Co to jest ecodriving – ile można zyskać jeżdżąc ekonomicznie i ekologicznie?
REKLAMA
REKLAMA
Choć trudno w to uwierzyć ecodriving narodził się prawie 20 lat temu w Finlandii i Szwajcarii. Początkowo ten styl jazdy propagowany był przede wszystkim przez ekologów, dopiero pod koniec lat 90-tych ecodriving zaczął zdobywać szerszą rzeszę zwolenników. Skąd ten wzrost popularności? Wszystko przez to, że ekologia idzie bowiem w parze z oszczędnością na paliwie, a ceny tego właśnie w latach 90-tych zaczęły znów bić światowe rekordy.
REKLAMA
Nie tylko styl jazdy
Na czym właściwie polega ecodriving? To zbiór zasad i porad jak najbardziej ekologicznie i ekonomicznie wykorzystywać możliwości auta. Ekojazda obejmuje wskazówki dotyczące utrzymania auta, jego przygotowania do drogi, kończąc na samej technice jazdy.
Zobacz również: Poradnik eksperta: 15 zasad ecodrivingu
Co ważne zasady ekonomicznej i ekologicznej jazdy stosują się do wszystkich rodzajów aut, niezależnie od ich wieku czy zastosowania. Nie potrzebne są również żadne przeróbki. Jedyne co inwestujemy to własny czas, bo ekojazdy trzeba się nauczyć.
Konkretne liczby potrafią przekonać każdego
REKLAMA
Zacznijmy od tego, że według badań zrobionych w Polsce przez jednego z niemieckich producentów aut aż 57 proc. kierowców ma mizerne pojęcia na temat zasad oszczędnej jazdy. Prawie 1/8 nie potrafiła wymienić nawet jednej. A niewiedza szkodzi.
Stosowanie się tylko do pięciu podstawowych zasad oszczędnej jazdy można obniżyć spalanie o 1/3 w stosunku do jazdy nieekonomicznej. Statystycznie rzecz biorąc oznacza to zaoszczędzone 3 litry paliwa na pokonanie każdych 100 kilometrów. Przyjmując, że przeciętny kierowca pokonuje swoim autem rocznie około 15 tysięcy km, a litr paliwa kosztuje 4 zł. Można w ten sposób „zyskać” rocznie 1800 złotych! W trzy lata nazbiera się już blisko 5,5 tysiąca.
Zobacz również: Jaki wpływ na samochód ma opór powietrza?
Może zatem warto zastosować chociaż PODSTAWOWYCH 5 ZASAD? Oto one:
1 - wrzuć wyższy bieg najszybciej, jak to możliwe,
2 - jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach,
3 - przyspieszaj dynamicznie,
4 - jedź płynnie i przewiduj sytuacje na drodze,
5 - hamuj silnikiem, zdejmując nogę z gazu.
REKLAMA
REKLAMA