Poradnik eksperta: 15 zasad ecodrivingu
REKLAMA
REKLAMA
Oto 15 koronnych zasad ecodrivingu:
1. Czy silnik jest sprawny?
Rozregulowany lub niesprawny silnik będzie zużywał o wiele więcej paliwa. Może to być spowodowane przez takie drobiazgi jak zużyte świece zapłonowe.
REKLAMA
2. W jakim stanie jest nadwozie i zawieszenie?
Zużyte koła, stare amortyzatory, wygięte półosie, pęknięte sprężyny, wszystko to zwiększa opory toczenia. Sprawdź też ciśnienie w oponach: zbyt małe to duże opory, a zbyt duże to szybkie zużycie bieżnika.
REKLAMA
3. Co z filtrem powietrza?
Filtry brudzą się z upływem czasu, zaś błoto, kurz, a nawet owady potrafią go zatkać. Im gorszy jest dopływ powietrza do silnika, tym mniejszą sprawność będzie on miał. Nie tylko samochód będzie wolniejszy, ale będzie też o wiele więcej palił.
4. W jaki sposób tankujesz?
Po pierwsze, używaj paliwa o najmniejszej możliwej liczbie oktanów. Nie wierz w bzdury, że różnica spalania między paliwem 95 a 98 oktanów to 2 litry na 100 kilometrów. Tak naprawdę, to nie ma żadnej. Nie wszystkie samochody mogą jeździć na benzynie 95-oktanowej, ale stosowna informacja powinna znajdować się w instrukcji lub na pokrywie wlewu. Pamiętaj też o dokładnym zamknięciu i zakręceniu wlewu, bowiem benzyna szybko paruje.
Zobacz również: Czym jest jazda defensywna? Poradnik eksperta
5. Nie zwracaj uwagi na markę
W Polsce benzyną handluje kilka różnych firm: od polskiego Orlenu czy Lotosu, po zagraniczne BP, Shell czy Statoil. O ile wystrój stacji i dodatkowe atrakcje są różne, to paliwo różni się praktycznie tylko nazwą, bo i tak pochodzi z jednej z kilku hurtowni w Polsce. Jeśli boisz się chrzczonego paliwa, to nie zależy to od właściciela rafinerii, tylko od konkretnej stacji lub punktu dystrybucyjnego. Wybierz najtańszą stację, choć uważaj na sieci firmowane przez hipermarkety.
6. W mieście nie szukaj najtańszej stacji
Jeśli nie wiesz, gdzie pojechać, nie kręć się bez celu szukając tych kilku groszy różnicy. Spalisz w ten sposób więcej paliwa, niż zaoszczędzisz pieniędzy.
REKLAMA
7. Sprawdź dokąd jedziesz
Nawet jeśli wybierasz się do sklepu czy centrum handlowego, sprawdź, czy na pewno jest otwarte. Internet jest twoim przyjacielem: lepiej stracić pięć minut przed komputerem, niż godzinę czasu i kilka litrów paliwa na bezsensowny dojazd lub powrót. Jeśli wybierasz się gdzieś po raz pierwszy, sprawdź dokładnie jak jechać. Zaoszczędzisz wtedy czas i paliwo.
8. Zaplanuj swój dzień
Jeśli masz do załatwienia kilka rzeczy w oddalonych od siebie lokalizacjach, zaplanuj trasę, aby była jak najkrótsza i najszybsza. Nie ma sensu tracić czasu i paliwa w korkach, jeśli nie trzeba. Wybieraj też drogi o mniejszej ilości świateł. Im płynniej jedziesz, tym większą masz średnią prędkość i mniej paliwa zużywasz.
9. Poszukaj skrótów
Tracisz rano 15 minut na wyjechanie spod własnego domu? Otwórz mapę i poszukaj skrótu. Czasem łatwo jest znaleźć wygodną i szybką trasę, którą pokonamy w 2 minuty zamiast w 20. Oszczędność czasu i paliwa: bezcenna. Pamiętaj tylko, że jazda po nieutwardzonej nawierzchni potrafi zwiększyć spalanie nawet o 30%.
10. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy
Relingi dachowe, rowery, narty: pozbądź się ich, powiększają tylko opory powietrza. Nie ma tez sensu wozić ze sobą niepotrzebnego ciężaru: wyrzuć stare gaśnice, dodatkowe opony, czy fotel, który od tygodnia próbujesz wywieźć na śmietnik.
11. Czy klimatyzacja jest Ci potrzebna?
Włączona klimatyzacja potrafi podnieść zużycie paliwa nawet o 10-20%. Jeśli jej nie potrzebujesz: wyłącz. Jeśli potrzebujesz ochłody, ekonomiczniej jest otworzyć okno.
Zobacz również: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera
12. Ostrożnie z pedałem hamulca
Samochód spala najwięcej paliwa, kiedy przyspiesza. Kiedy jedziesz ze stałą prędkością lub zwalniasz, zużycie jest niewielkie. Powoli się rozpędzaj i mało hamuj. Eksperci od ekologicznej jazdy czasem dotaczają się do świateł i zatrzymują bez używania hamulca. Oczywiście, bez przesady: łatwo jest stać się zawalidrogą. Pamiętajcie też o hamowaniu silnikiem. Zamiast wciskać hamulec (i czasem nawet sprzęgło!) po prostu zredukujecie bieg, pozwolicie, aby samochód zwolnił dzięki oporom silnika.
13. Wysoka średnia prędkość
Poza miastem jedź jak najpłynniej potrafisz: wolno się rozpędzaj i delikatnie hamuj. Wysoka średnia prędkość i niskie spalanie to nie kwestia mocy silnika, tylko lekkości prawej stopy. W mieście bywa to trudne, ale spróbuj zobaczyć, jak zmieniają się kolejne światła i jedź tak, aby zawsze trafić na zielone. Jeśli widzisz czerwone, zwolnij i zacznij się toczyć, a może zmieni się na zielone zanim do niego dojedziesz. Jeśli masz tempomat, korzystaj z niego.
14. Parkuj w cieniu
Kiedy wsiadamy do nagrzanego samochodu, to od razu sięgamy do włącznika klimatyzacji. Zaoszczędzimy na paliwie, jeśli samochód będzie stał w cieniu, a w środku będzie w miarę chłodno. Zostawiając samochód w bezpiecznym miejscu możesz lekko uchylić okna.
15. Zapisuj, co poszło nie tak
Często powtarzamy te same błędy. Zapisujcie, co poszło nie tak, gdzie staliście w korku lub gdzie nie ma miejsc do parkowania. I odwrotnie: wiedza o pustych miejscach z tyłu budynku czy rzadko używany skrót są czasem na wagę złota.
REKLAMA
REKLAMA