Oba pojazdy muszą mieć włączone światła mijania, a z tyłu samochodu holowanego, najlepiej po jego lewej stronie, trzeba umieścić trójkąt ostrzegawczy. Nie można włączać świateł awaryjnych inni uczestnicy ruchu nie będą wiedzieli kiedy skręcamy oraz będą zastanawiać się, czy pojazd stoi, toczy się, czy też pojawiło się zagrożenie. Za użycie świateł awaryjnych podczas holowania policja może nałożyć na kierującego pojazdem mandat w wysokości 150 zł.

Zobacz również: Jak omijać przeszkody?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kierujący pojazdem holowanym musi pamiętać, że w większości aut przy wyłączonym silniku nie działa wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego. Będzie trzeba mocniej kręcić kierownicą oraz mocno naciskać na pedał hamulca. Nie można też zapomnieć o wsadzeniu kluczyka do stacyjki - bez niego kierownica na pierwszym zakręcie zablokuje się i koła zostaną w pozycji do skrętu. Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie gwałtowne hamowanie, co skończy się zerwaniem liny lub wyrwaniem ucha holowniczego. Bez kluczyka w stacyjce nie będą też działały kierunkowskazy.

W czasie jazdy trzeba unikać gwałtownego hamownia i szybkiego ruszania. Prędkość pojazdów nie powinna przekraczać w terenie zabudowanym 30 km/h, poza terenem zabudowanym można jechać szybciej, ale nie więcej niż 60 km/h. Kierujący holującym pojazdem powinien szeroko pokonywać zakręty, ponieważ auto holowane na łuku będzie ściągane do środka zakrętu. Podczas hamowania należy zwrócić uwagę na to, by lina między autami była jak najmocniej naprężona, dzięki czemu przy ruszaniu uniknie się szarpnięcia które mogłoby ją zerwać. Nie wolno najechać kołem na linę, ponieważ to prawie na pewno skończy się jej zerwaniem.

Przy holowaniu pojazdu trzeba pamiętać o kilku regulacjach prawnych. Oba pojazdy muszą posiadać ważną polisę OC i obaj kierowcy muszą mieć prawo jazdy. W przypadku kolizji, nawet po zerwaniu liny, za wszelkie szkody odpowiada samochód holujący (odszkodowanie będzie pobierane z OC auta holującego). A kiedy nie można holować pojazdu? Jeśli chodzi o drogi, to istnieje zakaz holowania na autostradzie. Tam samochód może być holowany tylko przez specjalistyczny pojazd i to tylko do najbliższej zatoczki, gdzie będzie można naprawić auto czy zapakować je na lawetę.

Zobacz również: Co to jest ICE?

W przypadku ograniczeń wynikających z budowy pojazdu, należy unikać holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Wynika to z tego, że podczas holowania napęd jest przekazywany z kół na przekładnie skrzyni, ale nie działa np. pompa oleju, przez co elementy skrzyni nie są smarowane, co najczęściej prowadzi do awarii. Szczegółowe informacje na temat holowania aut z automatyczną skrzynią biegów są różne dla poszczególnych marek i znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Nie zaleca się też holowania aut z automatyczną skrzynią biegów, choć w przypadku niektórych aut (np. Jeep Grand Cherokee) jest to dopuszczalne. Należy sprawdzić to w instrukcji aut. Nie można też holować samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem (np. Citroen Xantia). Przy wyłączonym silniku te samochody „osiadają” i nie mogą się poruszać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA