REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu gwarantuje, że samochód nie zużywa ani kropli paliwa. Fot. Kia
We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu gwarantuje, że samochód nie zużywa ani kropli paliwa. Fot. Kia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli chcesz się zatrzymać albo tylko zwolnić, tocz się na biegu bez naciskania na pedał sprzęgła. Ta metoda jest nazywana hamowaniem silnikiem i stanowi jedną z podstawowych zasad Ecodrivingu. W czasie hamowania silnikiem nie zużywamy nawet kropli paliwa - w przeciwieństwie do jazdy na luzie.

Na początek trochę statystyk: 36% polskich kierowców jeździ na luzie, a 53% na sprzęgle – to wyniki badania przeprowadzonego przez jednego z producentów aut. Część z kierowców wrzuca bieg jałowy przed światłami z czystej niewiedzy, a wielu innych postępuje zgodnie z ciągle żywym mitem, według którego samochód spali mniej, jeśli go „wyrzucimy na luz”. To bzdura! - silnik pracujący bez połączenia z kołami też zużywa paliwo. A około 1-2 litrów na godzinę (w zależności od ilości włączonych urządzeń, takich jak klimatyzacja, radio etc.), to wcale nie jest mało.

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie silnikiem = zerowe spalanie

Skąd wziął się mit oszczędnego luzu? Otóż wszystko przez wiedzę, ale jeszcze z czasów, gdy niepodzielnie rządził gaźnik. We współczesnych autach z elektronicznym wtryskiem paliwa jazda na biegu bez dodawania gazu (czyli hamowanie silnikiem) gwarantuje, że samochód nie zużywa w ogóle paliwa. Ani kropli!

Dla porządku sprecyzujmy jeszcze, co oznacza określenie „współczesne auta”: te, które zbudowano po 1997 roku. Wtedy weszły przepisy wymagające od producentów takiego programowania ECU (kontrolerów silnika), żeby odcinały dopływ paliwa przy hamowaniu silnikiem. Tak jest choćby w silnikach Mazdy i wielu innych producentów.

Czyste oszczędności

Warto zatem pamiętać, żeby dojeżdżając do świateł redukować po kolei biegi. Jeśli musimy się zatrzymać szybciej, używajmy przy tym oczywiście hamulca, ale bieg jałowy lub „pełne sprzęgło” wciskajmy dopiero, gdy obroty na drugim biegu spadną poniżej 1500 obr./min.

REKLAMA

Taka praca lewarkiem pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8% i to w czasie tzw. jazdy pozamiejskiej, gdy spalanie i tak jest najniższe. W mieście wprawny kierowca jest w stanie zyskać jeszcze więcej. Na dystansie 100 kilometrów oszczędności w spalaniu mogą sięgnąć nawet 15%. A to nie koniec...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamowanie silnikiem pozwala dodatkowo oszczędzać podzespoły auta. Siła hamowania rozkłada się wtedy równomiernie, a nie kumuluje na klockach i tarczach hamulcowych.

Zobacz również: Jaki wpływ na samochód ma opór powietrza?

Nie wierzysz w oszczędności – uwierz w większe bezpieczeństwo

Niedowiarków do jazdy na biegu i hamowania silnikiem może przekonać jeszcze jeden fakt - toczenie na biegu jest bezpieczniejsze niż jazda na luzie.

Jeśli podczas hamowania silnikiem nagle trzeba będzie przyspieszyć, to do takiego manewru jesteśmy od razu przygotowani. Zamiast nerwowo szarpać za drążek, a w stresującej chwili wrzucenie biegu bywa bardzo trudne, po prostu kładziemy nogę na pedale gazu...

Źródło: materiały Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA