REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo holować samochód?

Tomasz Korniluk
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.

Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. Jeżeli nie działa układ kierowniczy bądź hamulcowy, nie działają światła (ważne po zmroku), bądź auto zostało uszkodzone w wyniku wypadku, lepiej zdecydować się na lawetę. Gdy samochód może być holowany, trzeba mieć odpowiednią linę. Można ją kupić za kilkadziesiąt złotych w sklepie motoryzacyjnym (lepiej zainwestować w nieco droższą, będzie bardziej wytrzymała), nie należy holować auta liną, która „na oko wytrzyma”, wygrzebaną z piwnicy. Lina taka powinna mieć od 4 do 6 metrów. Większe pojazdy, takie jak autobusy czy ciężarówki są holowane za pomocą „sztywnego holu”, czyli metalowej rury z uchwytem mocującym.

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

REKLAMA

Linę trzeba zaczepić za odpowiednie ucha (haki) holownicze. Bardzo często są one (lub otwory na nie) ukryte są za zaślepkami w zderzaku. Jeżeli ucho nie jest zamontowane na stałe, należy wkręcić je samemu. Odpowiednie ucho zazwyczaj znajduje się w wyposażeniu samochodu. Nie należy używać haków z innych samochodów, nawet gdy wyglądają podobnie, gdyż gwinty mogą się różnić i przy silnym naprężeniu hak może wyskoczyć lub zniszczyć gwint. Przyczepianie liny bezpośrednio do zderzaka, wahaczy czy innych elementów jest kategorycznie zabronione.

Po prawidłowym połączeniu auta holującego z holowanym można rozpocząć jazdę. Kierowcy powinni ustalić między sobą jakiś znak alarmowy (np. mruganie światłami mijania), na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji. Oba pojazdy muszą mieć włączone światła mijania, a z tyłu samochodu holowanego, najlepiej po jego lewej stronie, trzeba umieścić trójkąt ostrzegawczy. Nie można włączać świateł awaryjnych inni uczestnicy ruchu nie będą wiedzieli kiedy skręcamy oraz będą zastanawiać się, czy pojazd stoi, toczy się, czy też pojawiło się zagrożenie. Za użycie świateł awaryjnych podczas holowania policja może nałożyć na kierującego pojazdem mandat w wysokości 150 zł.

Zobacz również: Jak omijać przeszkody?

REKLAMA

Kierujący pojazdem holowanym musi pamiętać, że w większości aut przy wyłączonym silniku nie działa wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego. Będzie trzeba mocniej kręcić kierownicą oraz mocno naciskać na pedał hamulca. Nie można też zapomnieć o wsadzeniu kluczyka do stacyjki - bez niego kierownica na pierwszym zakręcie zablokuje się i koła zostaną w pozycji do skrętu. Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie gwałtowne hamowanie, co skończy się zerwaniem liny lub wyrwaniem ucha holowniczego. Bez kluczyka w stacyjce nie będą też działały kierunkowskazy.

W czasie jazdy trzeba unikać gwałtownego hamownia i szybkiego ruszania. Prędkość pojazdów nie powinna przekraczać w terenie zabudowanym 30 km/h, poza terenem zabudowanym można jechać szybciej, ale nie więcej niż 60 km/h. Kierujący holującym pojazdem powinien szeroko pokonywać zakręty, ponieważ auto holowane na łuku będzie ściągane do środka zakrętu. Podczas hamowania należy zwrócić uwagę na to, by lina między autami była jak najmocniej naprężona, dzięki czemu przy ruszaniu uniknie się szarpnięcia które mogłoby ją zerwać. Nie wolno najechać kołem na linę, ponieważ to prawie na pewno skończy się jej zerwaniem.

Przy holowaniu pojazdu trzeba pamiętać o kilku regulacjach prawnych. Oba pojazdy muszą posiadać ważną polisę OC i obaj kierowcy muszą mieć prawo jazdy. W przypadku kolizji, nawet po zerwaniu liny, za wszelkie szkody odpowiada samochód holujący (odszkodowanie będzie pobierane z OC auta holującego). A kiedy nie można holować pojazdu? Jeśli chodzi o drogi, to istnieje zakaz holowania na autostradzie. Tam samochód może być holowany tylko przez specjalistyczny pojazd i to tylko do najbliższej zatoczki, gdzie będzie można naprawić auto czy zapakować je na lawetę.

Zobacz również: Co to jest ICE?

W przypadku ograniczeń wynikających z budowy pojazdu, należy unikać holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Wynika to z tego, że podczas holowania napęd jest przekazywany z kół na przekładnie skrzyni, ale nie działa np. pompa oleju, przez co elementy skrzyni nie są smarowane, co najczęściej prowadzi do awarii. Szczegółowe informacje na temat holowania aut z automatyczną skrzynią biegów są różne dla poszczególnych marek i znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Nie zaleca się też holowania aut z automatyczną skrzynią biegów, choć w przypadku niektórych aut (np. Jeep Grand Cherokee) jest to dopuszczalne. Należy sprawdzić to w instrukcji aut. Nie można też holować samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem (np. Citroen Xantia). Przy wyłączonym silniku te samochody „osiadają” i nie mogą się poruszać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA