REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo holować samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniluk
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress
Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.

Zanim zaczniemy holowanie, należy zastanowić się, czy samochód nadaje się do holowania. Jeżeli nie działa układ kierowniczy bądź hamulcowy, nie działają światła (ważne po zmroku), bądź auto zostało uszkodzone w wyniku wypadku, lepiej zdecydować się na lawetę. Gdy samochód może być holowany, trzeba mieć odpowiednią linę. Można ją kupić za kilkadziesiąt złotych w sklepie motoryzacyjnym (lepiej zainwestować w nieco droższą, będzie bardziej wytrzymała), nie należy holować auta liną, która „na oko wytrzyma”, wygrzebaną z piwnicy. Lina taka powinna mieć od 4 do 6 metrów. Większe pojazdy, takie jak autobusy czy ciężarówki są holowane za pomocą „sztywnego holu”, czyli metalowej rury z uchwytem mocującym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak dbać o klimatyzację?

Linę trzeba zaczepić za odpowiednie ucha (haki) holownicze. Bardzo często są one (lub otwory na nie) ukryte są za zaślepkami w zderzaku. Jeżeli ucho nie jest zamontowane na stałe, należy wkręcić je samemu. Odpowiednie ucho zazwyczaj znajduje się w wyposażeniu samochodu. Nie należy używać haków z innych samochodów, nawet gdy wyglądają podobnie, gdyż gwinty mogą się różnić i przy silnym naprężeniu hak może wyskoczyć lub zniszczyć gwint. Przyczepianie liny bezpośrednio do zderzaka, wahaczy czy innych elementów jest kategorycznie zabronione.

Po prawidłowym połączeniu auta holującego z holowanym można rozpocząć jazdę. Kierowcy powinni ustalić między sobą jakiś znak alarmowy (np. mruganie światłami mijania), na wypadek różnych nieprzewidzianych sytuacji. Oba pojazdy muszą mieć włączone światła mijania, a z tyłu samochodu holowanego, najlepiej po jego lewej stronie, trzeba umieścić trójkąt ostrzegawczy. Nie można włączać świateł awaryjnych inni uczestnicy ruchu nie będą wiedzieli kiedy skręcamy oraz będą zastanawiać się, czy pojazd stoi, toczy się, czy też pojawiło się zagrożenie. Za użycie świateł awaryjnych podczas holowania policja może nałożyć na kierującego pojazdem mandat w wysokości 150 zł.

REKLAMA

Zobacz również: Jak omijać przeszkody?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierujący pojazdem holowanym musi pamiętać, że w większości aut przy wyłączonym silniku nie działa wspomaganie układu kierowniczego i hamulcowego. Będzie trzeba mocniej kręcić kierownicą oraz mocno naciskać na pedał hamulca. Nie można też zapomnieć o wsadzeniu kluczyka do stacyjki - bez niego kierownica na pierwszym zakręcie zablokuje się i koła zostaną w pozycji do skrętu. Wtedy jedynym rozwiązaniem będzie gwałtowne hamowanie, co skończy się zerwaniem liny lub wyrwaniem ucha holowniczego. Bez kluczyka w stacyjce nie będą też działały kierunkowskazy.

W czasie jazdy trzeba unikać gwałtownego hamownia i szybkiego ruszania. Prędkość pojazdów nie powinna przekraczać w terenie zabudowanym 30 km/h, poza terenem zabudowanym można jechać szybciej, ale nie więcej niż 60 km/h. Kierujący holującym pojazdem powinien szeroko pokonywać zakręty, ponieważ auto holowane na łuku będzie ściągane do środka zakrętu. Podczas hamowania należy zwrócić uwagę na to, by lina między autami była jak najmocniej naprężona, dzięki czemu przy ruszaniu uniknie się szarpnięcia które mogłoby ją zerwać. Nie wolno najechać kołem na linę, ponieważ to prawie na pewno skończy się jej zerwaniem.

Przy holowaniu pojazdu trzeba pamiętać o kilku regulacjach prawnych. Oba pojazdy muszą posiadać ważną polisę OC i obaj kierowcy muszą mieć prawo jazdy. W przypadku kolizji, nawet po zerwaniu liny, za wszelkie szkody odpowiada samochód holujący (odszkodowanie będzie pobierane z OC auta holującego). A kiedy nie można holować pojazdu? Jeśli chodzi o drogi, to istnieje zakaz holowania na autostradzie. Tam samochód może być holowany tylko przez specjalistyczny pojazd i to tylko do najbliższej zatoczki, gdzie będzie można naprawić auto czy zapakować je na lawetę.

Zobacz również: Co to jest ICE?

W przypadku ograniczeń wynikających z budowy pojazdu, należy unikać holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Wynika to z tego, że podczas holowania napęd jest przekazywany z kół na przekładnie skrzyni, ale nie działa np. pompa oleju, przez co elementy skrzyni nie są smarowane, co najczęściej prowadzi do awarii. Szczegółowe informacje na temat holowania aut z automatyczną skrzynią biegów są różne dla poszczególnych marek i znajdują się w instrukcji obsługi samochodu. Nie zaleca się też holowania aut z automatyczną skrzynią biegów, choć w przypadku niektórych aut (np. Jeep Grand Cherokee) jest to dopuszczalne. Należy sprawdzić to w instrukcji aut. Nie można też holować samochodów z hydropneumatycznym zawieszeniem (np. Citroen Xantia). Przy wyłączonym silniku te samochody „osiadają” i nie mogą się poruszać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA