REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Max Trela
We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu gwarantuje, że samochód nie zużywa ani kropli paliwa. Fot. Kia
We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu gwarantuje, że samochód nie zużywa ani kropli paliwa. Fot. Kia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcesz się zatrzymać albo tylko zwolnić, tocz się na biegu bez naciskania na pedał sprzęgła. Ta metoda jest nazywana hamowaniem silnikiem i stanowi jedną z podstawowych zasad Ecodrivingu. W czasie hamowania silnikiem nie zużywamy nawet kropli paliwa - w przeciwieństwie do jazdy na luzie.

Na początek trochę statystyk: 36% polskich kierowców jeździ na luzie, a 53% na sprzęgle – to wyniki badania przeprowadzonego przez jednego z producentów aut. Część z kierowców wrzuca bieg jałowy przed światłami z czystej niewiedzy, a wielu innych postępuje zgodnie z ciągle żywym mitem, według którego samochód spali mniej, jeśli go „wyrzucimy na luz”. To bzdura! - silnik pracujący bez połączenia z kołami też zużywa paliwo. A około 1-2 litrów na godzinę (w zależności od ilości włączonych urządzeń, takich jak klimatyzacja, radio etc.), to wcale nie jest mało.

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie silnikiem = zerowe spalanie

Skąd wziął się mit oszczędnego luzu? Otóż wszystko przez wiedzę, ale jeszcze z czasów, gdy niepodzielnie rządził gaźnik. We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu (czyli hamowanie silnikiem) gwarantuje, że samochód nie zużywa w ogóle paliwa. Ani kropli!

Dla porządku sprecyzujmy jeszcze, co oznacza określenie „współczesne auta”: te, które zbudowano po 1997 roku. Wtedy weszły przepisy wymagające od producentów takiego programowania ECU (kontrolerów silnika), żeby odcinały dopływ paliwa przy hamowaniu silnikiem. Tak jest choćby w silnikach Mazdy i wielu innych producentów.

Czyste oszczędności

Warto zatem pamiętać, żeby dojeżdżając do świateł redukować po kolei biegi. Jeśli musimy się zatrzymać szybciej, używajmy przy tym oczywiście hamulca, ale bieg jałowy lub „pełne sprzęgło” wciskajmy dopiero, gdy obroty na drugim biegu spadną poniżej 1500 obr./min.

REKLAMA

Taka praca lewarkiem pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8% i to w czasie tzw. jazdy pozamiejskiej, gdy spalanie i tak jest najniższe. W mieście wprawny kierowca jest w stanie zyskać jeszcze więcej. Na dystansie 100 kilometrów oszczędności w spalaniu mogą sięgnąć nawet 15%. A to nie koniec...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamowanie silnikiem pozwala dodatkowo oszczędzać podzespoły auta. Siła hamowania rozkłada się wtedy równomiernie, a nie kumuluje na klockach i tarczach hamulcowych.

Zobacz również: Jaki wpływ na samochód ma opór powietrza?

Nie wierzysz w oszczędności – uwierz w większe bezpieczeństwo

Niedowiarków do jazdy na biegu i hamowania silnikiem może przekonać jeszcze jeden fakt - toczenie na biegu jest bezpieczniejsze niż jazda na luzie.

Jeśli podczas hamowania silnikiem nagle trzeba będzie przyspieszyć, to do takiego manewru jesteśmy od razu przygotowani. Zamiast nerwowo szarpać za drążek, a w stresującej chwili wrzucenie biegu bywa bardzo trudne, po prostu kładziemy nogę na pedale gazu...

Źródło: materiały Renault

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA