REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obniż zużycie paliwa w samochodzie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Obniżyć spalanie można głównie dzięki stałemu kontrolowaniu stanu technicznego auta Fot. Fotolia
Obniżyć spalanie można głównie dzięki stałemu kontrolowaniu stanu technicznego auta Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Delikatne obchodzenie się z pedałem gazu - jedna z głównych zasad ecodrivingu - może dawać mizerne efekty, gdy nasze auto jest niesprawne. Żeby jeździć ekonomicznie i ekologicznie trzeba o samochód zadbać. Dawno nie serwisowane hamulce, brudny filtr powietrza, a nawet niedopompowane koła mogą negatywnie wpłynąć na spalanie.

Brak regularnych serwisów, za dużo lub za mało oleju, stare świece = spalanie + 7 procent

Najbardziej niekorzystny wpływ na spalanie ma najzwyklejsze zaniedbanie silnika. Chociażby nie wymienianie świec zapłonowych: Powoduje, że dają one za słabą, albo nieregularną iskrę, spalanie w komorze jest nie pełne, a paliwo... Leje się do silnika zamiast produkować energię napędową, w dodatku niszczy w ten sposób film olejowy zabezpieczający silnik – same straty.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jest w przypadku nie wymieniania na czas oleju. Nadmiernie zużyty nie jest on już w stanie chronić metalowych powierzchni. Tarcie wzrasta, podnosi się temperatura, silnik pracuje ciężej pochłaniając przy tym większej ilości paliwa.

Zobacz też: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Ważny, szczególnie w silnikach bez turbodoładowania, jest też filtr powietrza. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza do cylindrów, powodując wzrost spalania o nawet 3 procent. Podobnie niekorzystnie na spalanie działa również jazda z poważnie zabrudzonym filtrem paliwa.

REKLAMA

Stąd zasada nr 1.: Chcesz oszczędzać paliwo, pod maskę zaglądaj regularnie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brudne, zapieczone, zatarte hamulce = spalanie + 6 procent

Istota sprawy nie wymaga chyba tłumaczenia. Zablokowane okładziny hamulcowe, trące cały czas o tarcze lub bębny będą stale spowalniać auto. To oznacza, że do utrzymania prędkości będziemy musieli stale naciskać na pedał gazu. Co więcej strata jest podwójna bo zaniedbanie hamulce będą się szybciej zużywać.

Naszą czujność powinien wzbudzić już fakt, gdy po dłuższym postoju auto „wydaje” dziwne dźwięki. Muzykalne hamulce to pierwszy objaw, że zaczyna się z nimi dziać coś niedobrego.

Zobacz też: Co to jest ecodriving – ile można zyskać jeżdżąc ekonomicznie i ekologicznie?

Ważne jest też prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach. Opór toczenia w dużej mierze zależy właśnie od tej wartości. Producenci aut, ale i opon podają odpowiednie wartości ciśnienia zarówno w wypadku gdy auto jest nieobciążone, jak i w chwili gdy na pokładzie znajduje się cała rodzina.

Zasada nr 2.: Najoszczędniejsza jazda to taka do której nie wykorzystujemy mocy silnika.

Nadwaga szkodzi – każde dodatkowe 10 kg zbędnego bagażu = wzrost spalania + 0,5 procent

Najprostszy, najtańszy i chyba najbardziej oczywisty sposób żeby zmniejszyć spalanie naszego auta to... rewizja zawartości bagażnika. Szczególnie gdy ruszamy w dalszą trasę warto wyrzucić wszystko co nie będzie potrzebne. Po pierwsze zrobimy więcej miejsca na bagaże, po drugie zdejmiemy z silnika część ciężaru. A udowodniono, że liczy się dosłownie każdy kilogram. Gdy uzbieramy ich 20 nasze auto może spalać nawet 1 litr benzyny na 100 kilometrów mniej.

Przy tym nie trzeba od razu wszystkiego się pozbywać! Rezygnowanie np. z koła zapasowego w imię ekonomiki jazdy może się źle skończyć. Warto jednak np. metalowy kanister zastąpić plastikowym, będzie on co najmniej 3 razy lżejszy, a elegancką blaszaną skrzynkę na narzędzia można z powodzeniem zamienić na równie poręczny pokrowiec z materiału.

Warto pamiętać, że robiąc więcej miejsca w bagażniku być może będziemy mogli zrezygnować z bagażnika dachowego. To kolejne oszczędności. Boksy dachowe – choć są najlepszą metodą przewożenia „nadmiarowego bagażu” - zwiększają zużycie paliwa średnio o 5 do nawet 9 procent!

Zasada nr 3.: Zrób listę rzeczy niezbędnych – jeśli czegoś na niej nie ma, to znaczy, że powinno to zostać w garażu

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA